"Bedrijven verliezen vaak klanten door vloekend personeel"

25-11-2016 door Dick van den Bos
Negatief en ruw taalgebruik op het werk zorgt ervoor dat veel mensen met een vervelend gevoel naar hun werk gaan. Om hier iets tegen te doen, geeft TaalQuestie, dochteronderneming van Bond tegen vloeken, trainingen en workshops bij bedrijven voor een beter gebruik van positieve taal. Dat blijkt de bedrijfsresultaten ook nog eens ten goede te komen.

“Wij horen erg vaak van klanten dat ze weg gaan bij bedrijven omdat het personeel onjuist of ruw is in hun taalgebruik of in omgangsvormen. Andersom werkt het ook. Een houding met passend taalgebruik trekt klanten juist aan”, vertelt Frans de Koeijer, trainer bij TaalQuestie. “In onze organisatie werken verschillende communicatieprofessionals die deze trainingen hebben ontwikkeld.”

Taalquestie werkt samen met de RMU.

Wat is de aanleiding om deze  cursussen te geven?
“Wij kregen steeds vaker te horen, dat werknemers en werkgevers last hebben van negatieve taal en negatieve houdingen van collega’s op de werkvloer.

Dat is heel naar, want het betreft een groot deel van je week. Door een negatieve sfeer kun je je naar voelen en zelfs verminderd productief zijn. Het is daarom belangrijk dat werknemers goed omgaan met conflicten en frustraties op het werk – en die vooral niet botvieren op hun collega’s. Daar geven wij trainingen in."

Wat is het voordeel voor bedrijven als het personeel ‘taalbewust’ werkt?
“We hebben onderzoek gedaan naar taalniveaus op door werknemers en werkgevers. De conclusie: als het taalniveau positief is, is de sfeer ook beter. Juist dat element zorgt voor aantoonbare betere resultaten. Bedrijven zien dit vaak te weinig in, en zoeken het eerder in verkoopmethoden. Bij ons staat duidelijk niet het product centraal, maar de mens. Je zult met jezelf moeten werken. Dat helpt. Want, in een fijne sfeer, werk je lekkerder en beter.”

Melden vooral christelijke bedrijven zich aan?

“Nee, we zien ook veel seculiere bedrijven die zich aanmelden. Bijvoorbeeld bouwbedrijven. Ze vertellen dat ze klanten verliezen, omdat hun personeel vaak ‘te grof gebekt is’. Dat schrikt enorm af. Wij geven werknemers trainingen over hoe je op een passende manier kunt spreken in het bijzijn van, of tegen klanten – en de effecten die dat heeft. Voor deelnemers gaat er een wereld open. We confronteren hen namelijk met een houding die hen niet aanstaat. De optimale methode om te spiegelen.” "
"Bouwbedrijven vertellen ons dat ze soms klanten verliezen omdat het personeel te 'grof gebekt' is."


Zorgen jullie ervoor dat er onder aan de streep minder gevloekt wordt?

“Dat is zeker een onderdeel van ons werk. Klanten zien en voelen veel meer dan je je realiseert – ook op het gebied van taalgebruik. We vinden het zeer positief als we werkgevers en werknemers ertoe kunnen zetten om een positievere taal te gebruiken. Juist vloek- en scheldwoorden schrikken klanten af. Het staat niet professioneel en betrouwbaar.”

Melden bedrijven zich niet vooral om pragmatische redenen aan? Dat ze met positieve taal betere omzet hopen te draaien?
“Zou kunnen, maar dat niet onze insteek. Wij zijn sowieso wars van trucjes. Die zijn niet echt. Wij geven ook verkooptrainingen, maar daarbij zetten we niet het product centraal. En ja, dat kan ten koste gaan van zakelijk resultaat.”

“Stel dat je een grote deal kunt maken, maar je voelt dat het helemaal ethisch verantwoord is. Tijdens mijn studie Bedrijfskunde leerde ik dat identiteit niet altijd de eerste prioriteit heeft. Bij onze trainingen zal dat betekenen dat de deal niet door kan gaan. Geld is niet de doorslaggevende factor.

“Je ziet daarentegen dat eerlijkheid en identiteit respect en waardering oplevert. Natuurlijk kan dat je als bedrijf ook ten goede komen. Misschien wel meer dan een snelle, schimmige deal.”
“Je ziet daarentegen dat eerlijkheid en identiteit respect en waardering oplevert."


Veel christelijke managers zeggen dat Bijbelse principes een bedrijf vaak ten goede komen, is dat ook hierbij het geval? Of zegt u hierboven eigenlijk dat Bijbelse principes ook de ondergang van je bedrijf kunnen zijn?
“Bijbelse principes komen een bedrijf zeker ten goede. Al is dit niet altijd makkelijk. Je moet maar met financiële problemen te maken hebben.. Maar uiteindelijk is eerlijkheid heel belangrijk. Daar rust zegen op. Wij helpen bedrijven met de optimale aansluiting op collega’s, leidinggevenden en klanten. En reken maar: daar wordt elk bedrijf beter van!”

Klik hier voor meer informatie over de RMU

De christelijke nieuwsbrief die je ook echt leest!

Daily Newsletter
Weekly Newsletter


Discussie over "Bedrijven verliezen vaak klanten door vloekend personeel"
Reacties uitzetten op CIP.nl? Klik hier!