Geloven christenen in een sprookje?

God17 maart 2017 Robert Vroege

“Geloven in een God is gelijk aan geloven in elfjes”, een parafrase uit een debat dat op 28 februari plaatsvond tussen de cabaretier en talkshow-host Arjen Lubach en Gert-Jan Segers, voorman van de ChristenUnie. De echo van zijn woorden slaat gaten in de muren van de Leidse Pieterskerk en tegelijkertijd in de harten van een aantal aanwezigen. Ook ik voel als gelovige zijn woorden. Vol zelfgenoegzaamheid trapt de cabaretier met deze uitspraak impliciet op de harten van het overgrote merendeel van de huidige wereldbevolking en steekt hij arrogant en respectloos zijn middelvinger op naar het grootste gedeelte van zijn voorgeslacht.

Volwassen kinderen
In het licht van de opmerking over sprookjes lijkt het erop dat hij zich omgeven voelt door volwassen kinderen. De aanwezige gelovigen bij het debat mogen dan misschien volwassenen zijn qua leeftijd, volgens hem hebben ze hoogstens het denkvermogen van kinderen van een jaar of tien. Stuk voor stuk zielige figuren die onbenullig (en waarschijnlijk door dwang in hun jeugd) zijn blijven hangen in hun kindertijd en nog geloven in sprookjes. Echter, ondanks dat ook ik als gelovige door Lubach als ‘kleuter’ wordt bestempeld, ben ik het ergens wel eens met zijn ogenschijnlijk denigrerende analogie tussen geloven in een God en geloven in sprookjes. Natuurlijk niet met het feit dat sprookjes per definitie niet waar zijn! Maar voor de rest krijgt hij wat mij betreft een stukje van zijn fel begeerde gelijk. Laat ik uitleggen waarom.

Vol zelfgenoegzaamheid trapt de cabaretier met deze uitspraak impliciet op de harten van het overgrote merendeel van de huidige wereldbevolking en steekt hij arrogant en respectloos zijn middelvinger op naar het grootste gedeelte van zijn voorgeslacht

Allemaal sprookjes
Eerst moeten we het speelveld gelijk trekken. Waar Lubach met zijn sprookjes analogie onder andere op doelt, is dat, zowel sprookjes als het christelijke wereldbeeld, volgens hem beiden bedacht zijn. Lubach gaat er hierbij echter aan voorbij dat zijn eigen overtuigingen (en die van iedereen) ook zijn bedacht. Linea recta tegenover wat Lubach beweert over het christelijk geloof, zijn het juist zijn soort ‘sprookjes’ die worden opgedrongen aan kinderen en de samenleving. Sprookjes die, in tegenstelling tot het christelijke sprookje, niet met liefde worden voorgelezen. Sprookjes waarin, onder het mom van het lege eufemisme 'objectiviteit', een 'subjectieve' God van de hand wordt gedaan en waarin ‘feiten’ prevaleren over ‘waarden’.

De stelling dat alle wereldbeelden bedacht zijn verdient natuurlijk verdere onderbouwing. Laten we er vanuit gaan dat voor Lubach bijvoorbeeld evolutie vanzelfsprekend is (hoewel ieder ander willekeurig wereldbeeld ingevuld zou kunnen worden). In dat geval is zijn sprookje (naast andere observaties) gebaseerd op een fascinatie voor de met millimeters groeiende vogelsnaveltjes van Darwin, maar vooral op de extrapolatie van dit soort observaties naar alles wat leeft. Ironisch genoeg, vinden velen dit soort wereldbeelden ‘wetenschappelijk’ en dus ‘rationeel’ en dus een ‘feit’, maar het blijft (extreme) extrapolatie en daarmee een bedachte theorie.

Sterker nog, totale willekeur wordt in dit sprookje gebombardeerd tot iets dat zichzelf vanuit het niets heeft gecreëerd, iets dat zichzelf onderhoudt via ‘wetten’ die door kans zijn ontstaan en iets waarin mensen niet meer zijn dan klevende moleculen zonder enig bewustzijn. Als een machine die niet alleen producten maakt, maar ook zichzelf, inclusief het eerste exemplaar. De schrijver van dit sprookje is tegelijkertijd de hoofdrolspeler, het verhaal en het papier, maar het verhaal is ‘geschreven’ door een schrijver zonder enig bewustzijn of persoonlijkheid. Al met al, een fascinerende verzonnen mix, een goede basis voor een sprookje.

Goede en slechte sprookjes
Nu we hebben vastgesteld dat alle wereldbeelden waarschijnlijk bedacht zijn, en in zoverre ‘sprookjes’ zijn, kunnen we een betere vergelijking maken tussen sprookjes zoals die van Lubach en het christelijke sprookje. Want als alle wereldbeelden sprookjes zijn, wat maakt dan een ‘goed’ sprookje, en wat een ‘slechte’? Als we de analogie van sprookjes doortrekken is er in goede sprookjes altijd een fascinerende, creatieve wereld, waarin zowel goed en kwaad aanwezig is, een duidelijk doel en een goede afloop voor het goede. Alleen met al deze elementen ontstaat er een zinvol, logisch en rond verhaal. Lubach heeft het helemaal bij het rechte eind als hij aangeeft dat dit kader verdacht veel wegheeft van het christelijke verhaal en verdacht weinig weg heeft van zijn eigen overtuigingen.

Opsommend, Lubach maakt van de wereld om zich heen zijn eigen sprookje, waardoor zijn sprookje in zijn ogen altijd waar is (het is toch immers wat hij ziet en voelt), maar wel heel veel elementen van een goed sprookje mist

Op zoek naar de oorzaak van dit verschil, kan ik niet anders als concluderen dat dit ligt aan wie het sprookje heeft bedacht. Ieder door de mens bedacht sprookje namelijk, inclusief die van Lubach, is op één of andere manier op de realiteit gebaseerd. Dit lijkt op het eerste gezicht een logische basis, maar juist in de realiteit, in de wereld om ons heen, zijn van al die sprookjes-elementen (nog) slechts schimmen aanwezig. Denk bijvoorbeeld aan het wazige onderscheid tussen goed en kwaad in de wereld. Een onderscheid dat grofweg wordt gemaakt op basis van: “Wat jij doet, moet jij weten, zolang ik er maar geen last van heb!”. Het kan dan ook niet anders dat daaruit slechte, onvolledige sprookjes resulteren.

Een goed sprookje dat de realiteit verklaart moet dus van iets komen dat boven de realiteit staat. Iets dat vanuit een bewustzijn een daadwerkelijke ideale wereld kan creëren met alle elementen van een goed sprookje, een rond verhaal. In zo’n bovennatuurlijk sprookje kan prima dezelfde schimmige realiteit voorkomen die we om ons heen zien, een situatie waarin het script van het sprookje nauwelijks meer te herkennen is. Het verschil echter is dat in een geregisseerd sprookje er een script verkrijgbaar is waarmee door de schimmen heen de oorspronkelijke (goede) bedoelingen van de schrijver ontdekt kunnen worden.

Opsommend, Lubach maakt van de wereld om zich heen zijn eigen sprookje, waardoor zijn sprookje in zijn ogen altijd waar is (het is toch immers wat hij ziet en voelt), maar wel heel veel elementen van een goed sprookje mist. Het sprookje dat door God bedacht is daarentegen, is (zonder script) niet direct te zien in de wereld om ons heen, maar bevat alle elementen van een goed spookje en is bovendien niet een persoonlijke waarheid, maar universeel. Het enige ware sprookje.

De briljante schrijver G.K. Chesterton zag dit alles reeds aan het begin van deze eeuw: “The things I believed most then, the things I believed most now, are the things called fairy tales. They seem to me like entirely reasonable things.”

Politieke sprookjes
Ten slotte nog wat woorden over de politieke kant van het verhaal. “Kinderen kunnen niet kiezen” volgens Lubach en daarom zouden speciaal en vooral christelijk onderwijs moeten worden verboden. Ten eerste kiezen kinderen helaas ook niet voor de ‘slechte’ sprookjes waarin Lubach en veel ouders geloven. Omwille van de consistentie zou het daarom dan ook logisch zijn om het openbare onderwijs af te schaffen. Ten tweede, hoewel Lubach aangeeft niet deze kant op te willen gaan, moet er ook B worden gezegd als er A gezegd is. Kinderen kiezen, naast onderwijs, namelijk ook niet voor hun opvoeding. Als je het onderwijs afpakt, moet dus ook de opvoeding uit handen worden genomen. Dit geldt dan natuurlijk ook voor de kinderen van ouders die in het sprookje van Lubach of andere sprookjes geloven. Aangezien elke overtuiging binnen de definitie van ‘sprookje’ valt, is immers al het onderwijs ‘speciaal’ onderwijs en elke opvoeding een ‘speciale’.

Meer ridders
Ter afsluiting wil ik, geheel in sprookjessfeer, pleiten voor meer ridders die, met hun gehele wapenrusting (inclusief verstand) een goede koning dienen en, op liefdevolle wijze vechten, voor het goede. De tactiek is echter anders dan die van Lubach. Lubach mag gewoon blijven geloven in zijn eigen sprookje, want het type vrijheid van het christelijke sprookje dringt zich niet op. Wij zullen hem niet kwetsen en zijn openbare onderwijs niet verbieden. In plaats daarvan zullen we voor hem bidden en met hem in gesprek blijven, in de hoop dat hij mag zien dat hij gelijk heeft, dat het christelijk geloof een WAAR sprookje is, waarin goed en kwaad bestaat en het goede het kwade heeft overwonnen.

Praatmee

Beluister onze podcast

#323 Patrick & Jeffrey over het CGK-convent, christelijke PVV-stemmers en vergeving
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Marc de Vries
Video

Kersverse SGP-senator getuigt in maidenspeech van zijn geloof

"Wat is de zekerheid die je overhoudt als zelfs de vier muren van je huis niet overeind blijven staan? En uiteraard was zijn antwoord daarop: ‘Gods trouw en liefde'", aldus Marc de Vries. De Vries hield deze week zijn maidenspeech als kersverse SGP-s

Ds. G. van Zanden
Video

Ds. Van Zanden over kerkelijke verdeeldheid: "Uiteindelijk is er maar één Heiland en één kerk"

"Wat hebben wij dan nog veel te leren met al onze kerkelijke verschillen, meningsverschillen, liggingsverschillen en weet ik wat allemaal nog meer voor verschillen. Er is maar één kerk: de algemene christelijke kerk. Evengoed als dat er maar één Zali

Joe Biden
Nieuws

Amerikaanse president maakt kruisteken tijdens pro-abortusbijeenkomst: 'Godslasterlijk'

Godslasterlijk, verachtelijk en walgelijk: zo wordt het optreden van de Amerikaanse president Joe Biden tijdens een recente pro-abortusbijeenkomst in Florida genoemd. The Christian Post meldt dat de Amerikaanse president namelijk tijdens de bijeenkom

Navalny
Nieuws

Russische priester geschorst vanwege herdenkingsdienst voor Navalny

Een Russische priester is voor drie jaar geschorst. Aanleiding is de door het patriarchaat in Moskou georganiseerde herdenkingsdienst voor de in februari overleden oppositieleider Alexei Navalny. Dat maakt Religion News Service bekend. Priester Dmitr

synode
Nieuws

PKN geeft preekbevoegdheid voor kerkelijk werkers in vacante gemeenten

In haar vergadering van 20 april heeft de synode van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) besloten dat kerkelijk werkers - in een nieuwe categorie - predikantsbevoegdheid kunnen ontvangen, namelijk in vacante gemeenten. Dit betreft een tijdelijke

kerk san francisco
Nieuws

Man (25) steekt kerkganger bij dienst in San Francisco

In San Francisco is een kerkganger neergestoken. Voorafgaand aan het incident zette het slachtoffer de dader uit de kerk, nadat hij de orde verstoorde. De aanval vond plaats terwijl aartsbisschop Salvatore in dezelfde kerk een dienst leidde. Dat meld

aanval bisschop
Nieuws

Australische politie arresteert zeven geradicaliseerde tieners na terreuraanval op bisschop

Naar aanleiding van het strafrechtelijke onderzoek dat is geopend naar de islamitische terroristische aanval op een bisschop, heeft de Australische politie zeven tieners gearresteerd. Ze worden verdacht van het aanhangen van een gewelddadige extremis

Louisa
Video

Video: Louisa vond zichzelf niet knap genoeg en stopte met eten

Louisa (16) kreeg op haar dertiende anorexia. Het begon met minder eten en meer bewegen, maar een paar maanden later lag ze in het ziekenhuis. In een videoserie over verslavingen gaat BasiC in gesprek met jongeren die te maken hebben gehad met versla

Meerartikelen

Gereformeerde Gemeente in Nederland te IJsselmuiden
Nieuws

GGiN IJsselmuiden hoopt voor zeventiende keer op komst ds. J. Roos

Sinds haar oprichting in 1979 is de Gereformeerde Gemeente in Nederland te IJsselmuiden op zoek naar een eigen dominee. Recent heeft de kerkelijke gemeente voor de zeventiende keer een beroep uitgebracht op ds. J. Roos (Barneveld). Roos werd eerder d

Jan van Luik
Video

IZB sluit zich aan bij gebedsinitiatief Thy Kingdom Come

Op initiatief van de Anglicaanse Kerk worden christenen sinds 2016 wereldwijd opgeroepen om tussen Hemelvaart en Pinksteren te bidden om de komst van Gods koninkrijk. Bij dit initiatief, dat 'Thy Kingdom Come' heet, sluiten veel kerken en christelijk

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp stelt dat mensen mede door hel- en vermoedenispreken de kerk verlaten

"Natuurlijk kan een hel- en vermoedenispreek mensen tot God brengen, maar ik ben er niet zeker van dat deze manier van getuigen in de postmoderne wereld nog werkt. De kans is groot dat mede door deze manier van preken veel mensen de kerk de rug hebbe

Han den Dekker
Verdieping

Totaal absurd: Jezus doorkruist het menselijke ego

Leven in, uit en door God, vanuit het Christusbewustzijn is non- duaal. Jezus leefde ons non- dualiteit voor. Het is een leven voorbij de polariteiten. Je ego, je oude mens leeft in polariteiten of tegenstellingen. Je ego is aan het overleven vanuit

Psalmen Challenge
Podcast

Psalmen Challenge: in deze podcast bespreken christenen Psalm 38

Symfonie van het hart is de psalmenchallenge die jou voorziet van alles wat je nodig hebt om het hele psalmenboek uit de Bijbel door te gaan. Teun van der Leer, Remko Ongersma en Peter Kruijt, de initiatiefnemers van de Psalmen Challenge, bespreken s

dakloze
Column

Een mooie opdracht: Jezus zichtbaar maken in contact met daklozen

In de straat kwamen we meerdere mensen tegen die zichtbaar onder invloed van het een of ander waren. Eenmaal binnen hadden we vol zicht op een continue stroom mannen en vrouwen die een smoezelig pand - binnen bevond zich een bordeel - in gingen en ee

Sieberen Voordewind
Column

In de evangelische beweging worden misstanden met de mantel der liefde bedekt

Het klinkt erg vroom om misstanden in de zo mooie evangelische wereld met 'de mantel der liefde' te bedekken. Maar juist daardoor is de kans groot dat misstanden doorgaan en er nog meer mensen innerlijk (ernstig) beschadigd raken. Ook door het niet e

Ds. Bram Hofland
Opinie

Van een écht gesprek was tijdens het CGK-convent geen sprake

Afgelopen zaterdag waren we met bijna 400 leden van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) bij elkaar. Een familiegesprek. Hoognodig: want zoals het soms in families kan gaan zijn we met een heel aantal niet ‘on speaking terms’. Sommige familiele

Partijkantoor ChristenUnie
Nieuws

Partijkantoor ChristenUnie in een week tijd drie keer beklad, partij doet aangifte

Het partijkantoor van de ChristenUnie is in een week tijd drie keer beklad met pro-Palestijnse leuzen. Dat laat Jacqueline Vandermeer, adjunct-directeur van het partijkantoor, in gesprek met het Nederlands Dagblad weten. Aanvankelijk deed de partij g

Hugo de Jonge
Nieuws

Minister: Gemeente mag vrije meningsuiting waker abortuskliniek inperken en andere plek toewijzen

Het is mogelijk dat een gemeente een waker bij een abortuskliniek naar een andere plaats stuurt, ook als het gaat om een eenmensprotest. Dat stelt minister Hugo de Jonge naar aanleiding van Kamervragen van SGP-Kamerlid Diederik van Dijk. Volgens De J

Ds. D.A. Pater
Video

HHK-predikant deelt bekering van Iraanse moslim: "De kracht van het kruis was onweerstaanbaar"

"Hij zei: 'Voor mij was het aanbod van God in het kruis zo onweerstaanbaar.' Hij riep tot God om hem om Jezus' wil genadig te zijn. Hij vertelde dat vrijwel onmiddellijk de last van zijn vroegere leven van hem afgenomen werd. Die verlichting ging gep

Ds. Peter Sinia en dr. Teun van der Leer
Podcast

Cvandaag podcast: waarom de (kinder)doop opnieuw actueel is

De (kinder)doop kwam eerder dit jaar ter sprake tijdens de synode van de Nederlandse Gereformeerde Kerken (NGK). "We proberen als kind gedoopte gelovigen die verlangen naar de geloofsdoop tegemoet te komen, ondanks dat onze belijdenisschriften dat ni