Hans Maat

Waarom morgen de There is More conferentie plaatsvindt

06-09-2017 door Hans Maat
Evangelisch Werkverband
Het EW verlangt intens naar een krachtige herleving van de kerk. Als protestants-evangelische beweging zetten we ons in voor geestelijke vernieuwing van de traditionele kerk en met name de Protestantse Kerk in Nederland (PKN).

Ik wil het nieuwe seizoen niet ingaan op eigen kracht. Misschien ben je zelfs na de zomervakantie nog niet uitgerust maar moe. Ik las na mijn vakantie, waar ik ook vermoeid van terugkeerde deze tekst uit Jesaja 40:29-31: Hij geeft de vermoeide kracht, de machteloze geeft hij macht in overvloed. Jonge strijders worden moe en raken uitgeput, zelfs sterke helden struikelen, maar wie hoopt op de HEER krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput.

We hebben God nodig. Zonder de bekrachtiging van de Heilige Geest ploeg je op rotsen en raak ik uitgeput. Het is vooral belangrijk om in Hem te verblijven. Ik bid daarom elke nacht om meer van Hem in mijn leven met Hem. Anders red ik het niet en raak ik uitgeput en moe. ‘Ik heb U nodig, God, bid ik vaak.’ En vaak ook dat lied van Sela wat zegt:

‘Jezus ik ben arm; ik ben arm zonder U.
Jezus ik heb honger; zonder U ben ik leeg.
luister Heer, ik huil; zonder U word ik nooit echt gelukkig..’

In Gods koninkrijk gaat alles heel anders toe dan in de natuurlijke orde. Wie hier eet wordt verzadigd. Wie hier drinkt, lest zijn dorst. In Gods koninkrijk krijg je juist meer honger als je begint te eten en meer dorst als je begint te drinken. Wonderlijk. Maar gaandeweg zie je wel wat dit uitwerkt: de vruchten van geloof, de genezing van zieken, de vrijmoedigheid om van je geloof te getuigen, de leiding van God in je hart en verstand. De zalving voor de taak die God jou geeft en die bij jou past.

Hoezo méér?
Er is meer. Veel meer dan je denkt waardoor je het kan volhouden, wat je ook doet. En je mag er naar op zoek gaan. Er zijn wel mensen die tegen mij zeggen: ‘Hans, moet het nu altijd meer zijn? Ik word daar ook wel een beetje moe van.’ Dat begrijp ik wel, maar dan leg ik uit wat wij onder dat meer verstaan. Dat meer is de werkelijkheid van een God die heel dichtbij komt en die jou aanraakt en je krachten vernieuwt. Dan praten we over meer liefde voor God en mensen. Meer vreugde in je leven. Meer leiding van de Heilige Geest. Meer vrijmoedigheid om te bidden voor genezing en bevrijding. Meer gemeentestichting. Meer openbaring met het oog op de nood van anderen. Kortom: meer van God en van Zijn koninkrijk. Wie is daar nu op tegen?

Ik hoor anderen zeggen: ‘Hoezo méér? In Christus hebben we toch alles al ontvangen?’ Wij belijden juist beide: in Christus hebben we de volheid van God ontvangen. Je kunt dus altijd een beroep doen op de hulp van de Heilige Geest. Dan doe je de goede dingen, precies die werken die God voor jou heeft voorbereid en daarin ontvang je bovennatuurlijke kracht. De Bijbel zegt dat we de liefde van Christus mogen kennen, die alle verstand te boven gaat, opdat we zullen volstromen met Gods volkomenheid.

There is More
De conferentie There is More die wij hielden in 2016 was een statement die best spannend was, maar het was ook heel bijzonder. Velen ontvingen en velen ontdekten wat dat meer van God nu eigenlijk is. Donderdag 9 september start de There is More conferentie 2017 en dat is een volgende stap op weg naar een krachtige kerk. Een kerk die Jezus kent en die de gaven van de Geest respecteert en eert en daarin beweegt. Ik organiseer de conferentie allereerst voor mensen met dorst. God reageert daarop, is mijn waarneming.

Ik wil iedere christen, ongeacht zijn of haar denominatie en theologische standpunten, oproepen om te komen aan het begin van het nieuwe seizoen. Met name zij die een taak of een bediening hebben in de kerk en Gods Koninkrijk, maar ook ieder die verlangt naar méér van God. Om bekrachtigd te worden. Woorden van God te ontvangen. Om Gods liefde en vreugde te proeven – dat is kerkproeverij ook! - en met en voor elkaar te bidden dat God dit land naar zich toe trekt. Probeer het gewoon. Opdat je je vleugels uitslaat maar niet moe wordt, rent maar niet uitgeput raakt.

Ontvang het online magazine voor christenen!

Daily Newsletter
Weekly Newsletter

Hans Maat is directeur van het Evangelisch Werkverband. Klik hier voor meer informatie over de There Is More conferentie.



Discussie over Waarom morgen de There is More conferentie plaatsvindt
Reacties uitzetten op CIP.nl? Klik hier!