Reclamecampagne Protestantse Kerk zorgt voor ophef
In de nieuwe reclamecampagne van haar hulpstichting Kerk in Actie scheuren gelovigen een afbeelding van Jezus aan stukken. Van katholieke zijde regent het klachten, en vanuit de eigen orthodox-protestantse flank is er kritiek, merkt Trouw op.
Conclusie: spotje @KerkinActie is gewoon Hollandse hufterigheid: denken dat je je punt enkel kan maken door een ander te beledigen. Triest.
— JJ v Peperstraten (@jjvpeperstraten) April 19, 2017
De boodschap is duidelijk: zoals Jezus 2000 jaar geleden gebroken werd aan het kruis en de zonden van de mens op zich nam, zo wordt zijn afbeelding nu ook gebroken. Toch schiet de symboliek sommigen in het verkeerde keelgat. De rooms-katholieke bisschoppenconferentie Jan-Willem Wits wijst op oosters-orthodoxen christenen die iconen als heiligen vereren. Voor hen zou dit spotje een klap in het gezicht zijn. Voormalig Gereformeerde Bond-voorzitter Jan van der Graaf vindt het spotje "te plat".
Bekijk het reclamespotje en lees hier meer op de site van Trouw:
Praatmee