"Sommige bijbelgedeelten lijken op propaganda IS"

God31 augustus 2016

‘Welzalig is hij die uw kleine kinderen grijpen en tegen de rots verpletteren zal,’ zegt het slot van Psalm 137. “Soms lijken bijbelgedeelten op de propaganda van IS. Tenminste, als je niet weet waar deze teksten vandaan komen,” vertelt dr. A. Versluis tijdens de Haamstedeconferentie in Elspeet. Wat moeten we met teksten die spreken over geweld in opdracht van of met goedkeuring van God? En wat zegt het slot van Psalm 137 over God Zelf? Versluis geeft een aantal handreikingen.

“Het beeld in het laatste vers van Psalm 137 is echt zo erg als het lijkt. Het gaat over kleine kinderen verpletteren. Iemand die zoiets gruwelijks doet wordt geprezen. Je voelt de huiver en weerzin als je dit leest. Stel je voor dat iemand je kinderen vastpakt en tegen een rots... ik durf het mij niet voor ogen te halen. Je zou er misselijk van worden dat weerloze kinderen op zo'n afschuwelijke wijze gedood worden. Als je niet weet waar het vandaan komt, zou je denken aan de propaganda van IS. Daarom wordt het christendom in opiniestukken op één lijn geplaatst met de islam. Juist omdat we steeds meer geconfronteerd worden met geweldexplosies, is onze samenleving hier gevoelig voor geworden."

Gods oordeel over Babel
Versluis legt uit: "In deze Psalm lezen we over het contrast tussen Babel en Sion. Belangrijk om te weten is dat het hier niet gaat over specifieke locaties, maar om het beeld erachter: Sion als de stad van God. De Israëlieten zijn letterlijk en figuurlijk verslagen. De God van Israël heeft verloren van de goden van Babel, was de gedachte in die tijd. In vers 5 en 6 volgt daarom een zelfvervloeking. Psalm 137 is een lied van verslagenheid en verlangen, maar ook een lied van vergelding. Pas dan wordt de Psalm een gebed. Aan het einde van de Psalm spreekt de dichter tot God: denk aan de Edomieten, het buurvolk van Israël en een aartsvijand. Weet dat de Edomieten juichten toen de Babyloniërs met Israël afrekenden.

Een gebed om recht is met deze geschiedenis goed voor te stellen. Maar wat moeten we met het laatste vers? Allereerst moeten we het lezen in de historische en culturele context. Er is geen andere Psalm waarin je zo duidelijk een verwijzing vindt naar de historische situatie. De Psalm spreekt over een heel specifieke situatie, terwijl de meeste Psalmen algemeen worden weergegeven. Daarom moeten we terughoudend in het algemeen toepasbaar maken van dit gedeelte. Ook mogen we niet vergeten dat dit laat zien hoe wreed er in oorlogen aan toe ging. In andere Oude Testamentgedeelten lezen we hoe vrouwen en kinderen op gruwelijke wijze zijn gedood. Zwangere vrouwen werden opengesneden. Is het nu zoveel beter? Wat gebeurt er in Syrië en Nigeria? Veel dingen weten we niet, maar wat we wel horen zijn verhalen tegen weerloze mensen en kinderen.Vers 8 benadrukt dat het hier gaat om een vergelding tegen Babel om wat ze Israël hebben aangedaan. Het oog om oog, tand om tand principe wordt toegepast om het geweld in te perken. Maar waarom worden hier specifiek kinderen genoemd? Als de vijand geen kinderen heeft, is er geen toekomst meer. Er komt een einde aan de heerschappij van Babel. Denk aan de farao die alle jongetjes van Israël wilde doden. Dan zou het volk vanzelf uitsterven. Daar gaat het om in het slot van deze Psalm: laat Babel geen toekomst meer hebben. Het gaat niet om een toppunt van wreedheid en geweld tegen weerlozen, maar om een einde aan de macht van de onderdrukker. Dat is de bedoeling van dit beeld in Psalm 137.Ook is het woord ‘troost’ van belang om het slot te begrijpen. De dichter spreekt al zijn gevoelens uit en brengt zo al zijn gedachten bij God. De vergelding wordt aan God overgelaten en niet in eigen hand genomen. Dit wordt soms een wraak- of vloekpsalm genoemd. Maar de enige vloek is een zelfvervloeking in vers 5 en 6. Het einde is geen vloek, maar een gebed. Deze woorden zijn geen oorlogskleed van terroristen, maar een gebed tot de levende God. Een gebed uit diepe nood en ellende.We hebben grote moeite met deze teksten. Maar er zijn mensen die verschrikkelijk geweld hebben meegemaakt en hun familie zagen worden afgeslacht. Zij putten troost uit dergelijke gedeelten. Bij alle onrecht en wraakgevoelens kunnen zij tot God gaan en het in Zijn handen leggen; en bidden dat Hij recht zal doen. Een theoloog uit voormalig Joegoslavië zei ooit: het zou pas echt vreselijk zijn als God niet zou toornen over alle onrecht op aarde. Deze Psalm laat zien dat we voor het aangezicht van God alles kwijt kunnen. Niet alleen lof en dank, maar ook vragen, vertwijfeling en wanhoop. Zelfs onze diepste haat mogen we aan Hem overgeven, wetende dat Hij het serieus neemt en recht zal doen.Deze Psalm stelt ons de vraag: Zijn wij westerse moderne mensen lauw geworden? Leggen we te gemakkelijk neer bij zonden? Zijn we nog bewogen over onrecht in de wereld? Ook ikzelf val onder Gods oordeel. Hij alleen heeft de kennis en de macht om volkomen recht te doen. Gods oordeel is neergekomen op de Enige die het niet verdiend had en zonder zonde was: zijn eigen Zoon. Daarmee komt deze Psalm in een ander licht te staan. Deze Psalm wordt in Nieuwe Testament niet afgewezen, maar ook niet herhaald. God heeft Zijn eigen kind gegeven. Op Hem is het oordeel neergekomen. Hij wilde het oordeel dat ik verdiend heb gedragen. Daarom horen het gebed om vergeving en het gebed om recht bij elkaar. Niet je vuisten ballen maar je handen vouwen.Versluis geeft de aanwezige predikanten en theologen een aantal tips mee. “Ga de vragen die geweldsteksten oproepen niet uit de weg. Ik denk dat het belangrijk is om de moeite van lezers met geweld in de Bijbel te benoemen en serieus te nemen. Die vragen aanvoelen is niet ons sterkste punt, juist omdat we met de Schrift zijn opgevoed. Daarom moeten we ons er niet te makkelijk van af maken. Ook een beroep op Gods heiligheid is verkeerd. Abraham doet dat wel als de Heere aankondigt om Sodom te verwoesten. ‘Is het wel rechtvaardig wat God gaat doen?’ Laten we niet doen alsof Gods oordeel logisch en niet verschrikkelijk is.”Ook moedigt Versluis aan om losse teksten te plaatsen in het grote geheel van de Bijbel. “Als je kijkt naar het Oude Testament zie je dat er veel menselijk handelen wordt beschreven en afgekeurd. Daarom is het totaalbeeld van belang: het Oude Testament begint met vrede, de eerste openlijke breuk is het gevolg van God verlaten. Dan begint het geweld, dat tot uitbarsting komt in Kaïn die Abel doodslaat. Daarnaast is het eschatologische visioen van het Oude Testament een tijdperk van volkomen vrede. Jesaja 11 geeft aan dat recht en gerechtigheid zullen regeren. Er zal nergens kwaad zijn, want de aarde zal vol zijn van de kennis des Heeren.Bovendien loopt de geschiedenis uit op het kruis waar God het oordeel over de zonde legt op Zijn eigen Zoon. Als je ergens menselijk geweld en Gods oordeel ziet samenkomen, dan is het daar. We kunnen buiten Christus om niet over Gods oordeel spreken. Door het kruis is er behoud van het oordeel. De geschiedenis van het heil gaat door en ziet uit naar Gods koninkrijk in volmaaktheid. Dit perspectief geeft moed om verder te gaan.”Foto: Peter Leenhouts

Wil je verder lezen?

Als lid krijg je onbeperkt toegang tot cvandaag.nl

Praatmee

Beluister onze podcast

#328 Jeffrey & Andries Knevel over pro-Palestijnen, ds. M. Klaassen en de scheppingsorde
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Europees Parlement
Nieuws

Europese verkiezingen: SGP en CU dreigen uit Brussel te verdwijnen

SGP en ChristenUnie betalen de ultieme prijs voor het feit dat de partijen niet meer met een gezamenlijke lijst meedoen aan de Europese verkiezingen. Dat is althans de conclusie die getrokken kan worden op basis van de laatste peilingen. Beide partij

Maurits Amoreus
Video

Maurits Amoreus deelt gebedsoproep voor meer arbeiders: "De velden zijn wit om te oogsten"

"De oogst is groot, maar de arbeiders gering. Jezus zegt daarom: ‘Bid tot de Eigenaar van de oogst om meer arbeiders.’ Dat is de opdracht die Jezus ons geeft", aan het woord is interkerkelijk spreker Maurits Amoreus. In onderstaande video van IZB roe

leiderschap
Verdieping

De Bijbel is het beste managementboek dat ooit is geschreven

Wat is nou echt goed leiderschap? En wat is dat anno 2024? De recente managementliteratuur laat doorschemeren wat hierover mijns inziens duidelijk in de Bijbel staat. In de wetenschappelijke publicaties staat het wat omfloerst, maar in de Bijbel staa

Ds. P. den Ouden
Video

HHK-predikant legt uit dat bekering niets anders is dan je omkeren

"Bekering betekent heel eenvoudig dat je je omkeert. Zoals die verloren zoon bijvoorbeeld. Eerst liep hij steeds verder bij zijn vader vandaan, maar er kwam een moment dat hij zich omkeerde. Toen ging hij niet langer bij zijn vader vandaan, maar brac

ds. M. (Marijn) Krooneman
Video

Hoe getuig je van Jezus aan mensen die God niet zoeken? Ds. Krooneman antwoordt

Wil je getuigen van Jezus aan mensen die God niet zoeken? Begin met gebed en wees ontspannen, zo spoort ds. M. (Marijn) Krooneman ons aan. Denk aan Paulus in Handelingen 17, hij zocht aanknopingspunten die voor handen waren. Mensen hebben volgens de

feest van de Ongezuurde Broden
Video

Wat zegt de Bijbel over het feest van de Ongezuurde Broden? Christian Stier vertelt

Het feest van de Ongezuurde Broden. Zeven dagen lang at het Joodse volk ongedesemd brood, want er was geen tijd om het te laten rijzen. Ze moesten startklaar zitten om Egypte te verlaten. Wat zegt de Bijbel over dit feest en over het zuurdesem? Waar

Psalmen Challenge
Podcast

Psalmen Challenge: in deze podcast bespreken christenen Psalm 41

Symfonie van het hart is de psalmenchallenge die jou voorziet van alles wat je nodig hebt om het hele psalmenboek uit de Bijbel door te gaan. Teun van der Leer, Remko Ongersma en Peter Kruijt, de initiatiefnemers van de Psalmen Challenge, bespreken s

ds. C. G. Vreugdenhil
Nieuws

Terugkijken: ds. C. G. Vreugdenhil beantwoordt Refoweb-vragen

In onderstaande aflevering van 'Pastorie online', een programma van Refoweb.nl op de Reformatorische Omroep, is ds. C. G. Vreugdenhil te gast om te spreken over het thema 'Wie wil, die kome'. De emeritus-predikant uit de Gereformeerde Gemeenten is al

Meerartikelen

SGP-Europarlementariër Bert-Jan Ruissen
Video

SGP-Europarlementariër blijkt verborgen talent te hebben en verzorgt prachtige orgelsolo in Kampen

Wie denkt dat SGP-Europarlementariër Bert-Jan Ruissen alleen debatten kan voeren en wetsvoorstellen kan indienen, komt bedrogen uit. De politicus blijkt namelijk over een nog een talent te beschikken: orgelspelen. Dat Ruissen over orgeltalent beschik

Maria Korpershoek
Boekfragment

In sommige kerken is menselijke theologie gaan heersen over de Bijbel

Ieder mens heeft zo zijn eigen bril. Deze wordt bepaald door opvoeding, persoonlijkheid en/of kerkelijke cultuur. Ik heb die bril op de Bijbel geplakt, omdat mijn predikant tegen me zei dat ik de juiste bril tot het verstaan van de Schrift miste. ‘Je

Netwerkdiner
Nieuws

Netwerkdiner over intercultureel kerk zijn

Droom je ook van een kerk waarin mensen uit allerlei verschillende culturen zich thuis voelen? Of zet je je nu al in voor een kerk waarin verbinding is tussen mensen met en zonder migratieachtergrond? Dan word je uitgenodigd voor een multicultureel n

THDV
Nieuws

'(Wat) eten we vandaag?': THDV spaart voor maaltijden daklozeninloop

"Wat eten we vandaag?" is voor de meesten van ons een hele normale vraag. Voor veel van onze dakloze medemensen is het echter niet de vraag wát ze gaan eten, maar óf ze vandaag wel iets te eten zullen krijgen. Doe dit voorjaar mee met de spaaractie v

Willem Lingeman
Video

De uitzonderingsregel uit Mattheüs 19 en hertrouwen (I)

'Wie zijn vrouw verstoot anders dan om hoererij en met een ander trouwt, die pleegt overspel, en wie met de verstotene trouwt, pleegt ook overspel.' Dit negende vers uit Mattheüs 19 wordt ook wel de uitzonderingsregel genoemd. In een serie van twee v

Araya
Nieuws

Eritrese predikant sterft in gevangenis na jarenlange celstraf

Dominee Girmay Araya, een van de oprichters van de Volle Evangelie Kerk in Eritrea, is in de gevangenis overleden. Daar werd hij al 2,5 jaar vastgehouden vanwege zijn geloof. Dat meldt Open Doors.  Dominee Girmay Araya, een van de oprichters van de V

Ds. W. A. Zondag
Video

GerGem-predikant merkt op dat de oude mens in ons een kruisdood moet ondergaan

"We moeten de oude mens een kruisdood laten ondergaan. De oude mens moet gekruisigd, gedood en uiteindelijk begraven worden. Ja, dat er niets meer van die oude mens overblijft", aldus ds. W. A. Zondag. De GerGem-predikant uit Dordrecht preekte onlang

Bidden
Nieuws

Amerikaanse stad verbiedt kapelaans om te bidden in Jezus' naam, organisatie stuurt klachtenbrief

Een stad in Californië wordt ervan beschuldigd twee kapelaans onterecht te hebben bevolen te stoppen met bidden in de naam van Jezus Christus. Dat meldt The Christian Post. Volgens een betrokken juridische organisatie, die een brief naar het stadsbes

seksualiteit
Dagelijks leven

Seks voor het huwelijk: Refoweb-vragensteller deelt worsteling

'Ik heb bijna een jaar een relatie met een jongen die de Heere dient. Hij heeft de meeste jaren van zijn leven zonder God geleefd. Hij leefde een zondig bestaan. Voordat we een relatie aan gingen vertelde hij mij dat hij seks heeft gehad met een vori

Pro-Israël demonstranten
Nieuws

Ierse en Noorse christenen wijzen erkenning Palestijnse staat door hun regeringen af

Nadat deze week bekend werd dat de regeringen van Spanje, Ierland en Noorwegen een Palestijnse staat erkenden, hebben christenen in Ierland en Noorwegen kritiek geuit op de beslissingen van hun regeringen. Dat meldt All Israel News. Volgens deze chri

Anja Haga
Nieuws

CU-Europarlementariër verrast door waarschuwingsbrief Turkse president Erdoğan

Op de deurmat van het kantoor in Brussel vond Europarlementariër Anja Haga van de ChristenUnie een donkergele envelop. Afzender Turkije. In de envelop een brief van de Turkse ambassadeur en een brief van president Erdoğan. Of ze het alsjeblieft niet

Piet Vergunst
Verdieping

Rinke Verkerk onderzoekt de rol van omstanders bij seksueel kindermisbruik

Tussen de bessenstruiken in zijn achtertuin zit opa Leen Veenstra aan de twaalfjarige Lenneke: kietelen, zijn hand onder haar shirt, zijn hand over haar borst en later tussen haar benen. ‘Sssst’, zegt opa, en: ‘Je bent mijn liefje.’ Na deze middag zi