Ds. Van den Brink over 'verkeerde verlangens': "Wat lees je: de Bijbel of kijk je liever een spannende film?"

26-09-2017 door Hendriëlle de Groot

Heb je ook wel eens dat je zo verlangt naar de eenheid die in die eerste christelijke gemeente te zien was? Met die vraag begint ds. W. J. Willem-Jan van den Brink zijn preek uit Jacobus 4: 1-10 over ‘verkeerde verlangens’. Samen Bijbelstudie doen, aan het avondmaal deelnemen, bidden. Dagelijks werden er mensen toegevoegd aan de gemeente.

Maar hoe anders is dat in de brief van Jacobus. Hij schrijft dat de liefde weg is, er is geen verbondenheid meer. Het vuur van de liefde is gedoofd. Er is verdeeldheid, verwaandheid.

Jacobus noemt iedereen een ‘hoer’. De liefde die zij de Bruidegom schuldig zijn, geven ze aan de wereld. “Voel je de jaloersheid van de hemelse bruidegom? Jacobus zegt: je kunt niet twee heren dienen. Misschien denk jij: ik ga toch elke zondag naar de kerk. Ik ben toch geen echtscheidingsprocedure met God gestart? Waar gaat jouw hart naar uit? Gaat het uit naar de wereld of naar God?” zegt Van den Brink.

"Zou er nog hoop voor jou zijn, wat denk je?"

"Wat lees je: de Bijbel of kijk je liever een spannende film?Hoeveel geld geef je aan de Here? 1 procent? Of nog niet eens 1 procent? Een vriend van de wereld, herken je aan zijn vrienden en zijn verlangens. Wie zoek je op? Gods kinderen of ga je liever naar de bioscoop? Is God welkom in je woonkamer, in je slaapkamer?”

Die dubbelheid, die brengt Jacobus volgens ds. Van den Brink scherp naar voren. “God kan geen concurrenten naast zich hebben. Zou er nog hoop voor jou zijn, wat denk je?”

Ontvang het online magazine voor christenen!

Daily Newsletter
Weekly Newsletter


Discussie over Ds. Van den Brink over 'verkeerde verlangens': "Wat lees je: de Bijbel of kijk je liever een spannende film?"
Reacties uitzetten op CIP.nl? Klik hier!