militair

Trainen voor de eindtijd

31-08-2017 door LCJ

Tjonge, wat een gedoe weer over de eindtijd! Christenen buitelen over elkaar heen met theorieën over dat ‘teken aan de hemel’. Wat is er precies aan de hand? Op 23 september staan de sterren net wat anders dan normaal. De sterrenstand zou dan overeenkomen met Openbaring 12:1: “‘Er verscheen in de hemel een indrukwekkend teken: een vrouw, bekleed met de zon, met de maan onder haar voeten en een krans van twaalf sterren op haar hoofd.” Allerlei bekende christenen bemoeien zich met de discussie (zie bijvoorbeeld dit bericht.)

Wie er gelijk heeft? We gaan het zien en merken. Wat wel apart is: christenen steken heel veel energie in eindtijddiscussies, over hoe het precies zal gaan. Maar een vraag die je bijna nooit hoort is deze: Hoe bereid je je voor op die eindtijd? Want dat volgelingen van Jezus moeilijke tijden gaan meemaken, daar is de Bijbel duidelijk over. En veel christenen buiten het Westen zitten er al middenin.

De christenpoliticus Hendrik Algra (1896-1982) gaf eens een lezing voor jongeren over de Tweede Wereldoorlog. Een jong meisje vroeg hem: “Meneer Algra, als er weer zo’n moeilijke tijd komt, hoe kunnen we ons daarop voorbereiden?”
Hij noemde drie punten:
1. Eer je vader en je moeder (Dus: investeer in (familie)relaties!)
2. Eet gezond (Let op je conditie!)
3. Leer liederen uit je hoofd (Zorg voor geestelijke bagage!)

een vraag die je bijna nooit hoort is deze: Hoe bereid je je voor op die eindtijd?

Misschien niet gek om serieus met deze adviezen aan de slag te gaan? Juist als je jong bent. Het gevaar van deze tijd is dat er zoveel ‘leuks’ is: social media, Youtube, Netflix. Superleuk allemaal. Maar satan kan het gebruiken om je te verdoven en in slaap te laten sukkelen. Terwijl het zo belangrijk is om wakker te blijven, zeker in deze tijd! Paulus schreef: “Wees waakzaam, sta vast in het geloof, wees manmoedig, wees sterk.” (1 Korinthe 16:13)

Floris Bakels (1915-2000) was een christen die vijf concentratiekampen overleefde. In het boek ‘Uitzicht’ geeft hij christenen adviezen voor als er opnieuw lijden en vervolging komt. Vervolging en gevangenschap, het lijkt iets van een andere wereld. Of is een beetje voorbereiding toch geen overbodige luxe? Hier komen een paar adviezen van Bakels:
- "Schaf een minidruk-Bijbeltje aan. Leer bovendien zoveel mogelijk krachtgevende Bijbelteksten uit je hoofd!"
- "Bedenk dat God vooral in gevaarlijke omstandigheden dichtbij is. Stel een kinderlijk, volledig vertrouwen in Hem. Hij is al ontelbare gevangenen voor jou nabij geweest."
- "Geef helemaal nooit de moed op. Bemoedig anderen. Preek zo mogelijk het Evangelie – ook onder je bewakers, als je de kans krijgt. Het komt voor dat bewakers, zelfs beulen, worden bekeerd!"
- "Houd het lijden van de Heere aan het Kruis voor ogen. Dat heeft wonderbaarlijke gevolgen, geloof me."
- "Vecht hard tegen elke verdierlijking. De vijand wil je klein krijgen. Probeer je beschaving, de cultuur, ondanks alles te verdedigen."
- "Beoefen de vriendschap intensief. Deze kan levensreddend zijn."
- "Verlies je gevoel voor humor niet. Ook humor kan levensreddend zijn."

Gertjan de Jong is medewerker communicatie bij het LCJ.

De christelijke nieuwsbrief die je ook echt leest!

Daily Newsletter
Weekly Newsletter


Discussie over Trainen voor de eindtijd
Reacties uitzetten op CIP.nl? Klik hier!