Met drie generaties in gesprek rond de Bijbel...
Het is dinsdagavond: catechesetijd voor Follow Me Next, de groep jongeren van boven de 16 jaar. Maar dit is geen gewone avond. Er zijn dit keer ook ouders en grootouders. We voeren een drie-generatiesgesprek.
Als ik binnenkom, zie ik een volle zaal met jongeren, hun ouders en grootouders. Wat een mooi gezicht. De jongeren zitten vaak bij elkaar. Ouders en grootouders ook of ouders naast ouders. We beginnen de avond door met elkaar te zingen – waarbij een jongere ons begeleidt – en te bidden. Ook de collecte is een onderdeel van de avond. Daarna gaan we in groepjes uiteen. De normale catechesegroepjes tellen gemiddeld zo’n vijf jongeren. Maar als die allemaal beide ouders en hun grootouders meenemen, hebben we het niet meer over een groepje. Dat is dus tegelijk een leerpunt: de groep moet niet te groot worden.
Bijbellezen
We buigen ons eerst over de vraag of we tevreden zijn met onze omgang met de Bijbel. De ouderen zijn dat veelal wel, maar de jongeren vaak niet. Een heel aantal geeft aan zelf niet in de Bijbel te lezen. Ze hebben soms wel een dagboek, maar daar heb je niet veel aan als je er niet uit leest. Maar er zijn ook ouderen die eerlijk aangeven geen structuur te hebben in het lezen van de Bijbel, terwijl hun kleinkind dat soms meer heeft.
Bij de vraag hoe het komt dat het lezen van de Bijbel soms minder gaat, lopen de meningen minder ver uiteen. Zowel jongeren als ouderen hebben er last van dat er veel onrust in hen kan zitten of dat ze niet zo geconcentreerd zijn. Ouderen hebben wel vaker zin om de Bijbel te lezen dan jongeren. De redenen om de Bijbel te lezen kunnen heel divers zijn. Mooi is het als een 93-jarige oma net als haar kleinkind Gods plan met haar leven wil ontdekken. God leren kennen en willen groeien in geloof komen vaak voor. Maar wij kunnen bij deze vraag geen verschillen tussen ouderen en jongeren ontdekken. De redenen om de Bijbel te lezen zijn heel divers.
We gaan vanavond de Bijbel lezen volgens Solvat. Stil worden en bidden hebben we al gedaan bij de opening. We gaan nu lezen en buigen ons allemaal over Psalm 25. Elke groep krijgt een zogeheten leessleutel om Psalm 25 nader te bekijken. De ene groep mag symbolen zetten bij de tekst. Een ‘?’ als je iets niet begrijpt, een ‘!’ als iets er voor jou uitspringt en een ‘->’als je vindt dat je daar wel wat meer aan mag denken. Op verschillende plaatsen verschijnen de tekens. Een andere groep mag kernteksten zoeken in Psalm 25. Een derde groep gaat aan de slag met opvallende woorden.
Dit artikel is geschreven door drs. E.M. Nobel-Buijs uit Monster. Zij is docent en psycholoog. Het volledige artikel is hier te lezen. Klik hier om De Waarheidsvriend te ontvangen.
Praatmee