Charlottesville

Aanbidding en gebed in Charlottesville: even was er geen sprake van haat

23-08-2017 door Dirk van Genderen | Intercessors for America

Wat in het nieuws niet werd vermeld, is dat bidders hebben voorkomen dat de situatie in Charlottesville volledig uit te hand liep. Op straat hebben ze tot God geroepen om genade, afgewisseld met het zingen van liederen.

Jon Quesenberry is de directeur van het Huis van Gebed in Charlottesville. Hij was met twaalf bidders op straat op de dag van de protesten. Ze kozen positie te midden van de demonstranten en begonnen te bidden, te zingen en God te aanbidden. Omdat al drie weken bekend was dat dit protest er zou komen, hadden de bidders al die tijd al voor de stad gebeden.

Quesenberry geeft aan dat hij door de Heilige Geest ervan overtuigd was dat de vijand geweld in de stad wilde brengen. "Wij waren al eerder ter plaatse dan de betogers, die hun posities innamen aan weerszijden van de barricaden. Toen wij begonnen te zingen, waren beide groepen – tegenbetogers en (extreem)rechts – ongeveer een uur stil. We zagen wat openlijke aanbidding en gebed kunnen doen. De Heere had ervoor gezorgd dat we juist op dat moment daar waren, het was Zijn opdracht om er te zijn.

"De Heere had ervoor gezorgd dat we juist op dat moment daar waren, het was Zijn opdracht om er te zijn."

De beide groepen wisten niet was ze moesten doen. Een uur lang was er geen sprake meer van haat. Ze schreeuwden wel tegen ons, maar konden niet boven ons gezang uitkomen. Zelfs de politie trok zich terug."

Tien minuten nadat de politie zich had terug getrokken, werd de protestactie onwettig verklaard. De demonstranten kregen vijf minuten om zich te verwijderen. Ze vertrokken, hoewel er wel enkele botsingen tussen beide groepen plaatsvonden.

Quesenberry vindt dat de media een zeer overtrokken beeld van de demonstraties tonen. Hoewel er elders in de stad wel gevechten plaatsvonden, gebeurde dat niet waar de bidders waren. Helaas werd er één vrouw doodgereden en moesten 23 gewonden worden opgenomen in ziekenhuizen, die waren voorbereid op honderden gewonden en vele doden.

Quesenberry is ervan overtuigd dat de inzet van zijn groep en ook van enkele andere gebedsgroepen elders in de stad veel ernstiger geweld heeft voorkomen en daar dankt hij de Heere voor.

"Het enige wat ons nog kan redden, is een geestelijke herleving en een massale bekering."

Toch maakt hij zich ernstige zorgen over de situatie. "Verreweg de meeste demonstranten kwamen van elders hier naartoe. Het is een uitbraak van een voortdurend escalerende botsing tussen culturen in ons land. Het is gruwelijk wat de extreemrechtse demonstranten en de tegen-demonstranten tegen elkaar schreeuwden en ze waren bereid geweld te gebruiken. Het enige wat ons nog kan redden, is een geestelijke herleving en een massale bekering. We moeten ons bekeren, niet omdat we dingen fout doen, maar omdat we als volk gezondigd hebben. Denk aan de profeet Jesaja, die zegt: ‘Wee mij, want ik verga! Ik ben immers een man met onreine lippen en woon te midden van een volk met onreine lippen’ (Jesaja 6:5)."

Ontvang het online magazine voor christenen!

Daily Newsletter
Weekly Newsletter

Quensenberry is hoopvol als het Amerikaanse volk deze weg van verootmoediging en bekering gaat. "Dan zal God herstel en genezing schenken. Het is nu de tijd dat gelovigen uit hun schuilplaatsen moeten komen en de straten opgaan als vertegenwoordigers van God."

Hij wijst op Handelingen 16:25, waar God ingrijpt als Paulus en Silas in de gevangenis lofzangen gaan zingen. "Het is mogelijk de stem van de vijand te stoppen met onze lofzangen. Gods aanwezigheid kan de vijand ontwapenen."

Dit bericht verscheen via Intercessors for America in de nieuwsbrief van Dirk van Genderen.



Discussie over Aanbidding en gebed in Charlottesville: even was er geen sprake van haat
Reacties uitzetten op CIP.nl? Klik hier!