Is het protest over?
Op 31 oktober 2017 is het 500 jaar geleden dat Maarten Luther zijn 95 stellingen aan de kerkdeur van de slotkerk in Wittenberg spijkerde. Deze 95 stellingen onthulden diverse on-Bijbelse tradities en leerstellingen van de katholieke kerk. De mensen waren sprakeloos dat iemand als Luther de moed had om het systeem van Rome tegen te spreken.
De 95 stellingen werden in zeer korte tijd in heel Duitsland en over de hele wereld verspreid. De mensen begrepen wel dat de katholieke kerk een groot aantal on-Bijbelse leerstellingen onderwees en tradities innam. Daarom kozen veel mensen de kant van Luther. Er ontstonden levendige discussies en de bekendmaking van de 95 stellingen bereidde de weg voor van een nieuwe, vrije en zelfstandige manier van denken.
Luther en de hervormers waren van mening dat de christenen de Bijbel en de Bijbel alleen moesten volgen als het ging om het geloof en de leer. Rome was het hier niet mee eens. Ze hadden de Bijbel altijd bij de mensen weggehouden en hen dom gehouden. De Bijbel was vertaald in het Latijn, de mis ging in het Latijn, zodat de gewone man niet kon begrijpen wat in de Bijbel stond en wat er werd gezegd. De paus, de bisschoppen en de priesters bepaalden wat de mensen moesten geloven. Daarnaast zei de katholieke kerk dat de traditie (bijvoorbeeld besluiten van de paus) van even groot belang is of zelfs van nog groter belang dan de Bijbel. Rome is hier niet veranderd.
We herinneren ons waarschijnlijk allemaal dat in die tijd (begin 16e eeuw) de verkoop van aflaten (door een zekere heer Tetzel) plaatsvond. De roomse kerk verkondigde vanaf de kansel dat de aflaten het kostbaarste geschenk van God waren. Door de eeuwen heen hebben mensen grote sommen geld gegeven aan de kerk, omdat ze bedrogen werden door de roomse kerk en geloofden dat het hun geliefden zou helpen die in het vagevuur werden gepijnigd. Ook nu nog steeds is dit ideeëngoed aanwezig. Ook wat dat betreft is Rome niet veranderd.
In het verlengde hiervan verwacht de roomse kerk nog altijd dat we door werken (boetedoening, de zonden afkopen etc) gerechtvaardigd worden. Luther maakt duidelijk dat de enige mogelijkheid is: rechtvaardiging door geloof (Romeinen 1:17). Ook hier is Rome niet veranderd.
De Bijbel heeft in de wet onder andere uitdrukkelijk verboden om beelden te aanbidden. Ook verbiedt de Bijbel uitdrukkelijk te bidden tot de doden, overleden zogenaamde ‘heiligen’. Ook nu nog bidden mensen tot dode heiligen en ontvangen daardoor in bepaalde gevallen genezing van hun kwalen. Onder aanbidding en verering kunnen we verstaan: Mariaverering, het gebruik van relikwieën in de mis etc. Met Maria verering wordt niet alleen bedoeld dat ze gerespecteerd en geacht wordt, maar dat zij als middelaar staat tussen God en mens. Doden aanbidden, zoals de roomse kerk doet, is in de kern spiritistisch. Ook hier is Rome niet veranderd.
Schokkend is om te zien dat Rome de wet van God veranderd heeft: het tweede gebod is verwijderd (beeldenaanbidding), waardoor alle andere geboden 1 opschoven en het tiende gebod moest worden opgesplitst. Ook het (oorspronkelijke) vierde gebod is radicaal veranderd (van de sabbat naar de zondag). Is de wet belangrijk? Volgens de Bijbel wordt de eindtijdgeneratie gekenmerkt door degene die “de geboden van God in acht nemen en het getuigenis van Jezus Christus hebben (Openbaring 12:17).” Ook hier is Rome niet veranderd.
Ook zien we in de roomse kerk de zonneverering. Dit gebeurt allereerst door het veranderen van het vierde gebod, de sabbat vervangen door de zondag. De sabbat wordt door de Bijbel het merkteken van God genoemd. Hoe belangrijk is het dan voor de antichrist dit merkteken door een ander merkteken (de zondag) te vervangen.
Verwacht mag worden dat de roomse kerk hier in de (nabij) komende tijd steeds vaker de nadruk op gaat leggen, zoals bijvoorbeeld het opleggen van een voor iedereen geldende Zondagswet. Daarnaast is de rooms-katholieke kerk ontstaan uit het in de eerste eeuwen samengaan van de oude zonnecultus, de Mithrasverering, en het christendom. De destijds heersende heidense Mithras godsdienst, waar de verering van de zon centraal staat ging samen met het christendom. Op die manier konden ook de heidenen zonder wat te veranderen zich vanaf dat moment christenen gaan noemen. Veel binnen de katholieke kerk herinnert nog aan deze heidense cultus. Ook hier is Rome niet veranderd.
Luther gaf onomwonden aan dat de paus de antichrist is: ‘Nu weet ik tenminste dat de paus de antichrist is en dat hij op de troon van Satan zit’ (D’Aubigné, History of the Reformation, boek 6, H.9). Toch zijn er mensen die het hiermee onbegrijpelijkerwijs niet eens zijn, zie zelfs Ouweneel (CIP 10 maart 2017). Daarmee keren zij zich af van het lutherse en protestantse erfgoed. In Daniel 7 wordt een aantal kenmerken van de antichrist gegeven die absoluut verwijzen naar Rome als de antichrist, met name Daniel 7:20 en volgende. U kunt ze zelf opzoeken. Op dit punt zijn er veel studies gedaan die geen andere uitleg toestaan als men de Bijbel voor zich laat spreken. Rome heeft in het verleden alle moeite gedaan om het duidelijke bewijs dat zij de antichrist is, uit te wissen. Zo introduceerden 2 Jezuïeten, twee verschillende interpretaties van de laatste week van de 70 weken in Daniel 9, waardoor de antichrist al was geweest (het ‘preterisme’) of nog moest komen (het ‘futurisme’). Ook hier is Rome niet veranderd. Nagenoeg alle kerkelijke denominaties bedienen zich van één van deze twee niet-Bijbelse interpretaties. Waarmee ze zich ook achter de antichrist scharen en niet meer protestant genoemd kunnen worden.
Sommige mensen verwarren het hebben van verkeerde leringen met het ‘niet behouden kunnen worden’. Inderdaad, Rome heeft verkeerde leringen en misleidt mensen daarmee. Maar wij kunnen niet oordelen over de miljoenen oprechte gelovigen in de katholieke kerk, net zoals in elke andere kerk. Maar we kunnen wel constateren dat verkeerde leringen ons wel op gevaarlijk ijs kunnen brengen. Daarvoor waarschuwt de Bijbel ons dan ook herhaaldelijk, en zeker voor de antichrist.
Aan het protest van de christelijke vorsten van Duitsland op de Rijksdag in Spiers (1529) ontlenen wij de naam ‘protestanten’. Gezien het bovenstaande kunnen we dan de vraag stellen: is het protest tevergeefs geweest? Zijn de tientallen miljoenen martelaren voor niets gestorven? Is Rome veranderd? Is het protest over en bestaat het protestantisme nog na 2017?
Johan de Boer is president van de Stichting LightchannelTV Nederland. Voor vragen of opmerkingen is hij bereikbaar via johan@lightchanneltv.org.
Praatmee