'Christelijke leraren worstelen met desinteresse van leerlingen in de Bijbel'

12-09-2017 door ANP

Veel leraren en leidinggevenden in het protestants-christelijk onderwijs ervaren het als een probleem dat heel wat leerlingen en collega’s de relevantie van de Bijbel niet inzien.
Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van de vereniging voor christelijk onderwijs Verus, meldt het ANP.

"Zoals veel leraren worstelen met de desinteresse van hun leerlingen, staan schoolleiders voor de vraag hoe zij bij een deel van hun leraren de waarde van de Bijbel voor het onderwijs voor het voetlicht kunnen brengen. Leraren geven ook aan dat ze kennis en vaardigheden missen, met name om het gesprek met leerlingen te voeren en hen in staat te stellen zelf betekenis in de Bijbel te ontdekken," aldus de organisatie.

Verus onderstreept dat de Bijbel niet alleen een geloofsboek is, maar ook een cultuur- en wijsheidsboek "waaraan wij onze ervaringen kunnen spiegelen". De onderzoekers ondervroegen leraren en leidinggevenden van zes protestants-christelijke basisscholen en zes middelbare scholen. Volgens de organisatie zijn de resultaten van het onderzoek representatief voor de sector.

"Er is altijd met de Bijbel geworsteld, dus ik schrik er niet van," zegt Verus-directeur Dick den Bakker in het Radio 1-programma Dit is de Dag. Volgens Den Bakker moeten er nieuwe lesmethoden moeten komen om de christelijke identiteit te behouden. Michiel Jongewaard van Vereniging Openbaar Onderwijs is het tijd om kritisch naar artikel 23 te kijken. Hij pleit voor een nieuwe school komen zonder een specifieke geloofsrichting.

Klik hier om het Radio 1-gesprek terug te luisteren.

Ontvang het online magazine voor christenen!

Daily Newsletter
Weekly Newsletter


Discussie over 'Christelijke leraren worstelen met desinteresse van leerlingen in de Bijbel'
Reacties uitzetten op CIP.nl? Klik hier!