Ben jij een jetskiër of een diepzeeduiker?
Het was een vraag die in mijn vakantieperiode aan mij werd voorgelegd. Al lezende. Een vraag die in het kader van de term ‘dieplezen’ werd gesteld. Ben jij een jetskiër of een diepzeeduiker?
Deze vraag past eigenlijk heel goed in de periode van vakantie. Want dat doen we op dit moment in grote getale. Voor een korte of langere tijd het werk achter ons laten en ons met andere dingen bezighouden. Rusten van ons werk. Rusten van de gehaastheid in het ‘normale’ leven. En rusten van onze online bezigheden.
Dat laatste noem ik niet voor niets. Onze online bezigheden. Want wat heeft dat ons anno 2017 in de greep. Wat zijn we druk in de online wereld. Facebook, WhatsApp, Twitter, Instagram en ga zo maar door. Media en kanalen die ons dagelijks ontzettend bezighouden. Je kunt het zo gek niet bedenken, of je ziet mensen online bezig. Op het werk, in de bus of auto, op de fiets en op vele andere manieren. Zelfs in de bergen van Zwitserland, op meer dan 2000m hoogte, kwam ik een jongetje tegen die drukker was in de online wereld, dan in de prachtige wereld om hem heen. De bergen, het uitzicht en de koeien zag hij niet eens… Een triest beeld.
Even terug naar die vraag. Een jetskiër of een diepzeeduiker? Nicholas Carr, een Amerikaanse ict-deskundige deed een uitspraak die mij raakte: ‘Vroeger was ik een diepzeeduiker in een zee van woorden, maar nu scheer ik als een jetskiër langs de oppervlakte’. Het ‘ondiepe’ beklaagde hem. Het gebruik van diverse media maakte hem een oppervlakkige jetskiër. Onderdompelen in een goed boek of een lang artikel lukte hem niet meer. Twee of drie pagina’s hooguit. Dan was de aandacht verdwenen. Diepzeeduiken was niet meer aan hem besteed.
Waarschijnlijk roept dit bij veel mensen herkenning op. Bij mij (helaas) wel. De wereld waarin wij leven is een vluchtige wereld geworden. En zeker de online wereld. De meldingen, geluiden en trillingen vliegen ons om de oren. En dat tijdens het werk, tijdens studeren, tijdens het eten, tijdens het… Vul maar in. Het maakt van ons jetskiërs. Oppervlakkige mensen die met de snelheid van deze tijd jetskiën. Het leidt ons af en zorgt ervoor dat de dagen vaak leeg en zonder inhoud zijn.
Om weer een diepzeeduiker te worden besloot Nicholas Carr een radicale beslissing te nemen. Hij schoof zijn mobiel, Facebook- en Twitteraccount aan de kant. Hij zei de online wereld, waarvan hij zo hield, vaarwel. En het gaf het gewenste effect. Inmiddels is hij weer aan het diepzeeduiken. Rustig nadenken, een stevig boek lezen en schrijven.
De vakantieperiode kan gezien worden als een mooi moment voor een mediapauze. Een tegenwicht om een nieuwe houding in te nemen tegen de vaak oppervlakkige online informatiestroom in de online wereld. Een periode om te gaan diepzeeduiken en het jetskiën (tijdelijk) vaarwel te zeggen. Een mooie eerste stap om mee te beginnen is om een uur voor het slapen gaan volledig offline te gaan. Het lijkt zo simpel, maar de jetskiër zit waarschijnlijk dan ook nog diep in ons.
Laurens is (online) communicatiemedewerker. Bezoek hier zijn website of volg hem op Twitter.
Praatmee