Reclamespotjes levert Remonstrantse Broederschap honderden leden op
Reclamespotjes inzetten op de boodschap van je kerk te verspreiden. Als eerste bewandelde de Remonstrantse Broederschap dit pad van de commercie. Daarbij hebben de remonstranten, in tegenstelling tot hun medegelovigen, God nadrukkelijk ingezet als marketinginstrument. En dat heeft gewerkt, merkt de Volkskrant op.
Het aantal broeders en zusters is met zeshonderd gestegen. Dat lijkt niet veel, maar op een aantal van vijfduizend betekent het een stijging van 12 procent. De aanwas zit vooral bij mensen die weer behoefte hebben aan een religieuze voedingsbodem nadat ze de kerk eerder de rug hadden toegekeerd. Joost Röselaers, algemeen secretaris van de Remonstrantse Broederschap, vindt het nog te vroeg om van een kentering te spreken na jaren van teruggang. Een halve eeuw geleden telde de Remonstrantse Broederschap nog 20.000 leden.
Ook binnen het Remonstrants Broederschap rezen bezwaren over het 'ikkerige karakter' van de reclame-uitingen. Maar volgens Röselaers heeft het succes de gemoederen gesust. Daarom staat een nieuwe campagne alweer op stapel.
Praatmee