Ds. Gerrit Vreugdenhil

Ds. Gerrit Vreugdenhil: "Het is tijd voor een nieuwe reformatie"

18-09-2017 door Jeffrey Schipper

“Het elan dat de reformatoren bewoog, ebt weg. Daarom verlang ik sterk naar een nieuwe reformatie,” zegt ds. Gerrit Vreugdenhil. Onlangs bracht de hervormde predikant een bezoek aan de There is More conferentie van het Evangelisch Werkverband. In het EO-programma ‘Ik zou wel eens willen weten’ legt Vreugdenhil uit waarom het volgens hem tijd is voor een nieuwe reformatie.

"De Reformatie in de tijd van Luther en Calvijn was een geweldige opwekkingsbeweging die het Woord van God weer centraal stelde. Er werd veel goeds in gang gezet.” De predikant ziet ook een keerzijde. “Bij iedere opwekkingsbeweging ontstaat na verloop van tijd het gevaar dat het vuur verdwijnt en het evangelie wordt geïnstitutionaliseerd. Alles ligt vast en het elan dat de reformatoren zo bewoog, ebt weg. Dat is de andere kant van een opwekkingsbeweging. En daarom verlang ik in deze tijd zeer sterk naar een nieuwe reformatie, zodat de Geest van God meer gaat stromen en de Heere Jezus meer realiteit wordt.”

Vreugdenhil merkt op dat steeds meer gereformeerde kerken worden gesloten. “De kerken die in de traditie van de Reformatie staan verkeren in een crisis. Als het goed is ontstaat in een crisistijd een nieuw verlangen. We zijn kerken van het Woord waarin prediking centraal staat. De nieuwe reformatie gaat over de kracht van Woord én Geest. Dat hebben we heel erg nodig. Ik hoop dan ook dan we verder kunnen kijken dan onze pijn en teleurstelling. In autobiografieën van dominees proef ik een verlangen naar hoe het vroeger was. De tijd dat de dominee nog belangrijk was en de kerk vol zat. Tegelijkertijd mogen we zien dat God bezig is en we in de toekomst misschien op een andere manier kerk mogen zijn.

Het gaat maar om één ding: dat Jezus realiteit is. Ik vind het soms best lastig om gesprekken te horen met mensen die aan de rand van de kerk zijn komen te staan. In geloofsgesprekken gaat het dan vaak over de kerk die als saai wordt ervaren. Maar geloof valt niet samen met kerkgang. Het draait om een relatie met Jezus. Als kerk in de marge van de samenleving hoop ik dat dit wordt herontdekt en mensen worden geholpen om hun relatie met Hem vorm te geven. De echte geloofsstrijd vindt plaats van maandag tot en met zaterdag. Gewoon op de werkvloer. Daar ben je een discipel van Jezus.”

Vreugdenhil bracht onlangs een bezoek aan de There is More conferentie. “We hebben in onze christelijke traditie een sterke focus gelegd op het Woord. Ik moet denken aan het slot van het Marcus-evangelie. ‘De Heere bevestigde het Woord met tekenen en wonderen.’ Dat hebben we vandaag de dag sterk nodig. Het Evangelie bestaat niet alleen uit woorden, maar ook uit kracht. Dan kunnen mensen zien dat Jezus leeft en nog steeds werkt. Dat zien we door middel van tekenen en wonderen. Daarom hoop ik hiervoor meer ruimte komt in onze visie op kerk-zijn.”

Klik hier om het gesprek terug te luisteren.

Ontvang het online magazine voor christenen!

Daily Newsletter
Weekly Newsletter


Discussie over Ds. Gerrit Vreugdenhil: "Het is tijd voor een nieuwe reformatie"
Reacties uitzetten op CIP.nl? Klik hier!