Coen Nuijten

Geloofsopvoeding: het begint met verlangen

02-09-2017 door Hendriëlle de Groot

Zondagochtend half 9. De vader van Jordy loopt met zijn hoofd nee-schuddend de trap af. Alweer krijgt hij zijn zoon van 16 niet zijn bed uit. Jordy geeft zijn vader een grote mond en maakt hem daarmee kenbaar dat hij echt niet meer mee wil naar de kerk. De vader van Jordy vraagt zich af hoe het komt dat Jordy niet meer mee wil. Als kind ging hij altijd mee zonder problemen…     

De Bijbel spreekt in Spreuken 22:6 dat wanneer we kinderen de juiste weg leren, hij er niet van af zal wijken wanneer hij oud is. Het betekent in ieder geval dat we als ouders heel actief moeten zijn in geloofsopvoeding, want we kennen helaas veel te veel ‘Jordy’s’. Maar hoe doe je dat dan? Het is niet zoals leren fietsen, of toch wel?

Wanneer je een kind leert fietsen, leg je uit hoe het proces van opstappen, trappen en balans houden gaat. Toch leert een kind vooral fietsen doordat hij anderen mensen het ziet doen. Daardoor wordt er een verlangen in het kind opgewekt om ook te gaan fietsen. Maar als je niet samen oefent, leert het kind nog steeds niet om te fietsen. Eerst neem je het nog mee aan de hand, dan kleine stukjes los om vervolgens erachter aan te rennen. Slechts de weg wijzen is dan de laatste stap. Zo is het ook met geloofsopvoeding.

Wek verlangen op        
Hoe geef jezelf vorm aan je geloof? Wanneer het alleen wordt vormgegeven door een zondagse kerkgang dan haakt een tiener snel af. Wanneer jezelf gericht bent om Jezus dieper te kennen en tijd neemt in de relatie met hem, zal dit vanzelf uitstralen op je kinderen. Net zoals leren fietsen begint het met het verlangen om te fietsen. Als jouw leven getuigt dat het geloof effect heeft op jouw leven, begint het verlangen ook bij een kind.

Vertel over God             
Hoe vaak praat je eigenlijk met je kinderen over God? Heb je ze al verteld hoeveel Hij van ze houdt? Leer je kinderen zelf ook tijd met God door te brengen? Bijvoorbeeld door over Bijbelteksten te praten, samen te bidden en te zingen.

God vertrouwen            
Op een gegeven moment fietsen ze zo weg; dan is het moment van toekijken aangebroken. Kinderen maken eigen keuzes en soms nemen ze minder goede wegen. In Psalm 138:8 staat dat God het werk van zijn handen niet los laat. God laat nooit los. Nooit, nooit los. Wij moeten dan ook in vertrouwen leven dat Hij het werk waar jij aan mee hebt gebouwd, als ouder, kinder- of jeugdleider, dat God het afmaakt.

Om je kind te ondersteunen in het geestelijk leren fietsen is het nieuwe boek van Coen Nuijten: ‘De macht van de witte Leeuw’ erg geschikt. Het leert kinderen hoe ze geestelijk moeten fietsen. Het boek geeft kinderen tussen de 8 en 13 jaar tools om de geestelijke wapens die God ons gegeven heeft te gebruiken. Dit door middel van verhalen en praktische oefeningen.

Bestel het boek De macht van de witte leeuw nu op c-generations.nl of bij jou in de boekhandel!

De christelijke nieuwsbrief die je ook echt leest!

Daily Newsletter
Weekly Newsletter


Discussie over Geloofsopvoeding: het begint met verlangen
Reacties uitzetten op CIP.nl? Klik hier!