Business as Mission (BAM) een nieuw fenomeen in de Kerk?!
De wereld verandert en daarmee de kerk en de zending ook, maar de Boodschap blijft! Meer landen sluiten hun grenzen voor de zending en het evangelie, omdat een inwoner van India nu eenmaal hindoe hoort te zijn en een inwoner van Saoedi-Arabië, moet Moslim zijn. In sommige landen wordt dit tot in het extreme doorgevoerd.
Echter de boodschap van het Evangelie moet overal gepreekt worden. Dat is onze opdracht. Zie hier een dilemma.
Maar het christelijk geloof is een geloof van creativiteit. God zelf heeft ons creativiteit gegeven en de Heilige Geest staat ons bij met iedere vernieuwing/verandering. Dit is door de eeuwen heen bewezen.
Door de veranderende situaties in politiek, godsdienstvrijheid, cultuur bewust zijn en dergelijke wordt er in de laatste jaren steeds meer naar BAM gevraagd. De mogelijkheden om in een land openlijk te werken nemen af, maar door BAM ontstaan veel nieuwe mogelijkheden. We krijgen daardoor een nieuw soort zendeling: De zakenman!
Is dit nieuw? Nee, zeker niet. We zouden kunnen zeggen dat Paulus al een Bammer was! Hij was zakenman, verdiende zijn eigen boterham en verkocht en repareerde tenten. Heel natuurlijk vertelde hij en passant de blijde boodschap, het evangelie! We lezen ook van Lydia, zakenvrouw, zij verkocht purper en had een huisgemeente.
Daarna is het evangelie door de wereld gegaan, verder gebracht door soldaten en zakenmensen. Daarna is er een soort verzuiling ontstaan, waardoor alleen nog professionele theologisch geschoolde mensen, kennelijk het evangelie verder konden brengen. Alhoewel er af en toe wel mensen opstonden, die via de zakelijke wereld verder gingen. Daardoor is BAM nooit helemaal weg geweest. Zoals bijvoorbeeld de volgelingen van Graaf von Zinzendorf (in Nederland het Zeister Zendingsgenootschap en de Broedergemeente), zij startten vanuit de Broedergemeente te Herrnhut (Duitsland) een bedrijf wat zou uitgroeien tot het oudste nog opererende BAM bedrijf De firma C. Kersten & Co in Suriname. De heer Kersten begon als kleermaker te werken in 1765 en het bedrijf startte officieel in 1768 en bestaat nu als een conglomeraat van bedrijven.
BAM is een unieke manier om "impact" te hebben in drie verschillende sectoren.
• Business impact: Een duurzame onderneming in een land, waarbij de ondernemer daar werkt en ook woont. De onderneming gaat uit van winstoptimalisatie.
• Sociale impact: De onderneming zorgt voor lokale werkgelegenheid en inkomen, waardoor onder andere kinderen naar school kunnen en vrouwen zich kunnen ontwikkelen.
• Spirituele impact: Vanuit de onderneming worden lokale gelovigen ondersteund en helpt hen hun geloof te verstevigen en/of verspreiden.
In het kort een realistische manier van werken waar Zaken en Geloof praktisch worden gecombineerd.
Van 22-24 maart wordt in Dordrecht een BAM congres gehouden. Dit congres is voor hen, die willen leren, unieke verhalen willen horen en om anderen te ontmoeten, die ook meer van BAM willen weten of er al mee bezig zijn. Klik hier voor meer informatie.
Praatmee