Voltooid leven

Over de rand van de eeuwigheid

13-09-2017 door Alex van Vuuren & Willlem Lingeman

Medici, politici, sociologen, filosofen, psychologen en bekende Nederlanders. Rechters, officieren van justitie en advocaten. Niet alleen onder “deskundigen” geniet het onderwerp euthanasie belangstelling, ook het maatschappelijk debat erover wordt in de volle breedte gevoerd. “Voltooid leven” is een heet hangijzer in de formatiebesprekingen voor een nieuw kabinet.

Het Griekse woord euthanasie betekent goede dood, milde dood of genadedood, en zo wordt het ons voorgespiegeld. Gevleugelde woorden als levenseindekliniek, zelfbeschikkingsrecht, uitzichtloos lijden en waardig einde buitelen hierbij over elkaar heen alsof het over een positieve oplossing gaat. Euthanasie als een recht dat je bezit en waar niets en niemand aan mag komen.

Zijn we niet iets vergeten? Waarom zou de dood positief zijn? Hoe verhoudt dat zich tot de uitspraak van de apostel Paulus in 1 Corinthiërs 15:26: “De laatste vijand, die te niet gedaan wordt, is de dood.” Het is onze laatste vijand schrijft hij daar. De dood is dus helemaal niet goed, mild of genadig. Dit brengt ons op de vraag wat er na de dood volgt. Al die eerder genoemde deskundigen hebben het daar niet over of worden dan erg vaag. Een aantal reële vragen die in de discussie over euthanasie gesteld moeten worden, zijn “Wat is er na de dood?” en “Is met de dood het lijden ook echt ten einde gekomen?” Dit laatste veronderstelt men door te spreken over een goede dood, maar niemand spreekt hierover met gezag.

De Enige die met gezag over het leven na de dood spreekt, is Jezus Christus. Volgens de Bijbel zijn er na de dood twee mogelijkheden. In 1 Johannes 5:12 staat: “Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.” Het gaat hier om het eeuwige leven met God voor degenen die in Zijn Zoon geloven.

Uit de woorden van de Heere Jezus weten we ook wat er gebeurt met hen die Hem niet hebben aangenomen als hun Verlosser. Zij “zullen worden uitgeworpen in de buitenste duisternis” (onder andere Mattheüs 8:12) of “en zullen hen in de vurige oven werpen” (onder andere Mattheüs 13:42). Zeven keer worden deze woorden gevolgd door “daar zal wening zijn, en knersing der tanden.” Met andere woorden, het lijden zal voor die mensen na de dood niet stoppen, en er is geen enkele mogelijkheid dat te beëindigen. Ook niet een weekje weg of een weekendje er tussenuit. Over uitzichtloos lijden gesproken.

De keus is aan ons. Geloven we de deskundigen over het leven na de dood of geloven we de Heere Jezus Christus? Hij zegt: “Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot de Vader, dan door Mij.” (Johannes 14:6)

Alex van Vuuren is directeur algemene zaken van stichting Schreeuw om Leven. Hij is betrokken geweest bij talloze nationale en internationale conferenties over euthanasie en heeft meegewerkt aan de voorlichting en protestacties van Schreeuw om Leven in de tijd dat de euthanasiewet in de Tweede Kamer werd behandeld. Willem Lingeman is auteur van het boek ‘Verbonden voor het Leven’.

De christelijke nieuwsbrief die je ook echt leest!

Daily Newsletter
Weekly Newsletter


Discussie over Over de rand van de eeuwigheid
Reacties uitzetten op CIP.nl? Klik hier!