Willem Ouweneel

Vond Jezus’ wederkomst al in het jaar 70 plaats!?

07-04-2017 door Willem J. Ouweneel

Dit artikel is je cadeau gedaan door CIP+ lid Rik Bokelman

Eindelijk geef ik toe aan herhaalde verzoeken om iets over het preterisme te schrijven, dat wil zeggen de verfoeilijke hype die inhoudt dat alle profetieën over Israël en over de wederkomst van Christus reeds vervuld zouden zijn in het jaar 70. In een beknopte column kan ik slechts een zeer summier overzicht van mijn tegenargumenten geven.

Het belangrijkste argument vóór het preterisme zijn teksten als Matt. 16:28 (dat echter pal daarop vervuld is in 17:1-8!!) en 24:34 (waar ‘dit geslacht’ volgens kenners niet een ‘generatie van 40 jaar’ betekent, maar ‘deze soort’: dit verdorven mensengeslacht). In Matt. 24:48 en 25:5,19 (‘lange tijd’!) suggereert Jezus juist dat zijn wederkomst lang op zich zou laten wachten. Hij komt ‘spoedig’ (Openb. 22:7,12,20) – maar pas na ‘lange tijd’! Dat is geen tegenstrijdigheid voor Hem voor wie duizend jaren zijn als één dag (Ps. 90:4; 2 Petr. 3:8).

Matt. 24 is het bijbelgedeelte waar de hele hype om draait. Vs. 14 (het evangelie verkondigd aan alle volken) is 70 n.C. allesbehalve vervuld; het begint pas in ónze eeuw een beetje vervuld te worden! Verder spreekt vs. 15 over een ‘gruwel der verwoesting’ op de ‘heilige plaats’. Uit onder andere Dan. 11:31 weten we dat dit doelt op een afgodsbeeld zoals Antiochus Epiphanes dit in 167 v.C. in de tempel te Jeruzalem had geplaatst. In 70 n.C. bevond zich totaal niet een dergelijke ‘gruwel’ in de tempel (al hebben preteristen wel geprobeerd zo’n ‘gruwel’ erin te frommelen). En wat vs. 24 betreft: rond 70 n.C. was er helemaal niet een schare ‘valse Messiassen en dito profeten’ in Israël. Vers 15-31 heeft dan ook helemaal geen betrekking op de tijd rond het jaar 70, maar op de tijd dat Israël weer hersteld is in zijn land, zoals sinds 1948 inderdaad het geval is.

Hij komt ‘spoedig’ maar pas na ‘lange tijd’! Dat is geen tegenstrijdigheid voor Hem voor wie duizend jaren zijn als één dag


Preteristen citeren allerlei heidense én christen-schrijvers uit die tijd die over wonderlijke natuurverschijnselen rond 70 n.C. berichten. Maar niets daarvan lijkt ook maar enigszins op de wederkomst van Christus (zie onder). Trouwens, hoe zou bijvoorbeeld kerkhistoricus Eusebius (ca. 300 n.C.) echt hebben kunnen menen dat Jezus in 70 was ‘teruggekomen’, terwijl hij als orthodox christen vast geloofde in een toekomstige wederkomst van Christus om te ‘oordelen de levenden en de doden’ (Apostolische Geloofsbelijdenis)?

De Schrift verbindt met de wederkomst van Christus een hele reeks gebeurtenissen, die rond 70 n.C. geen van alle hebben plaatsgevonden. Ik kan hier slechts enkele voorbeelden noemen. Jezus komt met de wolken, en aller oog zal Hem zien, ook zij die Hem doorstoken hebben (Openb. 1:7; vgl. Matt. 24:30). Niet gebeurd toen. De goddeloze vijanden van Christus worden geoordeeld en de duivel wordt voor een tijd opgesloten (Openb. 17:14; 19:11–20:3). Wanneer Hij komt in al zijn heerlijkheid, zal Hij zitten op de ‘troon van zijn heerlijkheid’ en alle volken zullen vóór Hem verschijnen om door Hem geoordeeld worden (Matt. 25:31-46). Dat is in 70 evenmin gebeurd. De engel Gabriël beloofde aan Maria dat God aan Jezus de troon van zijn vader David zou geven (Luk. 1:32); dat is de troon van Davids koningschap over Israël (2 Sam. 3:10; 1 Kon. 2:12 enz.). Die troon staat nog steeds in Jeruzalem (Ps. 122:3-5), niet in de hemel! Als Jezus terugkomt, zal Hij zitten op díé troon, en zal het voor altijd vrede en gerechtigheid zijn op aarde (Jes. 9:6). Geen van deze dingen zijn rond of sinds 70 n.C. in vervulling gegaan – tenzij je al deze bijbelplaatsen natuurlijk ‘wegvergeestelijkt’ (zie onder).

Jezus zal terugkeren op de Olijfberg (Hand. 1:11); in zijn persoon zal God zelf zijn voeten op de Olijfberg zetten (Zach. 14:4); dan zal zijn heerlijk koningschap over de aarde beginnen, waarin onder andere alle volken zullen optrekken naar Jeruzalem (vs. 9-19). Daar, op de berg Sion, zullen zij de Torah leren; zij zullen hun zwaarden omsmeden tot ploegscharen en vrede genieten (Micha 4:1-4; Jes. 2:1-4). Israël zal het middelpunt van de wereld zijn, want als Christus terugkomt, zal ‘heel Israël’ behouden worden (Rom. 11:15,23-27). Dat is hetzelfde letterlijke Israël als in héél Rom. 9–11. Dat zal de dag zijn waarop Israël en Jeruzalem voor eeuwig verzoend zullen worden (Dan. 9:24).

Een van de grote problemen van het preterisme is dat het een variant is van de aloude ‘vervangings-’ en ‘vergeestelijkingstheologie’, waarvan we nu eindelijk een beetje verlost begonnen te raken


Bovendien staan bij Jezus’ wederkomst alle gelovigen lichamelijk op uit de dood om in het Vaderhuis gebracht te worden (Joh. 14:1-3) en met Christus te regeren (Openb. 20:4,6; vgl. Fil. 3:20v.; 1 Kor. 15:50-57). In 70 n.C. zijn de gelovig gestorvenen helemaal niet opgestaan (tenzij preteristen de oude ketterij van een ‘geestelijke’ opstanding aanhangen; vgl. 2 Tim. 2:18), en ze zijn al helemaal niet in het Vaderhuis gebracht.

Een van de grote problemen van het preterisme is dat het een variant is van de aloude ‘vervangings-’ en ‘vergeestelijkingstheologie’, waarvan we nu eindelijk een beetje verlost begonnen te raken. Deze theologie houdt in: de Kerk is het ‘geestelijk Israël’, alle profetieën voor Israël worden vergeestelijkt (zeg maar gerust: weggeredeneerd) en op de Kerk toegepast. De huidige gebeurtenissen rond de staat Israël hebben zogenaamd ‘niets met de profetieën te maken’, want die zijn allemaal in 70 n.C. vervuld. Er is totaal geen zicht op wat God in de huidige eindtijd aan het doen is. Er is niets om naar uit te kijken (behalve dan sterven en naar de hemel gaan). Er zijn geen specifieke beloften voor Israël meer, er komt geen opstanding van alle gestorvenen (gelovig en ongelovig), er komt zelfs geen ‘nieuwe hemel en nieuwe aarde’. De Kerk heeft dat zogenaamd eeuwenlang allemaal fout gezien; de preteristen hebben nu het ware licht ontvangen. Maar het is helemaal geen licht, want voor hun theorie moeten zij honderden profetieën vergeestelijken, verbasteren of gewoon negeren. Een dergelijke benadering veroordeelt zichzelf.


Wederkomst
- Het duizendjarig vrederijk: wat moeten we ermee?
- Waarom de wederkomst van Jezus zo uniek is
- Moeten we ons voorbereiden op Jezus’ wederkomst?
- Jezus komt al 2000 jaar niet terug
- Drie redenen waarom het dom is niet uit te kijken naar de wederkomst
Meer over Wederkomst »

De christelijke nieuwsbrief die je ook echt leest!

Daily Newsletter
Weekly Newsletter


Discussie over Vond Jezus’ wederkomst al in het jaar 70 plaats!?
Reacties uitzetten op CIP.nl? Klik hier!