Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

God

14 september 2016 door Jeffrey Schipper

"Voorgangers horen niet thuis op een bureaustoel"

“Mijn rol als voorganger is randvoorwaarden creëren, zodat mensen God kunnen ontmoeten. God heeft de eenling op het oog, ook in een grote pinkstergemeente,” zegt Daniël Renger. Na negen jaar neemt hij afscheid als voorganger van Evangelisch Centrum Europoort, een grote regiogemeente in Rotterdam. Op CIP.nl blikt Daniël terug op zijn tijd in de havenstad. 

Daniël werd geboren in een zendingsgezin en kwam vanuit Afrika op 7-jarige leeftijd in Nederland terecht. Als tiener gaf hij zijn hart aan de Heere Jezus. Toen de voorganger van Europoort negen jaar geleden noodgedwongen moest stoppen vanwege longembolie, nam Daniël het stokje van hem over. Daniël spreekt van “een levendige, dynamische gemeente.” In totaal telt Europoort zo'n 500 leden met in totaal 78 verschillende nationaliteiten. “En dat terwijl er alleen Nederlandstalige diensten zijn. Door de aanbidding zijn we blijkbaar aantrekkelijk voor mensen met allerlei achtergronden. In de afgelopen jaren heeft de voorganger samen met het oudstenteam gewerkt aan het ontwikkelen van een hele duidelijk cultuur van onder andere eer, liefde, God gerichtheid in de gemeente.

God ziet de eenling
Daniël zou veel kunnen vertellen over kerkgroei en andere grote kwesties. Hij benadrukt vooral dat God de eenling op het oog heeft. De voorganger verwijst naar een moeder van vijf kinderen die door haar man is verlaten. "Op een gegeven moment vroeg ik haar: 'waarom kom je ondanks je situatie zo trouw naar onze kerk?'. Toen zei ze: 'als ik op zondag hier ben, heb ik God ontmoet en weer hoop voor een nieuwe week.' Zij is één van mijn voorbeelden geweest tijdens mijn tijd in Rotterdam. God heeft de eenling op het oog, ook in een grote gemeente. God bouwt Zijn gemeente en ik niet. De rol van mij en mijn oudstenteam is randvoorwaarden creëren, zodat die eenling God kan ontmoeten.
"De rol van mij en mijn oudstenteam is randvoorwaarden creëren, zodat die eenling God kan ontmoeten"

Ik heb God op meerdere manieren aan het werk gezien. Ook als het gaat om herstel van relaties. God spoorde mij aan om tijdens een dienst uit te spreken dat er een echtpaar op weg is naar een echtscheiding. Ik gaf aan dat God gelooft in dit huwelijk en het tot herstel wil brengen.. De volgende avond gaf ik les op de trainingsschool. Een vrouw sprak mij aan: 'wij waren het echtpaar waarover je gisteren sprak.' Ze hadden het gesprek met hun advocaat geannuleerd en kozen in plaats daarvan voor huwelijkstherapie. Daarnaast heeft een jongen aan de hand van een prekenserie over het huwelijk besloten om niet langer te gaan samenwonen. Tijdens zijn doop vroeg hij vanuit het doopvont zijn vriendin ten huwelijk. Heel bijzonder hoe God werkt.”

Geen kantoorbaan
Als voorganger geniet Daniël het ontmoeten van mensen. “Ik zit weinig achter de computer en wil zo veel mogelijk met mensen in gesprek. Volgens mij horen voorgangers niet thuis op een bureaustoel, tenzij je je voorbereid op een preek of mails beantwoord. Dat heb ik ook meegegeven aan mijn opvolger: Je hoort er te zijn voor de mensen.” Hij koos ervoor om pastorale gesprekken aan anderen over te laten. “Aan mensen die daarvoor meer in de wieg zijn gelegd dan ikzelf. Als voorganger mag ik daar heel eerlijk in zijn. Veel dingen kunnen anderen veel beter dan ik. Zo ben het meest effectief en word ik niet opgeslokt door allerlei doe-dingen. Ik stel mezelf regelmatig de vraag: ben ik een geestelijke leider of leider van geestelijke activiteiten?”

Daniël noemt ook een aantal zaken die hij lastig vindt. Omgaan met conflicten is één van die punten. “Desondanks hoort het erbij in een grote gemeente. Daarom heb ik veel bemiddeld tijdens conflicten. Wat ik ook lastig vind is contact met mensen die hun toekomst laten bepalen door hun verleden. Die gesprekken zuigen heel veel energie op. Ook out of the blue kritiek geven, is een lastige. We hebben in Rotterdam geïnvesteerd in een cultuur van positieve kritiek. Vaak is het zo dat kritiek wordt geuit om af te breken. Daarnaast is het voorgangerschap gewoon complex. Je komt met allerlei zaken in aanraking. Wie voorganger wordt, ontwikkelt een andere levensstijl. Dat hoort er echt bij. Je draagt de gemeente in je hart. Niet alleen van 9.00 tot 17.00 uur. Als je je kerk als werk gaat beschouwen, houdt het echt op.”
"We leven in een tijd met veel volwassen christenen. Dat potentieel moet benut worden"

Een Daniël-en-Hennie-dag
God staat bij Daniël op de eerste plaats. Daarna volgen zijn vrouw Hennie en zijn twee kinderen. Omdat zijn gezin belangrijker is dan de gemeente is de voorganger 's avonds zoveel mogelijk bij hen. Ook heeft hij de maandelijkse Daniël-en-Hennie-dag geïntroduceerd. Op die dag is er even geen plek voor Europoort. “Om mij heen zie ik dat voorgangers vaak te druk zijn omdat er in de gemeente te weinig geschikte mensen zouden zijn. Ik denk dan: de mensen zijn er wel, maar je zoekt ze niet op en daagt ze niet uit. God geeft mensen om mee te bouwen aan de gemeente. Daar moet meer focus op liggen dan op: wat kan ik zelf allemaal doen? We leven in een tijd met veel volwassen christenen. Dat potentieel moet benut worden.”

Persoonlijke tijd met God vormt voor Daniël de basis om passie te hebben voor zijn gemeente. “Als ik opsta, is het eerste wat ik doe met God praten, Hem aanbidden of gewoon stil zijn. Voor mij is dat een must. God zoekt mij en dus zoek ik God. Soms is het eenrichtingsverkeer en bestaat mijn stille tijd alleen uit aanbiddingsmuziek. Ik zie tijd met God als een kwestie van mijn geest en ziel tot rust brengen en mijzelf toewijden aan God. Dat vraagt om focus. Psalm 27 zegt: 'Zoek mijn aangezicht.' Die oproep staat er niet voor niets. Geen mens zoekt God uit zichzelf en dus moeten we die keuze iedere keer opnieuw maken. Zonder intieme wandel met God is het voor mij onmogelijk om voorganger te zijn.
"Geen mens zoekt God uit zichzelf en dus moeten we die keuze iedere keer opnieuw maken"

In Europoort heb ik geleerd dat de sfeer in een gemeente voor kerkbezoekers belangrijker is dan de visie of structuur van een gemeente. In een atmosfeer waarin mensen God en anderen willen dienen, worden mensen uitgedaagd om onderdeel te zijn van het koninkrijk van God. We moeten onszelf voortdurend de vraag stellen: hoe kan ik de ander tot bloei laten brengen? De ware vrucht van een appelboom zijn niet de appels, maar de appelbomen. We mogen anderen inspirerend om in de voetsporen van Jezus te treden. Niet om een beter mens te worden, maar omdat ze in Hem de de beste mens zijn.”

In House of Heroes Harderwijk wordt Daniël mede-voorganger. Daarnaast is hij druk met coaching van voorgangers, zijn eigen bedrijf en zijn taak als algemeen secretaris binnen de Verenigde Pinkster- en Evangeliegemeenten.

CIP.nl sprak Daniël vorig jaar over zijn boek ‘Koninklijk leiderschap - Leidinggeven vanuit je hemelse identiteit’. Lees: "Ik wil altijd mijn hart zacht houden"
CIP+ logo

Christenen die meer diepgang willen kiezen voor CIP+

Je las net een gratis CIP+ artikel. Meld je aan en start je gratis maand.

Start je gratis maand

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Error: could not load events
Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Bekijk onze abonnementen.