Jom Kippoer: vergeving van zonden, ook voor mij!

Levensverhaal29 september 2017 Stichting Israël en de Bijbel
Jom Kippoer

"Met mijn hele hart zocht ik de vergeving van zonden. Maar toen ik ’s avonds na de plechtigheden van Jom Kippoer met mijn vader de synagoge verliet, spookte er door mijn hoofd: Heeft God mijn gebeden wel gehoord? Welke zekerheid heb ik nu dat mijn zonden vergeven zijn?" Lees het bijzondere getuigenis van Louis Goldberg.

Hoe weet deze goj meer over onze Tenach?
"Een collega van mij greep iedere gelegenheid aan om over God te praten. Tijdens de koffie- en lunchpauzes of tijdens onze wandelingen van en naar het station. Altijd weer en niets weerhield hem. Twee maanden lang heb ik hem beledigd en bespot, maar hij bleef vriendelijk glimlachen. En wanneer ik met tegenargumenten kwam, antwoordde hij altijd vanuit de Bijbel. ‘Hoe komt het toch dat deze goj (heiden) zoveel afweet van onze Tenach? Eigenlijk behoor ik dat toch allemaal te weten.’ Uit pure ergernis heb ik ooit tegen hem gezegd: 'Is dit alles wat je weet?,' waarop hij antwoordde: 'Het is genoeg en het is speciaal voor jou.'

Want allen hebben gezondigd
Na drie maanden legde hij zijn Bijbel op mijn bureau en zei: 'Lees het, het zal je geen kwaad doen. Wat je ervan denkt, is een kwestie tussen jou en God.' Ik was het spuugzat en om er maar vanaf te zijn, beloofde ik de Bijbel te gaan lezen. 'Ik ga gewoon het Nieuwe Testament lezen en ik zal alle fouten en alle hiaten vinden,' dacht ik bij mezelf. 'Daarna zal ik hem bewijzen dat zijn geloof nergens op gefundeerd is en zeggen dat hij mij niet meer moet lastigvallen.' Ik besloot te beginnen in Romeinen. Het meeste ging langs mij heen, maar toch begon de Heere tot mij te spreken. Ik kwam bij Romeinen 3:23: 'Want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God ...'.
Mijn gedachten gingen terug naar Jom Kippoer (Grote Verzoendag) en naar de synagoge waar ik als tienjarige jongen naartoe ging.

Ik kwelde mezelf een maandlang met deze vragen, totdat ik het uiteindelijk opgaf. "Heere, zo is het genoeg!"

Hoewel ik nog heel jong was, wilde ik per se ook vasten en deelnemen aan de synagogediensten. Ik was nog lang geen bar mitswa en mijn ouders hadden dan ook allerlei bezwaren. Maar ik wilde dat mijn zonden vergeven zouden worden!
Met kinderlijke ijver ging ik in alles op. Ik luisterde aandachtig naar de lezing van de Heilige Schrift, las zo mogelijk de Hebreeuwse gebeden hardop mee en was tot in het diepst geraakt door de cadans van de stem van de voorzanger. Met mijn hele hart zocht ik de vergeving van zonden, waarvan ik geloofde dat die verkregen zou worden door de plechtigheden van Jom Kippoer. Maar toen ik ’s avonds met mijn vader door de donkere straten naar huis wandelde, spookte er door mijn hoofd: Heeft God mijn gebeden wel gehoord? Welke zekerheid heb ik nu dat mijn zonden vergeven zijn?

Twijfel
De antwoorden die ik van mijn Joodse leraren kreeg, konden mijn twijfels niet wegnemen. Uiteindelijk stopte ik maar gewoon met het stellen van vragen, waarop toch geen antwoorden leken te zijn. Ik ging natuurwetenschappen, techniek en filosofie studeren en eindigde als agnosticus, maar beschouwde mezelf nog steeds als Joods.
Onder de oppervlakte sluimerden de vragen: Wie ben ik? Kan ik God kennen? Wat komt er na de dood? Kan ik zeker weten dat mijn zonden zijn vergeven? Juist door het lezen van Romeinen 3:23 kwamen deze vragen weer naar boven.

Door Joden, voor Joden
Ondertussen had mijn collega al vijf gemeenten gemobiliseerd om voor mij te bidden. Het was dus niet verbazingwekkend dat God tot mij begon te spreken. Al snel deed ik mijn volgende ontdekking: Dit Boek was geschreven door Joden en ging over Joodse zaken. Het Boek dat anti-Joods zou moeten zijn, was geschreven door en voor Joden! Waar ik wel enorme moeite mee had, waren de gedeelten waar Jesjoea God werd genoemd.
'Nou, wat denk je ervan?,' vroeg mijn collega een paar maanden later. 'Ik denk dat Jezus best de Messias zou kunnen zijn,' luidde mijn antwoord. 'Denk je dat?', en hij voegde eraan toe: 'Je moet het wel met je hele hart zeker weten'. Ik weet niet wat er toen met mij gebeurde, maar ik schreeuwde: 'Nee, ik wil het niet!' Woest rende ik naar mijn kantoor en smeet de deur dicht. Ik wilde die man nooit meer zien!

De volgende dag stapte hij naar binnen alsof er niets aan de hand was. Zoals gewoonlijk ging hij met zijn lunchpakketje tegenover mij zitten. Hij praatte over van alles en nog wat, maar sprak met geen woord over het geloof of Jesjoea. Dat ging ongeveer zo een maand door en ik begon me steeds ongemakkelijker te voelen.
Ondertussen sprak de Heere wel tot mijn hart: 'Louis, je kent nu de waarheid, wat ga je ermee doen? Waarom loop je ervoor weg?' Ik kwelde mezelf een maandlang met deze vragen, totdat ik het uiteindelijk opgaf. 'Heere, zo is het genoeg!'. Hierna knielde ik naast mijn bed en vroeg Jesjoea om in mijn hart te komen. Ik herinner me nog dat ik een intense vrede ervoer, die ik nergens anders en niet eerder had ervaren.

Onbegrensde liefde
De ijver van mijn collega om mij met de Messias bekend te maken, heb ik eigenlijk pas goed begrepen nadat ik het prachtige Bijbelboek Hosea had gelezen. Het toont ons Gods onbegrensde liefde voor Zijn volk. Het was ook deze liefde die mijn collega stimuleerde om het niet op te geven.
En we mogen zo dankbaar zijn dat het ook niet ophoudt bij Romeinen 3:23, maar dat de volgende verzen luiden: '... en worden om niet gerechtvaardigd door Zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus. Hem heeft God openlijk aangewezen als middel tot verzoening, door het geloof in Zijn bloed. Dit was om Zijn gerechtigheid te bewijzen vanwege het voorbij laten gaan van de zonden die eertijds hadden plaatsgevonden onder de verdraagzaamheid van God'."

Dit artikel is aangeleverd door Stichting Israël en de Bijbel. Het doel van de stichting is: Joodse mensen bekend maken met hun Messias door wereldwijd tweetalige Bijbels te verspreiden. Daarnaast geeft Israël en de Bijbel onderwijs over Gods plan met Israël door middel van lezingen, IB Magazine en online studiemateriaal. Bestel een gratis proefnummer.

Praatmee

Beluister onze podcast

#322 Patrick & Jeffrey over David de Vos, de Trump-bijbel en een opvallende arrestatie
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Paus Franciscus
Nieuws

Rooms-Katholieke Kerk ziet ledental stijgen maar aantal priesters daalt

Hoewel het aantal katholieken wereldwijd tussen 2021 en 2022 toenam, tonen nieuwe cijfers dat het aantal priesters binnen de Rooms-Katholieke Kerk blijft afnemen. Dat meldt The Christian Post. De Heilige Stoel publiceerde eerder deze maand het 'Ponti

Schotland
Nieuws

Schotse kerkleiders spreken zich uit tegen legaliseren hulp bij zelfdoding

Schotse kerkleiders hebben hun diepe bezorgdheid geuit over het voorstel om hulp bij zelfdoding in Schotland te legaliseren. In een brief gericht aan alle 129 leden van het Schotse Parlement spreken de kerkleiders, waaronder predikant Andrew Downie,

Sint Jansklooster
Nieuws

Hervormde gemeente Vollenhove verwelkomt nieuwe dominee: Proponent W. Bos

De hervormde gemeente te Vollenhove (wijk Sint Jansklooster) mag een nieuwe dominee verwelkomen. Proponent W. Bos uit Nijkerk heeft het op hem uitgebrachte beroep aangenomen. Bos werd in het najaar van 2023 binnen de Protestantse Kerk in Nederland (P

Ds. A. Simons
Video

Ds. Simons waarschuwt avondmaalgangers: "Je kunt niet aangaan als je Jezus niet kent"

“U die de Heere Jezus niet kent, u mag zondag niet aan de tafel. U mag alleen komen als u het kleed van Christus’ gerechtigheid door het geloof hebt aangedaan. Het is voor bruiloftskinderen. Het spijt me. Ik moet het u laten voelen", aldus ds. A. Sim

Geert Wilders
Nieuws

Onderzoek EO: PVV onder christenen populairder dan CDA, CU en SGP samen

Nog altijd geven veel Nederlandse christenen de voorkeur aan de Partij voor de Vrijheid (PVV). Als er nu verkiezingen worden gehouden, zou meer dan een kwart van de christenen in ons land op de partij van Geert Wilders stemmen. Daarmee is het verrewe

Ds. Arie van der Veer
Verdieping

Hoe het leger van koning Josafat christenen wijst op Gods overwinning

Het woord opstelling valt vaak vooraf bij de commentatoren van sportwedstrijden. Wie gaat bijvoorbeeld ‘in de spits’ spelen en voor welke aanpak zou de trainer kiezen? Ik wijs jullie op de opstelling van het leger van koning Josafat. Het volk van Jud

Chris Verhagen
Video

Is de Heere Jezus wel eens ziek geweest? Chris Verhagen antwoordt

Sommige Bijbelleraren onderwijzen dat Jezus nooit lichamelijk ziek is geweest of kon zijn. In deze video geeft Chris Verhagen, initiatiefnemer van het YouTube-kanaal Christelijke Apologeet, antwoordt op deze vraag. Hij daagt je uit om Jezus' eigen wo

Jantine Stam
Video

Terugkijken: Jantine Stam beantwoordt Refoweb-vragen

In onderstaande aflevering van 'Pastorie online', een programma van Refoweb.nl op de Reformatorische Omroep, is Jantine Stam te gast om te spreken over het thema 'Betrouwbare liefde'. De psychosociaal therapeute en relatiedeskundige uit Barneveld is

Meerartikelen

Arie en Wilma Zwitser
Levensverhaal

Arie's leven hing aan een zijden draadje na twee herseninfarcten op één dag: "God was erbij"

2 maart 2020. Deze dag zullen Arie Zwitser en zijn vrouw Wilma nooit meer vergeten. Het is op die rampzalige dag dat Arie tot twee keer toe getroffen wordt door een herseninfarct en zijn leven plots aan een zijden draadje hangt. Tijdens die donkerste

'Echt weggaan doe je niet'
Video

Joke Buis presenteert gevoelige nieuwe single: 'Echt weggaan doe je niet'

Je kon er niet omheen tijdens de afgelopen tours van Joke Buis: het gevoelige nieuwe lied ‘Echt Weggaan Doe Je Niet’ en de reacties waren veelzeggend. In de aanloop naar haar nieuwe EP ‘Hoe Ik Je Zie’ presenteert Joke Buis het als single. ‘Echt Wegga

J. Mack Stiles
Boekfragment

Een pijnlijke waarheid: de meeste evangelisatieprojecten zijn geen succes

Een gemeente uit mijn woonplaats besloot een paasuitvoering te organiseren. Het idee was om het geweldige verhaal van Pasen om te zetten tot een toneelstuk, waarin mensen tot Christus geroepen zouden worden. Paasoptredens zijn niet uniek, maar de oud

aanval australie
Nieuws

Terreuraanval tijdens kerkdienst in Australië; bisschop neergestoken

In het Australische Wakeley is een bisschop tijdens een dienst van de Christ the Good Schepherd Church neergestoken. Er circuleren beelden van de aanval op sociale media. Er vielen meerdere gewonden, maar niemand raakte in levensgevaar. De priester z

Bijbel
Nieuws

Nieuw onderzoek laat zien hoe de Bijbel het leven van Amerikanen totaal verandert

De Bijbel verandert het leven van Amerikanen radicaal. Dat is de conclusie van een nieuw onderzoek dat onlangs door de American Bible Society uitgebracht werd en waar ruim 2500 Amerikanen aan deelnamen. Dat meldt The Christian Post.  Het eerste hoofd

John Burke
Nieuws

Voorganger John Burke stelt dat bijna-doodervaringen betrouwbaarheid Bijbel aantonen

De Amerikaanse voorganger en auteur John Burke stelt dat bijna-doodervaringen het ultieme bewijs vormen dat de Bijbel betrouwbaar is. Dat meldt CBN News. Burke bestudeerde voor zijn nieuwe boek ‘Stel je de hemel eens voor' liefst meer dan 1.000 verha

Justin Welby
Nieuws

Aartsbisschop Justin Welby bezorgd over arrestatie van christelijke vrouw op Westelijke Jordaanoever

Anglicaanse kerkleiders hebben alarm geslagen na de arrestatie van een christelijke vrouw door Israëlische troepen op de Westelijke Jordaanoever. Dat meldt The Christian Post. Het gaat om de 23-jarige Layan Nasir die vorige week zondag werd gearreste

Mike
Nieuws

Ook aanbiddingsleider Tim Hughes slachtoffer van misbruik Mike Pilavachi

Ook aanbiddingsleider Tim Hughes en zijn broer Pete, senior pastor bij King's X Church in Londen, zijn slachtoffer van Mike Pilavachi, voormalig leider van Soul Survivor. Ze stellen te maken gehad te hebben met de inmiddels beruchte worstelsessies en

Maurits Amoureus
Nieuws

Hoe blijf je als christen gepassioneerd voor Jezus? Maurits Amoureus antwoordt

Gepassioneerd en enthousiast zijn voor Jezus en de Heer vurig dienen. Dat is iets waar veel christenen naar verlangen, maar dat lang niet altijd zo ervaren of zich daartoe kunnen zetten. Soms doordat er verdrietige of moeilijke dingen in het leven ge

Oeganda
Nieuws

Oegandese studente (19) door islamitische broer vermoord na bekering tot Jezus

In het oosten van Oeganda is een 19-jarige vrouw op 29 maart door haar eigen broer vermoord vanwege haar bekering van de islam tot het christendom. Dit gebeurde tijdens de heilige maand Ramadan, volgens een rapport van Morning Star News. In een nabur

ds. Evert Meijer
Video

Welke rol speelt het geweten in het overtuigen van zonde? Ds. Meijer antwoordt

Voor een gezond geestelijk leven is het noodzakelijk om op een goede manier om te gaan met je eigen geweten. In deze lezing voor Geloofstoerusting maakt ds. Evert Meijer duidelijk wat ons geweten is en hoe het werkt. Meerdere fundamentele vragen word

United Bible Societies China Partnership
Interview

Daniel Loh heeft een missie: voor iedereen in China een Bijbel

Daniel Loh is een vrolijke man die enthousiasme uitstraalt wanneer hij praat over zijn werk bij United Bible Societies China Partnership (UBSCP). Als directeur van de UBSCP heeft hij een duidelijke missie: De Bijbel voor iedereen in China. Dit beteke