Ultra-orthodoxe Jood toont interesse in Nieuwe Testament
In de Hebreeuws sprekende gemeente Tiferet Yeshua in Tel Aviv worden de leden aangemoedigd het Evangelie door te geven aan hun Joodse volksgenoten. Gewoonlijk staan de seculiere Joden daar het meest voor open. Kortgeleden raakte iemand van de gemeente in gesprek met een ultra-orthodoxe Jood, Moses. Hij stond ervoor open om meer over Jezus (Jesjoea, zoals veel Joden zeggen) te horen.
Moti Cohen van de Tiferet Yeshua gemeente vertelt: "Moses was gekleed zoals je verwacht dat een ultra-orthodoxe Jood eruit ziet. Hij was nieuwsgierig om te horen waarom ik, een Jood, geboren in Israël, met een zeer Joodse naam, in Jezus geloof. Ik deelde mijn getuigenis met hem en opende mijn Bijbel, die zowel het Oude als het Nieuwe Testament bevat. We bespraken alle profetieën over de Messias.
We waren het erover eens dat de Messias een Jood moest zijn. Moses was het er ook mee eens dat Hij uit de stam Juda afkomstig moest zijn, en specifieker, uit het geslacht van David. Ik vertelde Moses dat Jezus zowel uit de stam van Juda kwam als uit het geslacht van David.
Ik vertelde hem verder dat de verwoesting van de Tempel in het jaar 70 tot gevolg heeft gehad dat de stammen nadien vermengd zijn, waardoor het vandaag niet meer mogelijk is om van Joden na te gaan uit welke stam ze afkomstig zijn. Daarom is het zo belangrijk wat het Nieuwe Testament schrijft over de afkomst van de Jezus, wat een historisch document is."
We waren het er ook over eens dat de Messias in Bethlehem geboren moest worden. Tenslotte keken we nog naar de profetie in Daniël 9, die ons vertelt dat de Messias moest komen voor de verwoesting van de Tweede Tempel (dus voor 70 na Christus) en dat Hij moest worden afgesneden uit het land van de levenden (Daniel 9:26)."
‘Wat betekent het dat de Messias moest worden afgesneden,’ vroeg Moses.
‘Volgens de Torah betekent afgesneden worden de doodstraf, waardoor iemand voor altijd van God wordt gescheiden.’
Moti reageerde: "Volgens de Torah verdienen wij het om afgesneden te worden, omdat wij hebben gezondigd tegen God. De Torah zegt dat alleen een bloedoffer vergeving bewerkt van zonden voor Gods aangezicht (Leviticus 17:11). Dat is nu precies van Jezus deed voor het volk Israël en voor de wereld. Alle dierenoffers in de Torah zijn een voorafschaduwing van de werkelijkheid."
Moti vervolgt: "Het gaat om Jesjoea. Hij is het perfecte offer. Hij is de enige persoon in de hele geschiedenis, Die zonder zonde in deze wereld leefde. Nooit zondigde Hij. Hij was de Enige Die in staat was de wet compleet te vervullen. Hij was het vlekkeloze offer van onze zonde, zonder enig gebrek, zoals de wet vereiste.
De sterkste kracht van de zonde is de dood en het afgesneden zijn van God. Jesjoea stond op uit de dood en overwon de dood. Alleen een Messias Die de dood heeft overwonnen, kan ons, Zijn volgelingen, eeuwig leven geven en victorie over de dood."
Moses vertelde in het gesprek dat hij naar Uman in Oekraïne was geweest, om al een paar keer het graf van zijn favoriete rabbi te bezoeken, wat hem, zoals hij aangaf, kracht geeft.
Dan geeft Moti aan dat hij soms ook naar het graf van ‘zijn Rabbi’ gaat, hoewel er een probleem is. ‘Het graf van Jezus in Jeruzalem is leeg, omdat Hij is opgestaan uit de dood.’
Moses keek zeer verbaasd. ‘U vertelt mij dat er een leeg graf in Jeruzalem is waaruit Jezus is opgestaan?’
‘Ik weet niet zeker of het dat graf was, maar archeologisch gezien, is het een graf uit Jezus’ tijd, maar dat graf is leeg omdat Hij is opgestaan uit de dood.’
Vervolgens zochten ze in het Nieuwe Testament naar teksten over Jezus’ opstanding. Moses dacht even na en zei toen: "Als het de waarheid is wat je me nu vertelt, is er geen verder bewijs nodig. Als Jezus’ graf leeg is en als Hij werkelijk opstond uit de dood, is dat genoeg bewijs dat Hij de Messias is."
Dit artikel verscheen via Tiferet Yeshua in de nieuwsbrief van Dirk van Genderen.
Praatmee