Hel

Zes redenen waarom de hel niet echt kan zijn

05-10-2016 door Rik Bokelman
Eerder kon u op CIP.nl 6 redenen vinden waarom de hel echt is. In dit artikel wordt de andere kant van de medaille belicht. Want veel gelovigen denken dat de hel echt bestaat en dat iedereen die niet precies gelooft wat zij geloven daar naar toe gaat. Moslims die niet in Jezus geloven: naar de hel! Hindoes die miljoenen goden vereren behalve Jezus: naar de hel! Atheïsten die niet geloven dat God bestaat: hup, naar de hel! En zelfs getrouwe kerkgangers die 'niet echt Jezus volgen' lopen het risico voor eeuwig in de hel te komen. Maar wacht eens even… Is dat wel zo?
Bestaat de hel wel? Waar gelovigen die vraag vroeg niet eens durfden te stellen is ze een mogelijkheid geworden voor christenen vandaag. Met de komst van het moderne tijdperk van de Verlichting en daarna, zijn langgekoesterde ideeën van het christelijk geloof minder zeker geworden en is het mogelijk geworden ze te evalueren. De hel is problematisch. Misschien had de psalmist er geen moeite mee om allerlei vervloekingen over zijn tegenstanders af te roepen; misschien vonden christenen het 400 jar geleden geen probleem om mensen van andere confessies naar de hel te delegeren op grond van leerstellige verschillen.

Wil je verder lezen?

Dit artikel is speciaal geschreven voor CIP+ leden. Word ook lid en lees gelijk verder!

Start je gratis maand! Inloggen
Exclusieve verhalen
Advertentievrij CIP.nl
CIP+ kortingen voor leden
Ondersteun goede doelen

Ontvang het online magazine voor christenen!

Daily Newsletter
Weekly Newsletter


Discussie over Zes redenen waarom de hel niet echt kan zijn
Reacties uitzetten op CIP.nl? Klik hier!