De evangelische beweging is geen dwaling

Opinie Ds. M. Klaassen
Ds. M. Klaassen

Mijn artikel over Opwekking in het Reformatorische Dagblad deed de nodige stof opwaaien. De keuze van Cvandaag.nl om mijn artikel als ‘aanval’ te betitelen droeg daar mogelijk aan bij. In het oorspronkelijke artikel in het RD ging het echter om ‘evenwicht’. Naast bijval kreeg ik nogal wat afwijzende reacties vanuit Opwekkingsminnend Nederland. Daarom, bij wijze van afsluiting, een paar (hopelijk) verhelderende opmerkingen, in de hoop dat dit het ‘evenwicht’ weer wat herstelt.

Ik kreeg de vraag nogal eens gesteld of ik ook contact had opgenomen met de organisatie van Opwekking. Nee, dat heb ik niet. Mijn artikel was niet gericht tot de organisatie, maar tot de achterban die ik vertegenwoordig: het reformatorische gedeelte van de kerk in Nederland. Vandaar de plaatsing in het Reformatorisch Dagblad. Het artikel was een samenvatting van een stuk dat ik schreef voor de kerkbode van de Hervormde gemeente Arnemuiden. Ik schreef dit als achtergrond en toelichting bij een aantal opmerkingen die ik in een preek gedaan had en waarin ik wat kritische kanttekeningen plaatste bij Opwekking. Mijn doelgroep was dus niet zozeer de evangelische beweging (wat dat dan ook mag zijn), maar de reformatorische gezindte (waarvan, zoals ik schrijf, een deel ook Opwekking bezoek). Hen wilde ik aan het denken zetten.

Al jaren luister ik mee, heb goede dingen en minder goede dingen gehoord, maar dit keer vond ik, met name bij de genezingsdienst, dat er bijbelse grenzen overtreden werden. Dat noopte me ertoe dit te schrijven. Het is mijn bijbelse roeping alle dingen te onderzoeken, te beoordelen, het goede te behouden en (soms) ook het verkeerde te veroordelen. Dat is niet in tegenspraak met het ‘oordeelt niet’ – zoals sommige mensen mij tegenwierpen. Waar Jezus voor waarschuwt is een ondoordacht oordeel. Het kan echter niet betekenen dat je nooit zou mogen/moeten oordelen. Waarom zou Paulus anders zo vaak dwaalleer en misvattingen bestrijden/weerleggen? En kijk eens wat Jezus zegt over de Farizeeen en Schriftgeleerden! In mijn hoedanigheid van dienaar van het Woord en theoloog is het soms mijn roeping dingen aan de orde te stellen. Uiteraard moet dat in liefde gebeuren.

Ik heb niet beweerd dat de evangelische beweging een dwaling is, wel dat zij dwalingen bevat. Overigens even goed als bepaalde gereformeerde stromingen!

Geen dwaling
Ik heb niet beweerd dat de evangelische beweging een dwaling is, wel dat zij dwalingen bevat. Overigens even goed als bepaalde gereformeerde stromingen! Maar dat laat onverlet dat ik mijn hand er voor in het vuur durf te steken dat de gereformeerde traditie de rijkste verwoording van het bijbelse geloof bevat, in de lijn van Paulus, Augustinus en andere groten in Gods Koninkrijk. De gereformeerde theologie doet het meest recht aan het genade alleen, geloof alleen, Christus alleen, de Schrift alleen.

Ik ben er van overtuigd dat er een en ander niet deugt in de evangelische beweging. Wie rustig Johannes 3 en Romeinen 9-11 leest, zal moeten constateren dat thema’s als verkiezing, de eenzijdige genade van God, de noodzaak van wedergeboorte, de beleving van ellende, verlossing en dankbaarheid niet of onvoldoende aan de orde komen. Als dat onkunde is, is het tot daar aan toe. Als dat bewust is, is het veel erger. Overigens betekent dit niet dat mensen geen oprecht christen kunnen zijn. Mensen kunnen in onwetendheid dwalen, terwijl ze de Heere vrezen en liefhebben. Daarom ben ik er ook van overtuigd dat God Zijn kinderen heeft onder mensen uit de evangelische beweging. We kunnen leren van hun openheid, hun vrijmoedig getuigenis etc.

‘Gereformeerd’ en ‘opwekking’ bijt elkaar niet. Integendeel! De grootste opwekkingspredikers uit de geschiedenis waren calvinisten. Edwards, Whitefield en Spurgeon waren allen gereformeerd in hun overtuigingen en zagen hun bediening rijk gezegend met een grote oogst. Ik heb geen moeite met opwekking (integendeel, daar zie ik naar uit), maar laat het dan wel een opwekking zijn die voldoet aan bijbelse maatstaven. De opwekkingen uit de tijd van de genoemde predikers gingen gepaard met een diep besef van Gods heiligheid en majesteit, een daaraan gepaard oprecht berouw en schuld belijden. Wie een voorbeeld daarvan wil lezen, kan te rade bij het pas verschenen boek over de opwekking in Korea uit 1907 toen de Heilige Geest met kracht neerdaalde en de gebeurtenissen van Pinksteren zich leken te herhalen: ‘Op maandag tussen de middag kwamen we als zendelingen bij elkaar en riepen ernstig tot God. Geestelijk waren we een en we weigerden God te laten gaan tenzij Hij ons zegende. Deze avond was geheel anders. Iedereen die de kerk binnenkwam, voelde dat de ruimte vol was van Gods aanwezigheid (…). Na een korte preek leidde Lee de samenkomst en riep op tot gebed. Er begonnen zoveel mensent tegelijk te bidden, dat Lee zei: ‘Als jullie graag zo willen bidden, laat dan iedereen bidden’. Het effect was onbeschrijfelijk. Het was geen verwarring. Er lag een sterke harmonie in het geluid en in de geest. Zielen voegden zich samen, in beweging gebracht door een onweerstaanbare drang om te bidden. Het gebed klonk als het geluid van vele wateren, een oceaan van gebed beukte op de troon van God. Het waren niet vele gebeden, maar het was één gebed, geboren uit één Geest, gericht tot één Vader in de hemel. (…) Toen het gebed verderging, kwam er een zware geest van berouw over de zonde over de aanwezigen. Aan één kant begon iemand te huilen en een moment later huilde de hele menigte (…) De ene na de andere man stond op, belijd zijn zonden, brak en huilde. Hij gooide zichzelf dan op de vloer, sloeg met zijn vuisten op de grond in grote zielsangst vanwege de overtuiging. (…) Het effect van honderden mannen die samen hardop baden, is onbeschrijfbaar. Steeds na een volgende belijdenis, begonnen ze oncontroleerbaar te huilen. We huilden allemaal,we konden het niet inhouden. Zo ging de bijeenkomst door tot twee uur in de morgen, met belijdenis, geween en gebed’ (W. Blair en B. Hunt, De opwekking in Korea en het lijden dat volgde, Apeldoorn 2016, 80-81).

Wie bekend is met de geschiedenis van opwekkingen, weet dat er veel kaf onder het koren bleek te zijn

Kaf onder het koren
Wie bekend is met de geschiedenis van opwekkingen, weet dat er veel kaf onder het koren bleek te zijn. Indrukwekkende belijdenissen, tranen, emoties en enthousiasme bleek later van voorbijgaande aard. Reden dat grote opwekkingspredikers als Jonathan Edwards zich zorgvuldig bezonnen op de aard van religieuze gevoelens. Ja, er is geen geloof zonder gevoel, maar niet alle gevoel is geloof. Niet alle werk van de Geest is zaligmakend (iets wat Jezus in de gelijkenis van zaaier overigens ook leerde). Dat kan ons leren voorzichtig en behoedzaam te zijn en niet teveel waarde te hechten aan indrukwekkende woorden, diepe emoties e.d. Een wijs advies vroeger was om het nog eens te laten ‘overzomeren’ en ‘overwinteren’. Aan de vruchten zul je uiteindelijk de boom kennen.

De Bijbel laat duidelijk zien dat het mogelijk is God ook op een verkeerde wijze te dienen en te aanbidden. De geschiedenis van Nadab en Abihu, de zonen van Aäron die met ‘vreemd vuur’ voor Gods aangezicht verschijnen, is daar een duidelijk voorbeeld van (Lev. 10). Zij roepen daarmee Gods toorn over zich uit. Ook vandaag is het zeer wel mogelijk om God op een verkeerde manier te dienen. Om die reden heeft John MacArthur in zijn boek ‘Strange Fire’ recent allerlei excessen in de charmatische beweging aan de orde gesteld (waaronder ‘fake healings’).

Gebedsgenezing is een moeilijk onderwerp. Ik geloof dat God bij machte is te genezen. Ik geloof ook dat genezing iets is wat in je eigen gemeente plaats kan vinden. Dat is de plek waar God je geplaatst heeft en waar mensen voor je kunnen bidden. Worden er mensen genezen in genezingsdiensten? Het is niet aan mij om dat te ontkennen. Maar is alle genezing ook echt genezing? Wat is de rol van je psyche op zo’n moment? Kan het zijn dat mensen door de emotie van het moment, de geweldige (psychische druk) ineens uit een kramp schieten die hen lange tijd bezet heeft gehouden? Als een arts een genezing medisch kan bevestigen, geloof ik dat er sprake is van een genezing. Ook bij een genezingsdienst. Maar dan is het nog de vraag of het de bedoeling is. Deden Paulus en Petrus het zo? Of is gebed iets wat eerst en vooral in de eigen gemeente hoort plaats te vinden? Ik denk het laatste.

Spijt
Tot slot: Als ik onverhoopt mensen bezeerd heb met mijn opmerkingen, dan spijt me dat. Ik heb het verlangen de waarheid te delen in liefde. Maar ‘liefde’ betekent niet een klakkeloos aanvaarden van alle dingen en ook niet dat we elkaar niet mogen corrigeren of soms ook waarschuwen. Dat was de bedoeling van mijn artikel. Eenheid is belangrijk, maar niet ten koste van de waarheid. Ik heb ieder lief die de waarheid liefheeft en ik verlang naar een toekomst waarin allen die Christus’ verschijning lief hebben gekregen, ongeacht hun kerkelijke achtergrond, Hem zullen aanbidden: de grote Zaligmaker van grote zondaren.

Ds. M. Klaassen is predikant van de hervormde gemeente in Arnemuiden. Lees hier het oorspronkelijke artikel van ds. M. Klaassen op de site van het Reformatorisch Dagblad.

Praatmee

Beluister onze podcast

#324 Jeffrey & Jan-Willem Grievink over toenemende Jodenhaat, David de Vos en echtscheiding
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Ds. W.A. Zondag
Video

Ds. Zondag vertelt over deelname organiste aan heilig avondmaal: "Ze kon het niet bevatten"

"Ik moet denken aan die organiste uit Woerden: tante Mijntje. Samen met haar heb ik nog psalmen gezongen bij het orgel. Dan probeerden we samen de Heere te ontmoeten. Na het avondmaal was ze vol van haar Zaligmaker. Dan riep ze: ‘Je kunt toch niet be

Dominee Gerrit de Fijter
Nieuws

Dominee Gerrit de Fijter blikt in Radio 1-programma terug op oprichting PKN

De PKN, grootste protestantse kerk van Nederland, is jarig. Twintig jaar geleden, op 1 mei 2004, ontstond de Protestantse Kerk in Nederland uit een fusie van drie grote kerkgenootschappen. Is die samenwerking een succes geworden? Dominee Gerrit de Fi

Jan-Willem Grievink
Podcast

Jan-Willem Grievink wijst op bron van Jodenhaat: "Strijd tussen islam en onze God"

De toekomst van de Joodse gemeenschap in Nederland staat volgens ChristenUnie-leider Mirjam Bikker op het spel. Met het oog op de toenemende Jodenhaat wordt er een Catshuissessie georganiseerd om antisemitisme tegen te gaan. De bedoeling is dat premi

Katy Nichole
Levensverhaal

Katy Nichole had zeldzame ziekte: "God was op moeilijke momenten aanwezig"

Misschien kent u de muziek wel van Katy Nichole. Het zag er eerder niet naar uit dat ze zangeres zou worden. Op haar vijfde levensjaar werd ontdekt dat ze een zeldzame vorm van scoliose had. "Misschien zou ik nooit kunnen lopen, zo ernstig was mijn r

Genève
Nieuws

Secularisatie zet rap door in Zwitserse steden: 1 op de 3 Zwitsers niet gelovig

In Zwitserse steden is een derde van de bevolking niet gelovig. Dat is de conclusie van een rapport dat onlangs door het Zwitserse Bureau voor de Statistiek is vrijgegeven. Uit het rapport blijkt dat vooral in de grote steden, waar circa drie op de v

jongeren
Nieuws

Jeugdtrends: jongeren willen wortelen in tijden van chaos

Jongeren verlangen massaal naar een partner, kinderen en een goede baan. Dat blijkt uit de jeugdtrends die zes christelijke organisaties deze week publiceerden. Verder valt op dat vrienden heel belangrijk zijn voor het geloofsleven en de meeste jonge

De Waarheidsvriend
Nieuws

Dr. Henk Dijkgraaf nieuwe hoofdredacteur De Waarheidsvriend

Het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond heeft dr. Henk Dijkgraaf (52) uit Rijssen benoemd tot hoofdredacteur van De Waarheidsvriend, het weekblad van de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland. De benoeming gaat D.V. in op 1 august

Cors Visser
Video

NGK bestaat een jaar: Cors Visser deelt videoboodschap

Cors Visser is overtuigd van de meerwaarde van de bundeling van krachten in zijn organisatie Kerkpunt. Begin 2021 werden ondersteuning bij missionair werk, diaconaat, pastoraat en jeugdwerk al bij elkaar gebracht in ‘Kerkpunt en die fusie verliep opm

Meerartikelen

glas-in-lood
Verdieping

De Oosterpoort in Woudenberg heeft glas-in-loodraam vol bijbelse symboliek

Woudenberg heeft sinds deze maand een nieuw kerkelijk centrum. Voor de noordzijde heb ik een glas-in-loodraam ontworpen. Aanleiding hiervoor was de naam die voor de kerk is gekozen: ‘de Oosterpoort’. Deze naam heeft me geleid naar de Grote Verzoendag

Jordie en Sharon
Video

Hoe de hemelse vonken tussen Jordie en Sharon oversloegen

Voor Jordie en Sharon is het overduidelijk dat God heeft hen bij elkaar gebracht. Dat vertellen ze in onderstaande video van Xpedition Glory. De eerste ontmoeting tussen Jordie en Sharon vindt plaats op een bijzondere plek: de Alpha-cursus. Hoewel Jo

Jan Jaap Wubs
Nieuws

Jan Jaap Wubs brengt tweede album uit: 'Wat zullen wij dan van deze dingen zeggen?'

Afgelopen zaterdag bracht artiest en schrijver Jan Jaap Wubs zijn album ‘Wat Zullen Wij Dan Van Deze Dingen Zeggen?’ uit. Het is na ‘Johannes vertelt’ zijn tweede album, met eveneens materiaal uit een gelijknamige voorstelling. Het verhaal van de apo

CGK-convent
Nieuws

Ook Bewaar het Pand teleurgesteld in CGK-convent: 'We glijden verder af'

'Als we als kerken niet meer aan het beginsel van 1834 en 1892 vasthouden, worden we omgevoerd met alle wind van leer, waarbij een ieder doet wat goed is in zijn eigen ogen.' Met deze woorden reageert Stichting Bewaar het Pand, de vertegenwoordiging

Boos
Boekfragment

Hoe kunnen wij Gods Geest verdriet doen?

Paulus’ brief aan de Efeziërs laat zich in tweeën verdelen. Het eerste gedeelte (hoofdstuk 1-3) behandelt Gods verkiezende liefde, die blijkt uit de redding door Jezus Christus, zoals de –  overwegend niet-Joodse  – lezers die hadden ervaren. In het

Päivi Räsänen
Nieuws

Vervolgde Finse politica bezoekt Nederland voor conferentie over geloofsvrijheid

De vervolgde Finse politica Päivi Räsänen komt naar Nederland. De christendemocratische oud-minister is al jarenlang onderwerp van strafrechtelijk onderzoek omdat zij in 2019 een Bijbelpassage op X plaatste. Op vrijdagavond (3 mei) zal ze, net als SG

Ds. M. van Reenen
Interview

HHK-predikant op Urk hielp jongen die in de brand vloog tijdens Koningsnacht

Het is 04:00 uur als de Urkse predikant ds. M. van Reenen op Koningsdag wakker schrikt van hard vuurwerk. De traditionele koningsnachtactiviteit is begonnen: jongeren crossen rond met brommers zonder geluidsdemper en anderen staan daarbij te kijken.

Soedan
Nieuws

Drie Soedanese christenen wekenlang vastgehouden en gemarteld door islamitische soldaten

Drie Soedanese christenen zijn wekenlang vastgehouden en gemarteld in Zuid-Soedan nadat soldaten van de Soedanese Strijdkrachten (SAF) een Bijbel ontdekten bij een van hen tijdens een controle aan een militaire checkpoint. Dit incident vond plats in

Kerk Delft
Nieuws

Kerkgang kost Refoweb-vragensteller te veel energie: 'Hoe moet ik hiermee omgaan?'

'Op dit moment ben ik helaas overspannen. Ik zal mijn vraag dan ook kort houden. Mijn handen trillen nogal. Op dit moment ga ik veel minder tot niet naar de eredienst. Het brengt mij niets; tegelijk kost het mij vreselijk veel energie. Het lukt mij n

Ruissen
Nieuws

Peilingen in Nederland én Europa zijn SGP gunstig gestemd

De meest recente peilingen betekenen goed nieuws voor de SGP. Wanneer er nu landelijke verkiezingen plaatsvinden, zou de partij namelijk een zetel winnen en op vier komen. Ook Europees ziet het er vooralsnog zonnig uit voor de partij. Men zou voor he

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp over zalig worden: "Wij hoeven niet op een laddertje naar de hemel te klimmen"

"Paulus zei dat Israël niet naar de hemel hoeft op te klimmen omdat God naar hen afdaalde om hen Zijn Woord te openbaren. Zo zijn er ook nu geen ladders naar de hemel die jij hoeft te beklimmen om door God goedgekeurd te worden, want God is in Jezus

Dr. M. Klaassen
Video

Ds. Klaassen legt uit waarom gelovigen delen in de rechtvaardigheid van Christus

De rechtvaardiging is niet gebaseerd op onze eigen rechtvaardigheid, maar op die van Jezus Christus. Door geloof worden we één met Hem, en wat Hij heeft verworven wordt ook aan ons toegerekend. Zoals een rank aan een wijnstok verbonden is en de eigen