VGS: Staken is vanuit Bijbels oogpunt niet verantwoord
Docenten in het basisonderwijs leggen dinsdag een uur lang het werk neer. Het eerste uur van de schooldag wordt er gestaakt en geen les gegeven. De Vereniging Gereformeerd Schoolonderwijs (VGS) vreest dat de staking een averechts effect heeft. Ook vanuit Bijbels oogpunt staat de VGS niet achter de staking.
De VGS ziet en begrijpt de problematiek die door het ‘PO in actie’-comité voor het voetlicht wordt gebracht. Met name de werkdruk in het primair onderwijs is een aangelegen punt. Daartoe bepleit de VGS dat er meer geïnvesteerd wordt in ‘meer handen in de klas’. Dat realiseert concreet minder werkdruk. Ook wil de VGS schoolbesturen oproepen extra gelden vrij te maken voor meer handen in de klas, ook gelet op de problematiek rondom passend onderwijs.
Toch denkt de VGS dat met de aangekondigde acties deze wijze van aandacht vestigen op de sector, de beeldvorming én aantrekkingskracht voor het werken in het onderwijs een averechts effect heeft. 'In de beeldvorming wordt het werken in het onderwijs als negatief bestempeld,' verklaart VGS. 'Dat wordt juist niet beoogd! Mede daarom vindt de VGS het onverstandig dat de PO-Raad deze actie van steunt en ook adviseert dat de stakingsuren gewoon uitbetaald kunnen worden.'
Bijbels oogpunt
Staking en andere vormen van werkonderbreking zijn in de optiek van de VGS niet de juiste middelen. 'Vanuit Bijbels oogpunt is staken geen verantwoord middel om ongenoegen kenbaar te maken. Beter is het om met elkaar in gesprek te gaan. Staken geeft onrust in het onderwijs en een negatieve uitstraling van de sector. Dat er aandacht moet zijn voor de problematiek en dat er oplossingsrichtingen worden aangereikt aan de formatietafel is correct.'
Foto: VGS
Praatmee