Hoe je jongeren kunt wapenen tegen online games
Tribal Wars, Forge of empires en The West. Free online games zijn populair onder jongeren. Gratis games, waarvoor uiteindelijk duur wordt betaald. Ze kosten privacy, zoals gebruiksgegevens en telefooncontacten. Of je betaalt met geld. Want wil je betere spelpersonages of een extra leven? Koop dan je credits of poker je rijk! De helft van de jongeren die online gamet, maakt uiteindelijk de overstap naar gokken om geld, blijkt uit recent onderzoek. Hoe wapen je jongeren daartegen en hoe help je hen om mooie games te selecteren? Vier handreikingen.
Frustratie en sensatie
Veel gamers herkennen de frustratie: ben je goed en wel aan een online game begonnen, loopt het spel vast. Je hebt een extra leven nodig om verder te komen, maar de punten die je via het spel verdient zijn niet genoeg. Je móét wel een volgend level kopen wil je verder spelen. De game-industrie weet heel goed hoe ze gamende jongeren kunnen laten betalen in gratis games. En na spellen met in-game aankopen blijkt de stap naar gokspellen een heel kleine te zijn, toont een recente studie van de Nederlandse Kansspelautoriteit.
Een spel dat dit duidelijk maakt is het bekende FIFA Ultimate Team. In deze game kun je met coins óf geld, kaarten met spelers kopen om je beste voetbalteam te vormen. De kaarten worden verkocht in ‘packs’, pakketjes met willekeurige teams. Hier zit duidelijk het verrassende gokelement in: je weet wat je betaalt, maar je weet niet wat je krijgt. Dat geeft een bijzondere sensatie. Jongeren geven aan dat dit verslavend is: wie weet brengt de volgende ‘pack’ het ultieme team. Daarom is het te begrijpen dat de overstap naar een game die volledig draait om deze ‘gok-sensatie’ helemaal geen grote stap is.
Zicht op jezelf
Steeds beter worden, meer geld uitgeven, een gokje wagen voor een hoger level: games beïnvloeden jongeren op een positieve of negatieve manier. Hoe kun je jongeren helpen om positief te gamen en grip te houden op het eigen gamegedrag? Binnen Driestar educatief is het Media Attitude Model ontwikkeld, dat helpt om te formuleren wat wijs mediagebruik is. Het model gebruikt de vier Bijbelse metaforen van de pelgrim, dienaar, burger en leerling om concrete attituden, houdingen, te beschrijven die belangrijk zijn voor een christen online. De vier metaforen tonen in feite ook vier kenmerken van een wijze gamer.
1. Benadruk de eigen verantwoordelijkheid
Urenlang ‘candy’s crushen’? Moorden om punten te scoren? Alsmaar geld inleggen om beter te worden in je game? Bespreek met jongeren of zij verantwoordelijkheid kunnen nemen voor de inhoud van het spel en voor de tijd of het geld dat ze eraan besteden. Is één van de onderdelen niet te verantwoorden? Maak dan afspraken met elkaar om te stoppen met de game en te zoeken naar een mooi en opbouwend alternatief, voor een fijne ontspanning. Want een wijze gamer kijkt kritisch naar zijn eigen gedrag en past zijn games zo nodig aan. De attitude van verantwoordelijkheid valt onder het pelgrimschap in het Media Attitude Model. Een pelgrim laat zich niet leiden door wat hij prettig of sensationeel vindt, maar door wat zijn Koning van hem vraagt. Zelfverloochening en weerbaarheid zijn daarbij kernachtige begrippen, die ook online te herkennen moeten zijn.
2. Plaats de attitude trouw centraal
Geduld hebben met mede-gamers die minder goed presteren, positief chatten met elkaar en transparant zijn richting je medespelers: elkaar trouw zijn kan ook online. De Bijbel benadrukt herhaaldelijk dat onze naaste uitnemender en belangrijker is dan wijzelf (Fill. 2:3; Ef. 5:21). Dienaarschap is een kernwoord voor een christen. Maak concrete afspraken met jongeren, over hoe je elkaar trouw kunt zijn op internet. Ga je voor je eigen winst of speel je met een groep om verder te komen? Ben je open over wat je online doet? Pas als je jouw valkuilen vertelt, kun je elkaar ‘coachen’ en sturen naar positief gamen. Bepaal in overleg hoeveel geld een jongere per maand mag uitgeven aan het gamen. Ben je kwetsbaar voor gokgames? Wordt elkaars buddy via een accountability-app als Yona. Dan heb je zicht op elkaars gamegedrag en kun je terugvallen bespreken.
3. Leer offline en online dezelfde te zijn
‘Aan de buitenkant was ik een keurige christen, maar online veranderde ik in een grenzeloze gamer’, vertellen ex-gameverslaafden soms. Games bieden jongeren de mogelijkheid om een andere personage of rol aan te nemen. Een rol waarin je de held bent als je zoveel mogelijk mensen neerschiet of waarbij je wint als je uit de armen van het gezag blijft. De virtuele en de werkelijke wereld staan in normen en waarden soms haaks op elkaar. De overgang van de echte wereld naar de gamewereld mag echter geen excuus zijn om plotseling te doen wat we maar willen. De derde persoon uit het Media Attitude Model, de burger, toont dit heel duidelijk: wees consistent! Een ware christen is burger van twee werelden, maar geen man van twee gezichten.
4. Moedig innerlijke verrijking aan
Het laatste kenmerk van een wijze gamer is dat hij zijn games zorgvuldig selecteert. Een jongere kiest dan niet voor games met eindeloze oppervlakkigheid maar voor uitdagende spellen die iets leren. Leer jongeren om zichzelf af te vragen met welk doel de gamemaker het spel ontwikkelde. Welke normen en waarden komen er langs in het spel? Komen die overeen met mijn identiteit? Deze afwegingen hangen samen met de leerling-houding uit het Media Attitude Model. Een leerling is brongericht en zoekt naar innerlijke verrijking. In zijn leven zal hij ook altijd leerling zijn op het gebied van zijn identiteit. Dat zorgt ervoor dat hij zoekt naar games die verantwoord, dienstbaar, consistent en verrijkend mediagebruik voorstaan. Identiteit en gamegedrag horen in alles bij elkaar. En dat vraagt om het maken van keuzes.
Dit artikel is geschreven door Wim van den Bosch en Henrieke van Dam (foto). Binnen Driestar educatief is mediaopvoeding en mediawijsheid een belangrijk thema. Lees hier meer over het Media Attitude Model.
Praatmee