3xM stelt bizarre hype onder jongeren aan de kaak
Sinds begin dit jaar is er een hype in Centraal-Azië; death groups. Onder psychologische druk worden jongeren door een onbekende groep via social media gedwongen 50 dagen lang opdrachten uit te voeren. Jezelf snijden bijvoorbeeld. De allerlaatste opdracht is zelfmoord plegen. Dan heb je het spel gewonnen, maar je leven verloren.
Het is daar sinds begin dit jaar in de krantenkoppen terug te zien: ‘Jongere pleegt zelfmoord onder druk van online spel’. Het is stoer om mee te doen, maar als je eenmaal ‘ja’ hebt gezegd kun je niet meer terug en kom je in een onmogelijke spagaat terecht.
Geleidelijk aan in de val gelokt
Het is niet zo dat een jongere direct wordt gevraagd zelfmoord te plegen, het gaat heel geleidelijk. De groep richt zich vooral op ‘vatbare’ jongeren. Jongeren die te lijden hebben onder eenzaamheid, problemen thuis, een verbroken relatie, alcohol of drugs. Er wordt een afhankelijkheid gecreëerd, jongeren kunnen hun verhaal kwijt en voelen zich veilig.
Langzaam kom je steeds meer onder druk te staan en uiteindelijk kun je niet meer terug. De groep weet inmiddels alles van je en dreigt achter familie of vrienden aan te gaan als je wilt stoppen met het spel.
Programma’s van hoop
Stichting 3xM maakt, in samenwerking met een lokale partner, televisieprogramma’s in Centraal-Azië die deze bizarre hype aan de kaak stellen en een boodschap van hoop brengen. God heeft ieder mens onvoorwaardelijk lief. Ook wordt er voor kijkers nazorg geboden. Aan het einde van de aflevering komt een telefoonnummer in beeld waarnaar gebeld kan worden, zo kom je in contact met het nazorgteam dat klaarstaat voor hulp en gebed.
Praatmee