Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

God

16 december 2016 door Jeffrey Schipper

"Laten we blij zijn met een God die het kwaad straft"

“Een goede God durft kwaad aan te pakken als kwaad. En daarom zal Hij dat gaan doen. Laten we blij zijn met een straffende God.” Koert van Bekkum is universitair docent Oude Testament aan de Theologische Universiteit van Kampen (TUK). In januari 2017 spreekt hij op een conferentie over de vraag hoe Gods radicale liefde zich verhoudt tot Zijn boosheid. Aan de hand van Deuteronomium 32 spreken we met hem over een God die wraak zal nemen op Zijn tegenstanders. Wat moet een christen vandaag de dag met zo’n Bijbelgedeelte?

Tijdens het lezen van Deuteronomium 32 schrok ik mij kapot. Wat moet ik weten voordat ik een dergelijk Bijbelgedeelte lees?
“Dit is een donker hoofdstuk waarin Mozes een lied zingt over de relatie tussen het volk van Israël en God. Dit is een ‘testament’, net voor zijn overlijden waarin hij eerlijk uitlegt hoe de zaken in elkaar steken. Hij benoemt naast Gods goedheid voor zijn volk ook de toorn die het bij God is opwekt als het volk andere goden gaat dienen en wat voor gevolgen dat heeft. Nadat God een verbond sloot met Zijn volk, heeft Mozes de Israëlieten herhaaldelijk gewaarschuwd voor de gevolgen van een verbondsbreuk. Met het lied verwoordt Mozes dat Israël niet kan voldoen aan die hoge verwachting.
God heeft alle randvoorwaarden gecreëerd om met Hem te leven. En toch zegt Israël: ‘We geloven het wel en gaan onze eigen weg.’ Als je dat wat breder trekt, zie je dat dit gedeelte ook gaat over menselijk falen en hoe God daarop reageert. Het resulteert aan het einde van dit hoofdstuk in een schitterende oproep: ‘Zie nu in dat Ik, Ik Die ben, er is geen God naast Mij. Ík  dood en Ik maak levend, Ik verwond en Ík genees en er is niemand die uit Mijn hand redt!’ (vers 39).”

“’Religie is er om mensen te knechten.’ Die overtuiging is in onze samenleving heel dominant,” merkt Koert op. “Alsof religie per definitie onze vrijheid ontneemt. Juist daarom is Deuteronomium zo’n mooi boek. Het laat zien dat God altijd begint met mensen bevrijden. De bevrijding uit de slavernij is het startpunt en daarna komt God met het goede leven zoals dat is vastgelegd in Zijn wetten. Tegelijk zie ik, ook in het publieke debat, dat christenen geneigd zijn om de duistere kant van de Bijbel weg te redeneren. ‘Sinds Jezus’ komst hebben we er geen last meer van’. Dat is te gemakkelijk, omdat God de zonden en het kwaad nog steeds heel serieus neemt. We zijn op weg naar een nieuwe hemel en aarde. Een wereld zonder pijn. Maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Het heeft God zelfs Zijn eigen Zoon gekost. Als we willen dat het kwaad stopt, is tegengeweld noodzakelijk. Het is dus maar goed dat God met Zijn oordeel komt.
CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Krijg onbeperkt toegang tot CIP.nl

Start je gratis maand Inloggen

Reacties

A
Wat een gebalanceerd artikel met een gezonde kijk op God en de wereld. Sommigen maken God te lief en anderen God te streng en genadeloos. God houdt van de wereld en gaf Zijn Zoon voor onze zonde, maar Hij is ook een rechtvaardige Rechter, die het kwaad niet kan blijven tolereren. Hij heeft geduld met ons en de wereld, laten we ernst maken, ook met de verkeerde dingen in ons eigen leven.
Ik ben blij met dit artikel.

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen