Waarom de doorbraak van ChristenUnie en SGP uitblijft

20-03-2017 door Nederlands Dagblad

Eén campagnestijl, twee partijen. ChristenUnie en SGP zochten meer dan ooit ook de kiezers buiten de eigen traditionele achterban op. Toch leverde dat geen winst op. De vraag is dan ook: moet je wel gescheiden blijven optrekken?, vraagt het Nederlands Dagblad zich af.

Nico Schipper, zelfstandig adviseur van bestuurders en politici: "In 2006 haalde de ChristenUnie het beste resultaat ooit bij Kamerverkiezingen, maar toen ging het om heel andere thema’s dan nu. Als christelijke partijen nu in seculiere media aan het woord kwamen, ging het bijna altijd over de kwestie 'voltooid leven'." Daar is niets mis mee, haast Schipper zich te zeggen. "Het verzet daartegen hoort voor beide partijen bij het hart van het programma. Dat hebben ze dus goed gedaan. Maar ik denk wel dat niet-christelijke kiezers hierdoor een drempel hebben ervaren."

Volgens Bart-Jan Spruyt is het secularisme zo wijdverbreid en zo diep dat je je kunt afvragen of een christelijke boodschap – hoe anders verpakt ook – aan de man te brengen is. "Het etiket roept distantie op, die niet door een nieuw idioom kan worden overbrugd. Inhoudelijk deden zowel ­Segers als Van der Staaij het uitstekend, en bij de verkiezingen is het maximale uit de eigen achterban gehaald. Maar mijn indruk is dat het bijna onmogelijk is een verdere doorbraak te bereiken."

Lees de volledige analyse in het Nederlands Dagblad.

Ontvang het online magazine voor christenen!

Daily Newsletter
Weekly Newsletter


Discussie over Waarom de doorbraak van ChristenUnie en SGP uitblijft
Reacties uitzetten op CIP.nl? Klik hier!