Doe je mee met het ‘online inpakfeest’?
‘Alles is toch spannender als het een feest is?’ Dat zijn de woorden van Ryan Nicodemus. Hij is schrijver, auteur en filmmaker. Iemand die zijn leven wilde vereenvoudigen. Om te beginnen bij zijn bezittingen. Zijn driekamerappartement stond namelijk goed vol. Maar nu wilde hij zijn leven op zijn spullen heroveren.
De herovering van zijn eigen leven ging als volgt. Het ‘inpakfeest’ was radicaal, maar eenvoudig. Op een middag stopte hij al zijn spullen in kartonnen dozen, alsof hij op het punt stond om te gaan verhuizen. De dozen kregen daarna een plekje in zijn huis. Nadat hij alles had ingepakt, deed Nicodemus daarna weer alles wat hij normaal ook deed. Als hij iets nodig had wat in de dozen zat, haalde hij het tevoorschijn en gebruikte hij het weer. Na een poosje bleek dat het overgrote deel van zijn spullen nog steeds in de dozen zat.
Het bovenstaande verhaal kan eigenlijk heel mooi overgenomen worden voor een reorganisatie van onze online kanalen, die dagelijks om tijd en aandacht vragen. Cal Newport, een jonge professor aan de Universiteit van Georgetown, bedacht hiervoor een strategie. Deze strategie noemt hij het ‘online inpakfeest’. In plaats van inpakken, wordt er dertig dagen geen gebruik gemaakt van online kanalen zoals Facebook, Twitter, Snapchat, WhatsApp enzovoorts. Newport zegt hierbij dat het niet de bedoeling is om te melden dat je dit gaat doen. Als iemand via een andere weg toch contact zoekt en vraagt waarom je niet meer reageert op een online kanaal, kan het alsnog gemeld worden.
Na dertig dagen, wat best lang duurt, is het tijd voor een vraaggesprek met jezelf. Newport heeft twee vragen opgesteld. Deze vragen gaan over elk van de online kanalen waar de afgelopen maand geen gebruik van is gemaakt:
• Waren de afgelopen dertig dagen merkbaar beter geweest wanneer er wel gebruik gemaakt was van één van deze online kanalen?
• Maakte het mensen iets uit dat één van deze online kanalen even niet gebruikt werd?
Als de antwoorden op beide vragen ontkennend zijn, is de enige conclusie volgens Newport om met het desbetreffende online kanaal te stoppen. Wanneer er op beide vragen bevestigend wordt geantwoord, is de conclusie dat je actief kunt blijven.
Social media heeft een enorme invloed op ons. En dat wordt alleen maar meer. In dat opzicht is bovenstaand experiment wel degelijk een optie om te proberen. Onze cultuur heeft ervoor gezorgd dat we telkens denken dat we weleens iets zouden kunnen missen, wanneer we niet kijken op één van onze kanalen. Het experiment kan een goede zet zijn om te laten zien dat deze angst vaak onterecht is. De conclusie zal in veel gevallen zo zijn dat het eigenlijk helemaal niet zo belangrijk is.
Er zullen mensen zijn voor wie dit experiment vragen oproept. Maar toch denk ik dat het voor de meeste mensen een verandering kan betekenen in hun online leven. Naar mijn inzien sowieso het proberen waard.
Laurens is (online) communicatiemedewerker. Bezoek zijn website of volg hem op Twitter
Praatmee