Waarom de wederkomst van Jezus zo uniek is

God19 januari 2017
hemel

We hebben allemaal zowel een fascinatie als een angst voor de toekomst. Stel je eens voor dat ik alle mensen zou kunnen vertellen wanneer je exact zal sterven. Hoeveel mensen zouden dan naar mij toe komen om het te vragen? Je kunt dan ieder jaar zowel je geboortedag als je sterfdag vieren. Zou dat niet leuk zijn? Een deel van ons is gefascineerd over de toekomst, terwijl een deel van ons dat niet is. We zijn tevreden met vandaag.

Onze toekomst
We kunnen vandaag de dag op drie manieren meer te weten komen over onze toekomst. Er is de manier van bijgeloof. Dat is de occulte manier om meer te weten te komen over je toekomst. Je kunt dan denken aan het lezen van je hand, het gebruik van tarotkaarten of horoscopen. Wist je dat zes van de tien mannen en vrouwen in de Verenigde Staten iedere dag hun horoscoop leest?  Deze dingen hebben het zo’n vijf procent van de gevallen bij het rechte eind. Waarom mensen er hun tijd en geld aan geven, weet ik niet.

Toen ik eens in Parijs wandelde, liep ik op de Champs-Élysées, de straat waar ook de Arc de Triomphe staat. Ik zag een groot aantal mensen voor een winkel wachten. Ik vroeg mijn vriend: ‘Wat verkopen ze daar?’ Hij antwoordde: ‘Ze verkopen daar een toekomstvoorspelling. Het kost zo’n twintig dollar per keer.’ De mensen stonden in de rij om hun maandvoorspelling op te halen. Het was zielig. Sommige mensen verdienen er aardig hun geld mee.

De tweede manier waarop we over onze toekomst te weten kunnen komen, is via de wetenschap.  Niet lang geleden zag ik op een universiteit een student die bezig was met zijn computer. ‘Wat doe je daar met die computer?’ vroeg ik de jongen. Hij zei: ‘Ik ben de einddatum van de wereld aan het berekenen.’ Ik zei: ‘Zo, dat is interessant. Hoe doe je dat?’ De student vertelde me dat hij allerlei data aan het invoeren was: bevolkingsaantallen, voedselvoorraden, brandstofreserves, groeicijfers. ‘Alle feiten, die ik kan invoeren, voer ik in. Vervolgens vraag ik de computer wanneer we het punt bereiken dat het voor veel mensen onmogelijk wordt om op aarde te leven.’ Ik was benieuwd en vroeg naar de datum. ‘Heb je al een datum gevonden?’ ‘Ja,’ zei de jongen. ‘Ik kom uit op 2040. Tegen die tijd is het menselijk ras in groot gevaar.’ Ik zei dat dat heel erg interessant is omdat het Massachussets Institute of Technology met dezelfde datum is gekomen, ook door middel van computers.

Gevaar
Nu weet natuurlijk niemand in wat voor richting bepaalde trends zich uiteindelijk zullen bewegen. Komen er bijvoorbeeld grote natuurrampen waardoor de bevolkingsaantallen zullen afnemen? Ontdekken we nieuwe brandstoffen? Toch kun je met de huidige feiten constateren dat het in 2040 wel eens klaar zou kunnen zijn. Ik hoef me daar geen zorgen over te maken, maar sommige andere mensen doen dat wel. Wetenschap heeft het overigens, wat de toekomst betreft, in 25 procent van de gevallen goed.

Er is een derde manier om naar de toekomst te kijken. Dat is door middel van de Bijbel. De Bijbel is uiteindelijk100 procent correct als het gaat om de toekomst. Er staan zo’n 735 verschillende voorzeggingen in de Bijbel. Ongeveer 25 procent van de verzen in de Bijbel heeft een bepaalde mate van voorzegging in zich. Waarom zou je jezelf dan wenden tot bijgeloof of wetenschap? 

Een van de 735 voorzeggingen in de Bijbel wordt in het Oude en Nieuwe Testament zelfs 300 keer genoemd. Dat is de voorzegging dat Jezus terugkomt. Het is de meest belangrijke voorzegging in de Bijbel, zeker wanneer het onze toekomst betreft.

Een van de 735 voorzeggingen in de Bijbel wordt in het Oude en Nieuwe Testament zelfs 300 keer genoemd. Dat is de voorzegging dat Jezus terugkomt. Het is de meest belangrijke voorzegging in de Bijbel, zeker wanneer het onze toekomst betreft. Het is nu al zo dat 81 procent van de voorzeggingen in de Bijbel al tot in detail zijn uitgekomen. Daarom geloof ik dat de andere 19 procent ook zal uitkomen.

Er zijn veel eenvoudige vragen over de wederkomst. Een zo’n vraag is: ‘Wie komt terug?’ Het antwoord is: Dezelfde Jezus die 2000 jaar geleden wegging. Hij komt terug in zijn opstandingslichaam, niet Zijn oude lichaam. We zullen Hem op exact dezelfde manier zien zoals de discipelen Hem zagen op de Olijfberg. Hij is gisteren, vandaag en voor eeuwig dezelfde. Dat geeft ook gelijk antwoord op de vraag, waar Hij terug zal komen. Hij komt niet terug in een van de grote hoofdsteden van de wereld. Hij komt niet terug in Washington, London of Moskou. Hij komt terug naar Jeruzalem. Dat maakt van Jeruzalem zo’n belangrijke stad.

Midden-Oosten
Ik ga om drie redenen naar Israël. In 1961 ging ik puur naar Israel om te studeren. Ik wilde zien waar de verhalen uit de Bijbel zich afspeelden. Ik ging naar Israël vanwege het verleden. In 1967, na de Zesdaagse Oorlog, reed ik door de Golan-hoogvlakte in een legerjeep en zat naast een Israëlische majoor. Ik was het heden aan het bestuderen van het moderne Israël.

Het Midden-Oosten is verbazingwekkend. Israël heeft een enorm droog land veranderd in het meest vitale land wat je je in die regio kunt voorstellen. Ten slotte ging ik enkele jaren geleden naar het land vanwege hele andere reden. Ik ging naar het land vanwege de toekomst. Tegenwoordig ga ik een keer per jaar tijdens het Loofhuttenfeest, om duizenden andere christenen, uit 120 landen, te vergezellen.  Ik ga er niet meer heen vanwege het heden of verleden. Ik ga vanwege de toekomst. Er is iets aan de gang in dat land. Jeruzalem, de stad van de grote koning, zoals Jezus de stad noemde, zal de plek zijn waar Hij terugkomt.

Lawaaierige dag
We weten nu waar Jezus terugkomt, wat voor Jezus terugkomt en hoe hij terugkomt. Het Bijbelboek Handelingen zegt duidelijk dat Jezus op dezelfde manier terugkomt als Hij is weggegaan. Die komst is een compleet contrast vergeleken met Zijn eerste komst, toen Hij als een baby kwam. Er zal een bliksem zijn die van het westen tot het oosten gezien zal worden. Zoals Hij door de wolken heenging, toen Hij vertrok, zal hij op de wolken terugkomen.

Het wordt een lawaaierige dag wanneer Jezus terugkomt. Wanneer je niet van lawaai houdt, adviseer ik je om niet te komen. Er zullen trompetten zijn die spelen, engelen die roepen en hem prijzen en ook ik zal niet stil blijven. Ik heb je al verteld dat wanneer ik sterf voordat hij terugkomt, ik niets verlies. Ik zal juist iets winnen. Dan krijg ik een eersteklas kaartje voor de grote ontmoeting. Het wordt geen ontmoeting die in een stadion wordt gehouden. Vandaar dat ze het in in de lucht houden. Daar is plek voor ons allemaal.

Arriveren
Er zijn drie Griekse woorden in de Bijbel die specifiek betrekking hebben op de wederkomst van Christus. Het eerste woord is ‘parousia’. Dat woord heeft een bijzondere betekenis. Het betekent ‘arriveren’. Het is verder een woord dat meestal wordt gebruikt wanneer het gaat over een koninklijke komst. Ik keek eens naar het nieuws en zag hoe onze koningin Ierland voor het eerst bezocht. Er waren destijds verschrikkelijk veel veiligheidsmaatregelen. Ze werd een warm welkom geheten. Toen zij aankwam, was dat een ‘parousia’. Het woord heeft twee speciale ondertonen. Het kan ook betrekking hebben op het arriveren van een koninklijk persoon in een stad. De koninklijke persoon wordt dan buiten de stad opgewacht en vergezeld wanneer het de stad inkomt. Daar wachten dan mensen op de persoon in kwestie.

Om een koninklijk persoon in een stad te laten arriveren zonder gezelschap, wordt als een belediging opgevat. Daarom is er altijd een delegatie van belangrijke mensen die zo’n persoon een stad inleiden. Pas daarna kan het publiek zo’n persoon zien. Het is daarom interessant dat Jezus’ wederkomst een ‘parousia’ wordt genoemd. We ontmoeten Hem in de lucht en vergezellen Hem op Zijn weg naar de aarde. Dat wordt de ‘opname’ genoemd.

Het volgende Griekse woordje dat wordt gebruikt is ‘epifanie’. Het eerste woordje betekent ‘arriveren’, het tweede woord betekent ‘verschijnen’. Het spreekt over het publiekelijk verschijnen, zodat andere mensen je kunnen zien. Onze koninklijke familie leeft in Buckingham Palace. Aan de voorkant is een groot balkon. Bij iedere koninklijke gelegenheid, zoals een bruiloft, verwacht men dat de koninklijke familie op het balkon verschijnt. Dat is een ‘epifanie’. Meestal is er dan een grote menigte van mensen om een glimp te zien van de koninklijke familie. ‘Epifanie’ is dus het woord dat ook wordt gebruikt in relatie tot de wederkomst van Jezus.

Onthulling
Het derde woordje dat wordt gebruikt is apocalyps. In essentie betekent dat woordje ‘een onthulling,’ of verschijning in heerlijkheid. Het is een onthulling van wie Jezus echt is. De gebroeders Grimm hebben eens een sprookje geschreven. Het gaat over een keizer die de dag voor zijn kroning gekleed ging als een bedelaar. Hij liep door de straten als een bedelaar, om te kijken hoe het volk hem zou behandelen. De volgende dag kwam hij als een keizer. De mensen herkenden zijn gezicht en reaslieerden zich dat het de bedelaar was van de dag ervoor.

Zo is het ook met Jezus. De eerste keer kwam Hij nederig. Slechts drie mensen, Petrus, Jakobus en Johannes zagen hem toen in zijn volle glorie. Toen ze Hem zo zagen, straalde Hij zelfs. Hij gaf licht, daardoor zag Hij er ontzettend zuiver en helder uit. Je kunt je voorstellen wat voor sterk licht dat moet zijn geweest. Ze zagen Hem in zijn glorie. Het was slechts een film en niemand zag hem zoals toen, behalve Paulus op de weg naar Damascus. Toen zag Hij de verheerlijkte Jezus, vol glorie. Jezus' tweede komst zal een onthulling zijn van Zijn glorie. De wereld zal Hem zien zoals Hij werkelijk is. In al Zijn glorie zullen we de Zoon van God zien.

Tot zover de drie interessante termen over de wederkomst van Christus. We hebben nu drie vragen beantwoord. Wie komt terug? Hoe komt Hij terug? Waar komt Hij terug? Toch is geen van deze vragen echt belangrijk. De meest belangrijke vraag is natuurlijk: ‘Wanneer komt Hij terug?’ Veel mensen hebben geprobeerd om hier achter te komen. Veel mensen vragen zich af of het misschien vandaag is dat Christus terugkomt.

Waken en bidden
Jezus heeft ons geleerd om te waken en te bidden. Wat bedoelde Hij met ‘waken’? Daarmee bedoelde Hij dat we moeten kijken naar tekenen. Degenen,

Jezus heeft ons geleerd om te waken en te bidden. Wat bedoelde Hij met ‘waken’? Daarmee bedoelde Hij dat we moeten kijken naar tekenen. Degenen, die niet waken en bidden, maken geen kans.

Het Nieuwe Testament is er duidelijk over dat gelovigen niet zullen worden verrast door de wederkomst van Jezus. Zij zullen zijn als de heer des huizes die wist dat er een inbreker kwam en daarom wakker bleef. Hij bleef naar de tekenen kijken dat de dief kwam, zodat Hij klaar was voor de confrontatie. Daarom geeft Jezus ons ook tekenen voordat Hij terugkomt. Op die manier weten alerte gelovigen hoe laat het is en worden ze niet verrast. Dan weten gelovigen dat Zijn komst aanstaande is.

Tekenen
Toen de discipelen Jezus eens op de man af een vraag stelden, gaf Hij ook een duidelijk antwoord. Ze vroegen: ‘Wat zijn de tekenen en signalen van Uw komst?’ Hij vertelde over vier tekenen. Van die vier zijn er al anderhalf zichtbaar. Dat betekent dat er nog twee en een half zichtbaar moeten worden. Die kunnen binnen een jaar zichtbaar worden, gezien de situatie in de wereld. Het zou ook nog vijftig of honderd jaar kunnen duren, maar wanneer je die signalen ziet, kun je er zeker van zijn dat de wederkomst van Christus niet lang meer uitblijft. Laat me deze vier tekenen, die hij zijn discipelen vertelde, opsommen. Het is een globaal overzicht. In het midden van het boek Openbaringen vind je een gedetailleerder overzicht.

Het eerste teken betreft de wereld, het tweede teken betreft de kerk en het derde teken betreft het Midden-Oosten. Het vierde teken betreft de lucht. We weten dus niet alleen wat we moeten zien, maar ook waar we naar moeten kijken. Jezus geeft ons alle hulp die we nodig hebben om klaar te zijn voor de grote gebeurtenis.

Rampen
Het teken in de wereld bestaat uit rampen. Jezus somde er drie op: oorlogen, hongersnoden en aardbevingen. Ik dacht dat het aantal aardbevingen toenamen, maar dat is niet zo. Wat wel zo is, dat er steeds meer mensen omkomen bij aardbevingen. Dat heeft in eerste instantie te maken met het aantal mensen op de wereld. Ook leven er steeds meer mensen op gevaarlijke plekken. Aardbevingen vinden we tegenwoordig op plekken waar ze normaal gesproken amper voorkwamen.  In die zin is er sprake van een toename. Veel mensen herinneren zich de aardbeving in Haïti.  Er overleden enkele honderdduizenden mensen. Een aardbeving is iets waar je weinig aan kunt doen. Het zijn natuurrampen.

Aan oorlogen en hongersnoden kunnen mensen wel dingen doen. Je vraagt je misschien af waarom God hongersnoden toestaat. Wat veel mensen niet weten, is dat er genoeg voedsel in de wereld is voor iedereen. Het is niet Gods fout dat er zoveel mensen doodgaan van de honger. In sommige landen is het zelfs zo dat mensen kampen met obesitas omdat ze veel te veel eten. Het probleem ligt niet in eerste instantie bij God, maar in het feit dat het Westen nauwelijks eten uitdeelt op plekken waar een gebrek is aan voedsel.

Geef God nooit de schuld van hongersnoden. Hij heeft beloofd zijn deel te doen, door de vier seizoenen in stand te houden. Daar heeft Hij zich aan gehouden. Wij stellen hem alleen teleur door zo veel voedsel in ons eigen land te houden zonder het uit te delen aan hongerige mensen. Oorlogen en hongersnoden worden veroorzaakt door mensen.

Wanneer de wereld wordt opgeschud door rampen, waarschuwt Jezus voor bedrog. Wanneer een van de vier tekenen zichtbaar worden, zegt Jezus: ‘Laat u niet misleiden. Er komen valse messiassen. Er zullen mensen komen die beweren het antwoord te hebben. Andere mensen zullen in onzekerheid deze mensen volgen omdat zij geloven in de valse beloften van veiligheid. Dat zijn valse profeten. Jezus zegt: ‘Wanneer de wereld in oorlog verkeert, wordt getroffen door aardbevingen en hongersnoden, raak dan niet in paniek. Laat uw hart niet ontroerd worden.’ Hij zegt: ‘Deze dingen zijn pijnlijk, het is als de pijn tijdens een geboorte, net zoals een moeder pijn heeft bij het brengen van nieuw leven. Wanneer je dus in de kranten hoort over rampen, zeg dan niet dat het einde in zicht is. Verheug je dan juist. Het kondigt het begin aan. Het zal erin resulteren dat je stabiel blijft, terwijl je buurman door elkaar wordt geschud.’

Kerk
Het tweede teken is in de kerk te vinden. Zoals Hij drie dingen over de tekenen in de wereld zei, zo gaf hij ook drie dingen die de kerk betreffen. Het eerste is oppositie. Christenen zullen worden gehaat in elk land. Dat is nooit zo geweest, maar het zit er wel aan te komen. In veel landen haat de wereld de kerk al. Je mag blij zijn wanneer je in een land leeft waar christenen niet worden gehaat. Dan worden gelovigen niet aardig gevonden, maar niet gehaat.

Jezus voorzegde een universele haat jegens christenen. Dat heeft betrekking op vervolging. De meerderheid van christenen in de wereld leeft in een land dat christenen het leven zuur probeert te maken. Het neemt gestaag toe. Ik had nooit gedacht dat in Engeland christenen onder druk zouden komen te staan. Toch zie ik het nu gebeuren. Nog niet lang geleden werden christenen in mijn land opgepakt omdat ze op straat publiekelijk over Jezus spraken. Door allerlei nieuwe wetten wordt de vrijheid van meningsuiting ingeperkt. Christenen zullen hier direct door worden getroffen. Die ontwikkeling zal leiden tot een vermindering van de grootte van de wereldwijde kerk.

Jezus zei: ‘De liefde van de meeste mensen zal verkillen.’ Dat geldt ook voor christenen. Zo was er eens een gebedsbijeenkomst enkele decennia geleden, in Rusland. Er was een groep christenen bijeengekomen. Opeens kwamen er Russische soldaat binnengestormd met een kalashnikov. Ze riepen: ‘We komen om jullie te vermoorden!’ De christenen sprongen op terwijl de soldaat schreeuwde: ‘Als je geen christen bent, kun je nu nog wegkomen! Naar buiten!’ Een deel van de christenen stond op en rende naar buiten. Toen zij weg waren, zei de soldaat: ‘Kunt u mij vertellen hoe ik christen kan worden, nu ik weet dat u een echte christen bent?’ Dat is wat Jezus bedoelde toen hij vertelde dat de liefde van veel mensen zou bekoelen.

Het tweede deel van het tweede teken is het feit dat het Evangelie tegen die tijd wordt gebracht aan iedere etnische groep. Een kerk die wordt vervolgd en veel mensen verliest, kan opnieuw gaan evangeliseren omdat de kerk is gelouterd. Overal in de wereld groeit de kerk wanneer deze wordt vervolgd. Het lijkt erop alsof vervolging de kerk zuivert om het vervolgens te doen groeien. De kerk wordt niet de nek om gedraaid door vervolging. Nee, vervolging zorgt ervoor dat de kerk groeit.

Valse profeten
Jezus heeft ook gezegd: ‘Wordt niet misleid door de valse profeten. In de wereld zullen valse Messiassen zijn. Ga hen niet achterna.’ We weten dat Jezus de Messias is, maar in tijden van verdrukking komen valse profeten de kerk binnen om een groep christenen achter zich te krijgen. Jezus heeft hiervoor gewaarschuwd: ‘Luister niet naar de valse profeten wanneer dit allemaal gebeurt in de kerk.

Uit de Bijbel weten we wat valse profeten zijn. Ze prediken valse vrede terwijl er geen vrede is. Ze zeggen dat alles prima gaat wanneer de kerk juist in serieuze problemen verkeert. Ze stellen je gerust wanneer je juist moet worden uitgedaagd.’ Jezus waarschuwde hier dus voor. Zijn advies: volhard. Houd vol en blijf praten over je boodschap. Predik het goede nieuws, zelfs tegenover de mensen die je vervolgen. Dit is wat hij zei: ‘Degene die volhardt tot het einde, zal worden gered.’ Iedere keer wanneer hij een teken omschrijft, geeft Jezus ook gelijk een advies. Dat zie je altijd. Het is alsof hij iedere keer zegt: ‘Dit is hoe je wordt misleid en dit is wat je er aan moet doen om het te overwinnen.’

Midden-Oosten
Het derde teken is iets specifieker en nog niet helemaal gebeurd. Het is de ontheiliging in het Midden-Oosten en Jeruzalem zelf. Jezus haalt hierin het boek Daniël aan, uit het Oude Testament. Hij herinnerde de mensen eraan dat Daniël het had over verschrikkelijke gebeurtenissen. Hij had het over de gruwel der verwoesting in de tempel van Jeruzalem. Eigenlijk is Daniëls profetie al gedeeltelijk uitgekomen. Toch zal het ook verder uitkomen vlak voor de komst van Jezus.

Jezus uitspraak werd eerder gedeeltelijk werkelijkheid toen Alexander Epiphanus naar Jeruzalem kwam. Dat was zo’n 160 jaar voor Jezus kwam. Hij ging naar de tempel en offerde daar varkens op de altaren en vulde de hele tempel met prostituees. Gelukkig deed hij dat maar 3,5 jaar. Dat was een gruwel der verwoesting. Jezus zei dat dat opnieuw zou gebeuren, terwijl hij verwees naar de antichrist.

De antichrist zal in Jeruzalem beweren God te zijn. Toch is dat nog niet gebeurd, maar het zal wel gebeuren. Het zal een man van verschrikkelijke wreedheid en godslastering zijn. Hij zal leed veroorzaken zoals de wereld dat nog nooit eerder heeft gezien. Jezus zei hierover: ‘Wanneer deze tijd niet kort zal duren, zal niemand het overleven.’ Opnieuw verwees hij naar valse Messiassen en profeten. Het zal een tijd zijn waarin veel mensen worden bedrogen. Zijn advies: ‘Laat je niet van de wijs brengen. Luister niet naar geruchten. Laat je oren je niet misleiden. Gebruik je ogen en let op deze tekenen.’

Het vierde teken is onmiskenbaar. Alle lichten aan de hemel zullen worden uitgeschakeld. De wereld zal in complete duisternis worden achtergelaten. Dat is een voorbereiding op de bliksem die van het oosten tot het westen te zien zal zijn.

Duisternis
Het vierde teken is onmiskenbaar. Alle lichten aan de hemel zullen worden uitgeschakeld. De wereld zal in complete duisternis worden achtergelaten. Dat is een voorbereiding op de bliksem die van het oosten tot het westen te zien zal zijn. Het is dus net zoals toen Jezus stierf aan het kruis. Er zal weer een duisternis zijn, waarbij het natuurlijke licht zal stoppen. Opeens zal er een bliksem zijn en zal alles oplichten. Wanneer dat allemaal gebeurt, staat Jezus al bijna aan de deur.

Ik herinner me nog dat toen ik nog kind was, ik voor de eerste keer werd meegenomen naar het theater. Ik weet niet meer wat voor toneelstuk er werd opgevoerd, maar ik herinner me nog wel dat alle lichten uitvielen en het pikkedonker werd. Opeens begon de band te spelen, begonnen mensen te zingen; het was een buitengewoon spannend moment. Zo zal er ook duisternis zijn voordat Jezus terugkomt. Opeens zal Jezus komen in zijn heerlijkheid, zoals Hij is.

Aan de deur
Jezus zegt over al deze tekenen: ‘Wanneer je dit ziet gebeuren, dan weet je dat ik aan de deur sta.’ Alleen wanneer je die tekenen ziet, weet je dat. Het is misschien nog niet zo dat alle christenen worden gehaat en de gruwel der verwoesting in Jeruzalem te zien is. Ook hebben we nog niet de totale duisternis gezien die Jezus heeft voorzegd. We weten alleen wel dat deze dingen zullen plaatsvinden. Wanneer Jezus terugkomt, bonzen onze harten van opwinding. Dan zeggen we: ‘Hij is er eindelijk! We hebben zo lang op hem gewacht!’

Hemel verlaten
Nu zijn we bij de laatste vraag aangekomen. Waarom komt Jezus terug naar de aarde? Wat heeft Hij de eerste keer niet gedaan wat Hij de tweede keer wel zal doen? Waarom verlaat Hij weer de hemel om naar de aarde te komen? Waarom neemt Hij op dat moment alle heiligen met zich mee?

Onder christenen is er wereldwijd grote verdeeldheid over de wederkomst van Jezus. Er zijn twee groepen in het bijzonder. De eerste groep denkt dat Hij alleen maar komt om de levenden en de doden te oordelen. Dat past naar mijn idee niet in de Bijbel. De andere groep, waar ik mezelf toe reken, denkt dat Hij komt om te regeren en de wereld over te nemen. Daar zal Hij met zijn volk op leven. Er zijn ook vragen over hoe lang Jezus na zijn wederkomst op de aarde zal zijn. Sommigen zeggen dat dat twee minuten zal duren en we er met z’n allen vandoor zullen gaan. Maar waarom zou je de hemel legen om vervolgens met z’n allen weer terug te komen?

We zullen na de wederkomst ook voor het eerst in de geschiedenis een christelijke overheid krijgen op aarde. Christus heeft christenen nodig om met hem te regeren. We zullen de banken besturen en de media controleren. Kun je je dat voorstellen? Ik geloof zelf dat Jezus terugkomt om te heersen en te regeren.

Als jongen vond ik dit een erg mooi lied: 

Sing to the king who is coming to reign
Glory to Jesus the lamb that was slain
Life and salvation his empire shall bring
and joy to the nations when Jesus is king

Sing to the king who is coming to reign
Glory to Jesus the lamb that was slain
Life and salvation his empire shall bring
and joy to the nations when Jesus is king

Come let us sing a song
a song declaring we belong to Jesus
He is all we need yea...
Lift up a heart of praise
sing now with voices raised to Jesus
Sing to the king.

For his returning
we watch and we pray
we will be ready the dawn of that day
and we'll join in singing with all the redeemed
Cause Satan is vanquished and Jesus is king!

Verenigde Naties
Ik was laatst in New York, waar ik onder andere het gebouw van de Verenigde Naties bezocht. Ik stond voor het grote gebouw en zag daar een granieten plaat met daarop een Bijbeltekst uit Jesaja. Er stond: ‘En zij zullen hun zwaarden omsmeden tot ploegscharen en hun speren tot snoeimessen.’ Het is een prachtig vers, maar toch is het maar een half vers.

Toen ik het gebouw binnenliep, kreeg ik een rondleiding van een Amerikaans meisje in een blauw uniform. Ze liet ons alle kamers zien: de general assembly room, de security room, the committee room. In iedere ruimte waren prachtige kunststukken uit de hele wereld te vinden. Na de tour zei het meisje: ‘Nou, dat was het. Ik hoop dat jullie het leuk hebben gehad! Ik wens jullie een fijne dag!.’ Ik zei: ‘U heeft ons alleen nog één ruimte nog niet laten zien.’ Ze zei: ‘Die ruimte is afgesloten voor publiek. Ik kan u daar niet mee naar toe nemen.’ Ik zei gekscherend: ‘Ik ben helemaal uit Engeland gekomen om die ruimte te zien.’ Het leek te werken. Ze zei: ‘Ga in dat geval naar beneden en vraag de beveiliger of hij je er mee naartoe neemt, zodat je de kamer kunt bekijken.’ Dat deed ik.

Wereldvrede
Een gigantische beveiliger met allerlei bewapening wees mijn verzoek op de ruimte te zien af. Opnieuw zei ik: ‘Maar ik ben helemaal uit Engeland gekomen om die ruimte te zien!’ Toen ik dat zei, antwoordde hij: ‘Hoe lang wilt u de kamer bekijken?’ Ik: ‘Twee minuten. Ik wil alleen even kijken of het klopt wat ik over die kamer heb gehoord.’ Hij stemde er mee in en bracht mij na een korte wandeling bij een kleine deur en liet me de kamer zien. Ik zag de god van de Verenigde Naties. Tot die god bidden ze voor de wereldvrede.

Toen het gebouw van de Verenigde Naties werd gebouwd, zei de eerste secrataris generaal: ‘We hebben helemaal geen gebedsruimte.’ En dus bouwde men een extra kamer tussen twee vleugels. Het werd een kamer zonder ramen. Toen begon het debat over wat er in die kamer moest komen. De christenen wilden een kruis, de hindoes wilde dat niet. Zij wilden bloemen. Dat wilden de moslims weer niet.

De VN besloot om in de kamer een sculptuur neer te zetten. Dat moest dan alle goden van de wereld representeren. Ze benaderden een kunstenaar. Die maakte een simpel zwart blok. Hij schilderde het met matte verf zodat het niets weerspiegelde. Hij liet het de Verenigde Naties zien en zei: ‘Iedereen kan voor dit blok neerknielen en op dat moment je eigen God inbeelden. Daarom heeft het ook geen vorm. Het kan iedere God representeren.’ Toen ik dit zag, dacht ik: ‘Ik weet niet of ik hier nou om moet lachen of huilen.’ Daarom wilde ik dat zwarte blok voor de wereldvrede zien. Daarom zal de tekst op de granieten plaat bij het VN hoofdkantoor ook nooit realiteit worden vanwege de VN zelf.  Er staat namelijk voor: ‘Wanneer de HEERE regeert in Sion..’ Je kunt niet dat deel van de tekst weglaten om vervolgens te denken dat er wereldvrede kan komen.

Wanneer Jezus regeert in Sion zal er een Verenigde Naties zijn in Jeruzalem. Dan zal al het geld wat nu wordt uitgegeven aan mijnen, wapens en bommen worden gespendeerd aan de hongerigen. Dat is geen droom. God heeft het beloofd. Ik ben er voor 150 procent zeker van dat dat zal gebeuren.

Praatmee

Beluister onze podcast

#319 Jeffrey & dr. Wim Dekker over welvaartsevangelist Tom de Wal, anti-Joodse protesten en de NGK
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

drs. Marianne Visser
Verdieping

In het begin van Exodus lijkt God afwezig, totdat je beter kijkt

De naam van God wordt in de eerste twaalf verzen van Exodus niet genoemd en lijkt daarmee afwezig, schrijft docent Oude Testament Marianne Visser. Totdat we beter gaan kijken: Hij is wel degelijk aanwezig. In de 50 dagen tussen Pasen en Pinksteren bi

Yerusha
Video

Damesensemble Yerusha en Tenira Sturm zingen het schitterende 'Hard geslagen, vastgenageld'

'Hier vindt ons geloof een bedding, onze hoop een vaste grond. Christus rots van onze redding die verloren zondaars vond. Alle lof, eer en aanbidding voor zijn nooit volprezen naam. Wie zijn hoop op Jezus vestigt leeft in hoop die nooit beschaamt', d

Mirjam Bikker
Nieuws

CU-leider Bikker buigt niet voor 'wokisme' en rechtspopulisme: 'Christelijke idealen niet onderhandelbaar'

'Ik wil hier met nadruk zeggen dat christelijk-sociale politiek niet buigt voor links-elitair ‘wokisme’ en ook niet buigt voor rechts-populisme waar telkens maar weer de meerderheid alles zou moeten bepalen', zo stelde ChristenUnie-leider Mirjam Bikk

Christelijke auteur over gecommercialiseerd St. Patrick’s Day: ware essentie verloren gegaan
Nieuws

Christelijke auteur over gecommercialiseerd St. Patrick’s Day: "Ware essentie verloren gegaan"

17 maart was het St. Patrick’s Day in Ierland. Op deze feestdag wordt de komst van het christendom naar het land herdacht. Auteur Aaron Burns verdiepte zich in het onbekende verhaal van de heilige Saint Patrick. "De ware essentie van Patricius is ver

Ds. M. Messemaker
Video

Ds. Messemaker vertelt waarom het beter is om in een hospice te zijn dan op een feest

"We komen niet heel graag in een sterfhuis of op een sterfkamer. Het is zo'n ruimte waar je de dood bijna voelt. Maar tegelijkertijd is het ook zo slecht nog niet om in een sterfkamer te zijn. De Bijbel zegt zelfs dat je daar beter kunt zijn dan op e

Seyi Omooba
Nieuws

Christelijke actrice moet 350.000 dollar betalen na ontslag om ‘homofobe opmerkingen’

De christelijke actrice Seyi Omooba dacht een prominente rol te vervullen in de toneelbewerking van 'The Color Purple', maar zover zou het niet komen. Omooba werd in 2019 vanwege 'homofobe opmerkingen' die zij vijf jaar eerder op Facebook geuit zou h

Ds. A. van Lingen
Nieuws

Nieuwe dominee voor hervormd Bodegraven: ds. A. van Lingen

De hervormde gemeente (PKN) in Bodegraven verwelkomt een nieuwe predikant. Ds. A. van Lingen (foto) heeft het beroep aanvaard en neemt afscheid van Kinderdijk. Bodegraven was sinds vorig jaar vacant in verband met het emeritaat van ds. A. Baas. Van L

Woorden van leven
Column

Zaaien en oogsten: de kracht van bemoedigende woorden

‘Elk woord dat wij spreken kan een baksteen zijn om mee te bouwen, maar ook een bulldozer om mee te slopen.’ Dit is een uitspraak van Joyce Meyer die mij aanspoort om te gaan onderzoeken wat de kracht van woorden kunnen zijn. OntdekkenIn deze reis me

Meerartikelen

Rik Op den Brouw
Verdieping

Hoe ontdekken we de waarheid in een wereld vol leugens?

Het lijkt steeds moeilijker te worden om vast te stellen wat waar is. Hoe weet je of iets echt is of ‘fake’ (nep)? De voortdurende stroom aan informatie maakt het onmogelijk om vast te stellen of iets objectief, wat dat ook precies mag betekenen, of

Jeremia
Verdieping

Jeremia: de profeet die werd genegeerd maar niet kon zwijgen

De profeet Jeremia leefde in een tijd die in zekere zin op de onze leek. Het was de achtste eeuw vóór Christus en de ene grote crisis volgde op de andere. Jeremia maakte mee hoe Israël zich losmaakte uit de macht van Assyrië, daarna hoe het slachtoff

Het verhaal van Amadou: “Ik kan niet iemand zien lijden en hem niet helpen, maar ik kan mijzelf niet behandelen.”
Video

Dokter Amadou deelt in videoboodschap heftig en inspirerend verhaal

Dokter Amadou zet zich vol passie in voor zijn patiënten. Zelf heeft hij een goedaardige tumor in zijn hals die niet in het ziekenhuis geopereerd kan worden. Dankzij de schepen van Mercy Ships is de tumor alsnog verwijderd. Twintig jaar lang werkte A

Alexander Noordijk en Joël Boertjens
Video

Terugkijken: een goed gesprek over LHBTI en geloof met Alexander Noordijk

Onlangs vond de derde ochtend plaats van de serie van vijf in de jonge Amsterdamse kerk Mozaiek020. In een volle zaal met belangstellenden ging voorganger Joël Boertjens in gesprek met dominee Alexander Noordijk over het actuele thema 'LHBTI en geloo

Evangelische Hogeschool
Nieuws

Studenten Evangelische Hogeschool aan de slag met hulpvragen

Studenten van het Basisjaar van de Evangelische Hogeschool zetten zich donderdag 21 maart 2024 in voor de kwetsbare naasten in de samenleving. Dit doen ze door met diverse hulpvragen aan de slag te gaan: opruimen, schilderen, tuinieren, ontmoetingsac

Dringende oproep uit Granada, Spanje
Video

Video: Oproep van Nederlands voorgangersechtpaar vanuit Spanje

Maarten en Nelleke zijn voorgangers van een kerk in Granada, in het zuiden van Spanje. Zij hebben de opdracht gekregen om het pand te kopen of te verlaten, maar beschikken niet over voldoende geld. Daarom doen zij een oproep tot investeren in het twi

Wilkin van de Kamp
Boekfragment

De doornenkroon van Jezus: een verwijzing naar de gevolgen van de zonde

De doornenkroon was waarschijnlijk vervaardigd uit gedroogde takken van de Zizyphus spina, een boom die vlijmscherpe dorens heeft van wel 2,5 centimeter lang, die gemakkelijk de schedelhuid kunnen doorboren. Door op de doornenkroon te slaan drongen d

Dineke van Kooten
Column

Relatieproblemen? Als coach zeg ik: 'de fik erin'

Nog niet zolang geleden verscheen mijn tweede boek, met de uitdagende titel: ‘De fik erin. Op weg naar een vurige relatie’, bedoeld voor mannen en vrouwen in een liefdesrelatie. Noem het ordinair of ongepast taalgebruik, maar de fik erin is precies w

Ds. D.J. Diepenbroek
Video

HHK-predikant over roken: "Dat is jezelf moedwillig in gevaar brengen"

We mogen onszelf niet moedwillig in gevaar begeven, zo zegt zondag 40 van de Heidelbergse Catechismus. Wanneer we roken, grote hoeveelheden drank drinken of veelvuldig ongezond eten, doen we dat wél. Zo betuigde ds. D.J. Diepenbroek onlangs in een pr

Social media en jeugdwerk: hoe ga je ermee om?
Video

Social media en jeugdwerk: hoe ga je ermee om?

Niek Bakker vertelt over de invloed van social media op het leven van jongeren. Hoe is dat terug te zien in het jeugdwerk? En hoe ga je daar als jeugdleider mee om? “Veel mensen hebben online een andere identiteit of soms een veelheid aan verschillen

Waarom stierf Elisa aan een ziekte? Henk van Zon geeft antwoord
Video

Waarom stierf Elisa aan een ziekte? Henk van Zon geeft antwoord

De machtige profeet Elisa overleed aan een onbekende ziekte. Hoe kan het dat een gezalfde dienaar van God ziek was, terwijl hij kon bidden en zulke machtige wonderen kon verrichten? In deze Bijbelstudie geeft Henk de Zon antwoord op die vraag. Elisa

Marcus1:30-31
Verdieping

Eenvoudig geloven kan heel moeilijk zijn

Sommige Bijbelse verhalen zijn zo eenvoudig dat wij het moeilijk vinden om ze echt te geloven. Dat geldt niet alleen voor verhalen van heel, heel lang geleden, maar ook voor verhalen over Jezus. Verhalen over wat Hij gezegd en gedaan heeft. Neem nou