Europarlementariër SGP schrijft open brief aan Gert-Jan Segers

31-08-2017 door Jeffrey Schipper

"Geachte heer Segers, neem veiligheid en welzijn van de Joodse staat en de veiligheid van Joodse gemeenschappen in Europa maximaal mee in een nieuw regeerakkoord!" Dit schrijft Bas Belder, SGP-Europarlementariër, in een open brief aan de partijleider van de ChristenUnie. Gert-Jan Segers onderhandelt momenteel met VVD, CDA en D66 over de vorming van een nieuw kabinet.

In de op Twitter geplaatste open brief vraagt Belder zich af wat een nieuw Nederlands kabinet gaat doen "aan de bestrijding van virulent antisemitisme in nationaal en Europees verband". De Europarlementariër herinnert de ChristenUnie-voorman aan een debat uit 2014 over 'de staat van de Europese Unie'. Destijds vroeg Belder het toenmalige kabinet met klem om zich bilateraal en Europees in te zetten voor veiligheid en welzijn van de Joodse staat en de Joodse gemeenschappen in Europa. Belder wijst op "de voortgaande internationale demonisering van de Joodse staat en diepe gevoelens van onveiligheid en onzekerheid onder de Joodse gemeenschappen." De SGP'er constateert dat "het dagelijks antisemitisme de nieuwe normaliteit is geworden."

Onlangs moedigde de Spaanse opperrabbijn Meir Bar-Hen leden van de Joodse gemeenschap in de regio Barcelona aan om onroerend goed in Israël te kopen. Eerder wees ook de Nederlandse opperrabbijn Binyomin Jacobs op de toegenomen onveiligheid van Joden in Europa. Volgens hem is er voor hen op dit continent geen toekomst meer voor de Joodse gemeenschap. Belder wenst Segers tijdens de coalitieonderhandeling "wijsheid en moed van Israëls God toe".

Lees hier de volledige open brief van Bas Belder.

Foto: SGP

Ontvang het online magazine voor christenen!

Daily Newsletter
Weekly Newsletter

Discussie over Europarlementariër SGP schrijft open brief aan Gert-Jan Segers
Reacties uitzetten op CIP.nl? Klik hier!