'Reclamespotje verscheurde Jezus in strijd met goede smaak'
Het veelbesproken reclamespotje van Kerk in Actie is volgens de Reclame Code Commissie (RCC) in strijd met de goede smaak. In het spotje wordt een Jezus-poster in stukken gescheurd. Het leidde tot veel kritische reacties, met name uit katholieke hoek. De Commissie deed de uitspraak naar aanleiding van een klacht over de reclame-uiting.
'Naar het oordeel van de Commissie kunnen de getoonde beelden van het in stukken scheuren van de afbeelding van Jezus door het ontbreken van de naam van de afzender of enige andere toelichting niet in de juiste context worden geplaatst,' zo luidt de verklaring. 'Adverteerder heeft hiermee bewust het risico genomen dat de bedoelde beeldtaal de kijker ontgaat en de beelden, waarvan adverteerder erkent dat deze ‘controversieel’ en ‘schurend’ zijn, als schokkend en aanstootgevend worden ervaren. Dit leidt de Commissie tot het oordeel dat de uiting niet in overeenstemming is met de goede smaak in de zin van artikel 2 NRC.'
'Geloven in delen' heette de reclamecampagne van Kerk in Actie waarbij Jezus, groot afgebeeld, in stukken wordt gescheurd. Sinds Pasen waren de spotjes op prime-time te zien op tv, en ze leiden tot veel commotie. Is zoiets wel passend in een tijd dat bijvoorbeeld IS christenen vervolgt en christelijke symbolen vernielt? Die vraag hield een aantal mensen in kerkelijk Nederland bezig. "In de spotjes wordt hij verscheurd door zijn eigen mensen, maar na het verscheuren worden de snippers uitgestrooid en komen ze weer tot bloei, dat is ook de boodschap van Jezus," reageerde PKN-scriba René de Reuver.
Mariska Orban van het Katholiek Nieuwsblad vergeleek het spotje met het verscheuren van een trouwfoto. "Die foto staat symbool voor iets. Wij katholieken delen iedere week op zondag het brood. Dan is ieder stukje heel Jezus. We gaan niet Jezus door midden scheuren en zeker niet in de goede week voor Pasen."
Praatmee