Veel protest omdat Lidl kruisbeelden wegpoetst
Lidl maakte reclame voor haar 'Griekse week' (promotie voor onder andere moussaka, gyros) met een foto van de Anastasiskerk op het Griekse eiland Santorini, maar fotoshopte de christelijke kruisen op de kerk weg. Het leidde tot de nodige verontwaardigde reacties, merkt Kerknet op.
Het gaat om een foto op producten uit het Eridanous-assortiment, zoals moussaka en halloumi-kaas, die worden verkocht tijdens de Griekse actieweek. Op de foto staan bekende blauwe koepels van een wit kerkgebouw op het Griekse eiland Santorini afgebeeld. Maar de kruisen op de koepels ontbreken. Veel christenen voelen zich beledigd. De Tsjechische aartsbisschop van Praag, Dominik Duka, schreef een verontwaardigde brief aan de Griekse ambassadeur.
"Het is onderdeel van ons internationaal bedrijfsbeleid om religieus en politiek neutraal te blijven," probeerde Lidl Nederland de ingreep nog te rechtvaardigen. Lidl Nederland vindt het "uiterst vervelend" dat op verpakkingen van Griekse producten christelijke kruisen van een kerkgebouw digitaal zijn weggepoetst.
Een woordvoerster van de supermarktketen heeft de Duitse protestantse nieuwsdienst Idea inmiddels laten weten dat de verpakking van Griekse producten "zo snel mogelijk" wordt aangepast. Het is nog niet duidelijk hoe die nieuwe verpakking eruit komt te zien.
Praatmee