Roma-zigeuners

Roma-zigeuners: uitschot of uitverkoren?

05-09-2017 door Trans World Radio
Trans World Radio
Trans World Radio Nederland laat het Evangelie horen in meer dan 230 talen via de radio en andere media. De christelijke radioprogramma's van TWR zijn voor velen de enige manier om het Evangelie te horen.

Misschien bent u tijdens uw vakantie in Midden- of Zuid-Europa benaderd door exotisch ogende bedelaars. De kans is relatief groot dat het om Roma ging – ook wel bekend als zigeuners. De reputatie van de Roma is twijfelachtig; de klacht is soms dat de wet en de Roma elk hun eigen weg gaan. Hoe confronterend, dat deze mensen evenzeer Gods geliefde schepselen zijn als wijzelf! Wie zich afvraagt ‘Wat kan ik daar verder mee?’ moet doorlezen. Want terwijl de meesten van ons niet de gelegenheid of de vrijmoedigheid hebben om het Evangelie met de Roma te delen, bereikt Trans World Radio hen wél.

Bulgarije
"In de programma’s van TWR hoorde ik voor het eerst over de levende God, Jezus Christus, mijn zonden en het kruis. Toen kwam ik tot inkeer en nu heb ik een nieuw leven. Ik bezoek de kerk, maar radio is nog altijd één van mijn belangrijkste bronnen van bijbelstudie. Ga door met het goede werk van de Levende God." Dat schrijft de Bulgaarse Roma-man Stevo B. In Bulgarije wonen acht miljoen mensen waarvan acht tot tien procent Roma is. Nachko en Marusya Zaikov zijn zélf Roma, en Nachko werkt al ruim twintig jaar onder hen. Juist daar waar het meest op Roma wordt neergekeken, in Oost-Europa, is de Heere God aan het werk; er is een voorzichtige geestelijke opwekking en er ontstaan huiskerkjes. In de laatste elf jaar zijn er door het (radio)evangelisatiewerk van Nachko & Marusya negen nieuwe Roma-gemeenten gesticht.

Moeite met lezen
Simpelweg Bijbels uitdelen – is dat niet eenvoudiger? Het punt is dat 60 procent van de Roma moeizaam leest, en zestien procent is analfabeet. Daarnaast hebben veel huiskerkjes geen voorganger die theologisch onderlegd is. Daarom maakt TWR de Roma via de radio verder bekend met de inhoud van de Bijbel. Bovendien is lang niet iedereen te bereiken via een kerk. Tatyana I. schrijft: "Ik ben 35, getrouwd en moeder van twee kinderen. Bij ons in de buurt is geen kerk en de radio is de enige weg waarlangs ik over God kan leren en bemoediging kan krijgen in mijn geloof. Ik hou van jullie familieprogramma en hoe het Woord van God familielevens kan veranderen. Veel zegen voor jullie."

Concreet
Wat doet TWR concreet? Nachko Zaikov maakt het vijftien minuten durende wekelijkse programma ‘Stem van God’. Samen met Marusya maakt hij ‘Familieleven’, dat elke week een kwartier in de lucht is. Bovendien werkt TWR met Marusya aan een nieuw programma, speciaal voor Roma-vrouwen.

Bekijk hier hoe jij de Roma kunt bereiken.

De christelijke nieuwsbrief die je ook echt leest!

Daily Newsletter
Weekly Newsletter


Discussie over Roma-zigeuners: uitschot of uitverkoren?
Reacties uitzetten op CIP.nl? Klik hier!