"Sommige bijbelgedeelten lijken op propaganda IS"

God31 augustus 2016

‘Welzalig is hij die uw kleine kinderen grijpen en tegen de rots verpletteren zal,’ zegt het slot van Psalm 137. “Soms lijken bijbelgedeelten op de propaganda van IS. Tenminste, als je niet weet waar deze teksten vandaan komen,” vertelt dr. A. Versluis tijdens de Haamstedeconferentie in Elspeet. Wat moeten we met teksten die spreken over geweld in opdracht van of met goedkeuring van God? En wat zegt het slot van Psalm 137 over God Zelf? Versluis geeft een aantal handreikingen.

“Het beeld in het laatste vers van Psalm 137 is echt zo erg als het lijkt. Het gaat over kleine kinderen verpletteren. Iemand die zoiets gruwelijks doet wordt geprezen. Je voelt de huiver en weerzin als je dit leest. Stel je voor dat iemand je kinderen vastpakt en tegen een rots... ik durf het mij niet voor ogen te halen. Je zou er misselijk van worden dat weerloze kinderen op zo'n afschuwelijke wijze gedood worden. Als je niet weet waar het vandaan komt, zou je denken aan de propaganda van IS. Daarom wordt het christendom in opiniestukken op één lijn geplaatst met de islam. Juist omdat we steeds meer geconfronteerd worden met geweldexplosies, is onze samenleving hier gevoelig voor geworden."

Gods oordeel over Babel
Versluis legt uit: "In deze Psalm lezen we over het contrast tussen Babel en Sion. Belangrijk om te weten is dat het hier niet gaat over specifieke locaties, maar om het beeld erachter: Sion als de stad van God. De Israëlieten zijn letterlijk en figuurlijk verslagen. De God van Israël heeft verloren van de goden van Babel, was de gedachte in die tijd. In vers 5 en 6 volgt daarom een zelfvervloeking. Psalm 137 is een lied van verslagenheid en verlangen, maar ook een lied van vergelding. Pas dan wordt de Psalm een gebed. Aan het einde van de Psalm spreekt de dichter tot God: denk aan de Edomieten, het buurvolk van Israël en een aartsvijand. Weet dat de Edomieten juichten toen de Babyloniërs met Israël afrekenden.

Een gebed om recht is met deze geschiedenis goed voor te stellen. Maar wat moeten we met het laatste vers? Allereerst moeten we het lezen in de historische en culturele context. Er is geen andere Psalm waarin je zo duidelijk een verwijzing vindt naar de historische situatie. De Psalm spreekt over een heel specifieke situatie, terwijl de meeste Psalmen algemeen worden weergegeven. Daarom moeten we terughoudend in het algemeen toepasbaar maken van dit gedeelte. Ook mogen we niet vergeten dat dit laat zien hoe wreed er in oorlogen aan toe ging. In andere Oude Testamentgedeelten lezen we hoe vrouwen en kinderen op gruwelijke wijze zijn gedood. Zwangere vrouwen werden opengesneden. Is het nu zoveel beter? Wat gebeurt er in Syrië en Nigeria? Veel dingen weten we niet, maar wat we wel horen zijn verhalen tegen weerloze mensen en kinderen.Vers 8 benadrukt dat het hier gaat om een vergelding tegen Babel om wat ze Israël hebben aangedaan. Het oog om oog, tand om tand principe wordt toegepast om het geweld in te perken. Maar waarom worden hier specifiek kinderen genoemd? Als de vijand geen kinderen heeft, is er geen toekomst meer. Er komt een einde aan de heerschappij van Babel. Denk aan de farao die alle jongetjes van Israël wilde doden. Dan zou het volk vanzelf uitsterven. Daar gaat het om in het slot van deze Psalm: laat Babel geen toekomst meer hebben. Het gaat niet om een toppunt van wreedheid en geweld tegen weerlozen, maar om een einde aan de macht van de onderdrukker. Dat is de bedoeling van dit beeld in Psalm 137.Ook is het woord ‘troost’ van belang om het slot te begrijpen. De dichter spreekt al zijn gevoelens uit en brengt zo al zijn gedachten bij God. De vergelding wordt aan God overgelaten en niet in eigen hand genomen. Dit wordt soms een wraak- of vloekpsalm genoemd. Maar de enige vloek is een zelfvervloeking in vers 5 en 6. Het einde is geen vloek, maar een gebed. Deze woorden zijn geen oorlogskleed van terroristen, maar een gebed tot de levende God. Een gebed uit diepe nood en ellende.We hebben grote moeite met deze teksten. Maar er zijn mensen die verschrikkelijk geweld hebben meegemaakt en hun familie zagen worden afgeslacht. Zij putten troost uit dergelijke gedeelten. Bij alle onrecht en wraakgevoelens kunnen zij tot God gaan en het in Zijn handen leggen; en bidden dat Hij recht zal doen. Een theoloog uit voormalig Joegoslavië zei ooit: het zou pas echt vreselijk zijn als God niet zou toornen over alle onrecht op aarde. Deze Psalm laat zien dat we voor het aangezicht van God alles kwijt kunnen. Niet alleen lof en dank, maar ook vragen, vertwijfeling en wanhoop. Zelfs onze diepste haat mogen we aan Hem overgeven, wetende dat Hij het serieus neemt en recht zal doen.Deze Psalm stelt ons de vraag: Zijn wij westerse moderne mensen lauw geworden? Leggen we te gemakkelijk neer bij zonden? Zijn we nog bewogen over onrecht in de wereld? Ook ikzelf val onder Gods oordeel. Hij alleen heeft de kennis en de macht om volkomen recht te doen. Gods oordeel is neergekomen op de Enige die het niet verdiend had en zonder zonde was: zijn eigen Zoon. Daarmee komt deze Psalm in een ander licht te staan. Deze Psalm wordt in Nieuwe Testament niet afgewezen, maar ook niet herhaald. God heeft Zijn eigen kind gegeven. Op Hem is het oordeel neergekomen. Hij wilde het oordeel dat ik verdiend heb gedragen. Daarom horen het gebed om vergeving en het gebed om recht bij elkaar. Niet je vuisten ballen maar je handen vouwen.Versluis geeft de aanwezige predikanten en theologen een aantal tips mee. “Ga de vragen die geweldsteksten oproepen niet uit de weg. Ik denk dat het belangrijk is om de moeite van lezers met geweld in de Bijbel te benoemen en serieus te nemen. Die vragen aanvoelen is niet ons sterkste punt, juist omdat we met de Schrift zijn opgevoed. Daarom moeten we ons er niet te makkelijk van af maken. Ook een beroep op Gods heiligheid is verkeerd. Abraham doet dat wel als de Heere aankondigt om Sodom te verwoesten. ‘Is het wel rechtvaardig wat God gaat doen?’ Laten we niet doen alsof Gods oordeel logisch en niet verschrikkelijk is.”Ook moedigt Versluis aan om losse teksten te plaatsen in het grote geheel van de Bijbel. “Als je kijkt naar het Oude Testament zie je dat er veel menselijk handelen wordt beschreven en afgekeurd. Daarom is het totaalbeeld van belang: het Oude Testament begint met vrede, de eerste openlijke breuk is het gevolg van God verlaten. Dan begint het geweld, dat tot uitbarsting komt in Kaïn die Abel doodslaat. Daarnaast is het eschatologische visioen van het Oude Testament een tijdperk van volkomen vrede. Jesaja 11 geeft aan dat recht en gerechtigheid zullen regeren. Er zal nergens kwaad zijn, want de aarde zal vol zijn van de kennis des Heeren.Bovendien loopt de geschiedenis uit op het kruis waar God het oordeel over de zonde legt op Zijn eigen Zoon. Als je ergens menselijk geweld en Gods oordeel ziet samenkomen, dan is het daar. We kunnen buiten Christus om niet over Gods oordeel spreken. Door het kruis is er behoud van het oordeel. De geschiedenis van het heil gaat door en ziet uit naar Gods koninkrijk in volmaaktheid. Dit perspectief geeft moed om verder te gaan.”Foto: Peter Leenhouts

Wil je verder lezen?

Als lid krijg je onbeperkt toegang tot cvandaag.nl

Praatmee

Beluister onze podcast

#323 Patrick & Jeffrey over het CGK-convent, christelijke PVV-stemmers en vergeving
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Diederik van Dijk
Nieuws

SGP'er hekelt demissionair kabinet: 'Verzet zich tegen de mening van nieuwe Tweede Kamer'

Het demissionaire kabinet volgt minister Frans Weerwind in diens beslissing om het voorstel voor versoepeling van de Transgenderwet niet in te trekken. Een meerderheid van de Tweede Kamer steunde deze week juist een motie om het voorstel wél in te tr

Kees van der Staaij
Nieuws

Kees van der Staaij heeft nieuwe baan en keert terug naar 'eerste liefde'

Voormalig SGP-partijleider Kees van der Staaij wordt staatsraad binnen de afdeling Advisering van de Raad van State. Vrijdag stemde het demissionaire kabinet in met het voorstel om hem voor te dragen. Het gaat om een functie van vier dagen per week. 

Ds. J. IJsselstein
Video

GerGem-predikant merkt op dat een christen niets hoeft bij te dragen aan zijn zaligheid

Een christen kan maar hoeft ook niets bij te dragen aan zijn zaligheid. Dat vertelde ds. J. IJsselstein onlangs in een preek. De GerGem-predikant preekte onlangs over de vrouwen die in alle vroegte met specerijen naar het graf van Jezus gingen, terwi

kerk vlag
Nieuws

Bevrijdingsdag op zondag: aandacht aan besteden in de dienst?

Soms vallen nationale feestdagen op een zondag. Dit jaar is dat het geval met 5 mei. Bevrijdingsdag heeft geen kerkelijke of liturgische wortels, de datum is immers bepaald door het einde van de Tweede Wereldoorlog. Besteed je daar nu aandacht aan in

Ds. J. A. W. Verhoeven
Verdieping

Een boodschap aan de CGK: heeft de Afscheiding herstel gebracht van de kerk?

We constateren wederkerig met dankbaarheid geestelijke herkenning. Wij bidden voor elkaar. Wij ontmoeten elkaar in het deputaatschap Eenheid van de gereformeerde belijders. Dat geeft mij vrijmoedigheid om vandaag iets aan u te zeggen, nu de eenheid e

Deuteronomium 1:35
Verdieping

God liet een zwak volk ten strijde trekken: waarom?

Het boek Deuteronomium neemt ons mee naar het einde van de woestijnreis van het volk Israël.  Veertig jaar lang zwierven de Israëlieten door de woestijn. Als het aan God had gelegen, was die zwerftocht héél wat korter geweest. Het had in twee jaar ge

Rabbijn Raphael Evers
Video

Wat geloven Joden over de eindtijd? Rabbijn Raphael Evers antwoordt

Wat geloven Joden over de eindtijd en het Messiaanse vrederijk? Veel christenen geloven in de spoedige wederkomst van de Messias Jezus. Hoe kijken Joden naar de komst van de Messias? Welke tekenen van de eindtijd zien zij juist in deze tijd vervuld w

ds. T. A. Vergunst
Video

Terugkijken: ds. T. A. Vergunst beantwoordt Refoweb-vragen

In onderstaande aflevering van 'Pastorie online', een programma van Refoweb.nl op de Reformatorische Omroep, is ds. T. A. Vergunst te gast om te spreken over het thema 'Ik wil, word gereinigd'. De predikant van de Gereformeerde Gemeente te Carterton

Meerartikelen

Dr. Rik Peels
Nieuws

Theoloog Rik Peels komt met nieuw boek over atheïsme

In debatten over godsgeloof hebben atheïsten, agnosten en gelovigen iets over het hoofd gezien. De aandacht is voornamelijk uitgegaan naar argumenten voor en tegen het bestaan van God, maar atheïsme zelf is niet voldoende onderzocht. Terecht hebben a

Ds. M. Messemaker
Video

Ds. Messemaker deelt indrukwekkend verhaal van Syrische vader die op handgranaat dook

"Weet je wat die vader deed toen hij die granaat zag rollen? Terwijl iedereen wegrende, en ook zijn dochtertje wegrende, liep hij naar die granaat toe en ging hij erop liggen. De granaat ontplofte en die vader kwam om het leven. Maar dat meisje en al

Willem Lingeman
Video

Waarom het huwelijk een bloedverbond is

Het huwelijk wordt op basis van de Bijbel een bloedverbond genoemd. Willem Lingeman legt aan de hand van het Oude en Nieuwe Testament uit waarom. "Er werden dieren gedood en in de lengte doorgesneden. De twee helften werden gespiegeld tegenover elkaa

Saati
Nieuws

Twee jaar celstraf voor christelijke vrouw in Iran nadat ze zich liet dopen

Laleh Saati, een christelijke vrouw uit Iran, is veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf. Ook krijgt ze een reisverbod van twee jaar. Dat hebben bronnen in Iran gemeld. De Iraanse autoriteiten beschuldigen Saati (45) ervan de nationale veiligheid i

André en Jacolien
Video

Jacolien gaf haar nier aan haar man André zodat ze samen weer in Gods koninkrijk kunnen dienen

André en Jacolien Stam dienen al enkele jaren vol passie in Gods koninkrijk, maar in de afgelopen maanden bleek André nog maar weinig energie te hebben. Dit bleek aan zijn nier te liggen. Zijn vrouw Jacolien besloot daarop een nier aan haar man af te

vervolging nigeria
Nieuws

Radicale moslims slaan weer toe: christelijke moeder en baby vermoord in Nigeria

In de staat Plateau in Nigeria zijn in de afgelopen twee weken meer dan dertig christenen om het leven gekomen bij aanvallen door islamitische Fulani-strijders, waaronder een jonge moeder en haar baby. De incidenten vonden plaats in het overwegend ch

Duizenden Joden bidden tijdens priesterlijke zege om vrijlating gijzelaars en vrede voor Israël
Nieuws

Duizenden Joden bidden tijdens priesterlijke zegen om vrijlating gijzelaars en vrede voor Israël

Gisterenochtend vond bij de Westelijke Muur in Jeruzalem de jaarlijkse priesterlijke zegen plaats. Dat meldt All Israel News. Bij de priesterlijke zegen waren duizenden Joden en verscheidene opperrabbijnen aanwezig. Tijdens het massaal bezochte evene

Ultraorthodoxe Joden
Nieuws

Ultraorthodoxe Jood start campagne om lastigvallen van christenen in Jeruzalem te verminderen

Een ultraorthodoxe Joodse activist is een openbare campagne gestart waarbij hij Joden oproept om christenen niet langer lastig te vallen in de Oude Stad van Jeruzalem. Dat meldt All Israel News. In de voorbije maanden deden zich verschillende inciden

Cvandaag podcast
Podcast

Cvandaag-redacteuren blikken terug op historisch convent CGK

De één wil synodebesluiten handhaven, een ander wil ruimte geven aan verschillende opvattingen. Hoeveel verschil mag er zijn binnen de kerken en waar ligt de grens? Daarover werd afgelopen zaterdag een uniek en belangrijk convent gehouden binnen de C

Pakistan vlag
Podcast

Hoe gaat het met Pakistaanse christenen na massa-aanval moslimextremisten?

Augustus 2023: chaos in de straten van Jaranwala. De christelijke wijk in de Pakistaanse stad werd aangevallen voor moslimextremisten. Kerken en huizen werden in brand gestoken en vele christenen vluchtten. SDOK startte gelijk een actie om noodhulp o

schip
Nieuws

Mercy Ships gaat derde ziekenhuisschip bouwen dankzij 'gulle donatie'

Mercy Ships is begonnen met het maken van plannen voor de ontwikkeling van een nieuw ziekenhuisschip. Het idee hiervoor komt voort uit de wens om meer capaciteit te ontwikkelen voor het leveren van medische zorg in Afrika. Door de vloot uit te breide

Mirjam Bikker
Nieuws

Tweede Kamer stemt in met ChristenUnie-initiatief: Catshuissessie over Jodenhaat op komst

Alle fracties in de Tweede Kamer, behalve Denk en Forum voor Democratie, zetten hun handtekening onder het voorstel van de ChristenUnie voor een Catshuissesie over antisemitisme in de samenleving. De Kamer debatteerde donderdag over het onderwerp. Ee