"Sommige bijbelgedeelten lijken op propaganda IS"

God31 augustus 2016

‘Welzalig is hij die uw kleine kinderen grijpen en tegen de rots verpletteren zal,’ zegt het slot van Psalm 137. “Soms lijken bijbelgedeelten op de propaganda van IS. Tenminste, als je niet weet waar deze teksten vandaan komen,” vertelt dr. A. Versluis tijdens de Haamstedeconferentie in Elspeet. Wat moeten we met teksten die spreken over geweld in opdracht van of met goedkeuring van God? En wat zegt het slot van Psalm 137 over God Zelf? Versluis geeft een aantal handreikingen.

“Het beeld in het laatste vers van Psalm 137 is echt zo erg als het lijkt. Het gaat over kleine kinderen verpletteren. Iemand die zoiets gruwelijks doet wordt geprezen. Je voelt de huiver en weerzin als je dit leest. Stel je voor dat iemand je kinderen vastpakt en tegen een rots... ik durf het mij niet voor ogen te halen. Je zou er misselijk van worden dat weerloze kinderen op zo'n afschuwelijke wijze gedood worden. Als je niet weet waar het vandaan komt, zou je denken aan de propaganda van IS. Daarom wordt het christendom in opiniestukken op één lijn geplaatst met de islam. Juist omdat we steeds meer geconfronteerd worden met geweldexplosies, is onze samenleving hier gevoelig voor geworden."

Gods oordeel over Babel
Versluis legt uit: "In deze Psalm lezen we over het contrast tussen Babel en Sion. Belangrijk om te weten is dat het hier niet gaat over specifieke locaties, maar om het beeld erachter: Sion als de stad van God. De Israëlieten zijn letterlijk en figuurlijk verslagen. De God van Israël heeft verloren van de goden van Babel, was de gedachte in die tijd. In vers 5 en 6 volgt daarom een zelfvervloeking. Psalm 137 is een lied van verslagenheid en verlangen, maar ook een lied van vergelding. Pas dan wordt de Psalm een gebed. Aan het einde van de Psalm spreekt de dichter tot God: denk aan de Edomieten, het buurvolk van Israël en een aartsvijand. Weet dat de Edomieten juichten toen de Babyloniërs met Israël afrekenden.

Een gebed om recht is met deze geschiedenis goed voor te stellen. Maar wat moeten we met het laatste vers? Allereerst moeten we het lezen in de historische en culturele context. Er is geen andere Psalm waarin je zo duidelijk een verwijzing vindt naar de historische situatie. De Psalm spreekt over een heel specifieke situatie, terwijl de meeste Psalmen algemeen worden weergegeven. Daarom moeten we terughoudend in het algemeen toepasbaar maken van dit gedeelte. Ook mogen we niet vergeten dat dit laat zien hoe wreed er in oorlogen aan toe ging. In andere Oude Testamentgedeelten lezen we hoe vrouwen en kinderen op gruwelijke wijze zijn gedood. Zwangere vrouwen werden opengesneden. Is het nu zoveel beter? Wat gebeurt er in Syrië en Nigeria? Veel dingen weten we niet, maar wat we wel horen zijn verhalen tegen weerloze mensen en kinderen.Vers 8 benadrukt dat het hier gaat om een vergelding tegen Babel om wat ze Israël hebben aangedaan. Het oog om oog, tand om tand principe wordt toegepast om het geweld in te perken. Maar waarom worden hier specifiek kinderen genoemd? Als de vijand geen kinderen heeft, is er geen toekomst meer. Er komt een einde aan de heerschappij van Babel. Denk aan de farao die alle jongetjes van Israël wilde doden. Dan zou het volk vanzelf uitsterven. Daar gaat het om in het slot van deze Psalm: laat Babel geen toekomst meer hebben. Het gaat niet om een toppunt van wreedheid en geweld tegen weerlozen, maar om een einde aan de macht van de onderdrukker. Dat is de bedoeling van dit beeld in Psalm 137.Ook is het woord ‘troost’ van belang om het slot te begrijpen. De dichter spreekt al zijn gevoelens uit en brengt zo al zijn gedachten bij God. De vergelding wordt aan God overgelaten en niet in eigen hand genomen. Dit wordt soms een wraak- of vloekpsalm genoemd. Maar de enige vloek is een zelfvervloeking in vers 5 en 6. Het einde is geen vloek, maar een gebed. Deze woorden zijn geen oorlogskleed van terroristen, maar een gebed tot de levende God. Een gebed uit diepe nood en ellende.We hebben grote moeite met deze teksten. Maar er zijn mensen die verschrikkelijk geweld hebben meegemaakt en hun familie zagen worden afgeslacht. Zij putten troost uit dergelijke gedeelten. Bij alle onrecht en wraakgevoelens kunnen zij tot God gaan en het in Zijn handen leggen; en bidden dat Hij recht zal doen. Een theoloog uit voormalig Joegoslavië zei ooit: het zou pas echt vreselijk zijn als God niet zou toornen over alle onrecht op aarde. Deze Psalm laat zien dat we voor het aangezicht van God alles kwijt kunnen. Niet alleen lof en dank, maar ook vragen, vertwijfeling en wanhoop. Zelfs onze diepste haat mogen we aan Hem overgeven, wetende dat Hij het serieus neemt en recht zal doen.Deze Psalm stelt ons de vraag: Zijn wij westerse moderne mensen lauw geworden? Leggen we te gemakkelijk neer bij zonden? Zijn we nog bewogen over onrecht in de wereld? Ook ikzelf val onder Gods oordeel. Hij alleen heeft de kennis en de macht om volkomen recht te doen. Gods oordeel is neergekomen op de Enige die het niet verdiend had en zonder zonde was: zijn eigen Zoon. Daarmee komt deze Psalm in een ander licht te staan. Deze Psalm wordt in Nieuwe Testament niet afgewezen, maar ook niet herhaald. God heeft Zijn eigen kind gegeven. Op Hem is het oordeel neergekomen. Hij wilde het oordeel dat ik verdiend heb gedragen. Daarom horen het gebed om vergeving en het gebed om recht bij elkaar. Niet je vuisten ballen maar je handen vouwen.Versluis geeft de aanwezige predikanten en theologen een aantal tips mee. “Ga de vragen die geweldsteksten oproepen niet uit de weg. Ik denk dat het belangrijk is om de moeite van lezers met geweld in de Bijbel te benoemen en serieus te nemen. Die vragen aanvoelen is niet ons sterkste punt, juist omdat we met de Schrift zijn opgevoed. Daarom moeten we ons er niet te makkelijk van af maken. Ook een beroep op Gods heiligheid is verkeerd. Abraham doet dat wel als de Heere aankondigt om Sodom te verwoesten. ‘Is het wel rechtvaardig wat God gaat doen?’ Laten we niet doen alsof Gods oordeel logisch en niet verschrikkelijk is.”Ook moedigt Versluis aan om losse teksten te plaatsen in het grote geheel van de Bijbel. “Als je kijkt naar het Oude Testament zie je dat er veel menselijk handelen wordt beschreven en afgekeurd. Daarom is het totaalbeeld van belang: het Oude Testament begint met vrede, de eerste openlijke breuk is het gevolg van God verlaten. Dan begint het geweld, dat tot uitbarsting komt in Kaïn die Abel doodslaat. Daarnaast is het eschatologische visioen van het Oude Testament een tijdperk van volkomen vrede. Jesaja 11 geeft aan dat recht en gerechtigheid zullen regeren. Er zal nergens kwaad zijn, want de aarde zal vol zijn van de kennis des Heeren.Bovendien loopt de geschiedenis uit op het kruis waar God het oordeel over de zonde legt op Zijn eigen Zoon. Als je ergens menselijk geweld en Gods oordeel ziet samenkomen, dan is het daar. We kunnen buiten Christus om niet over Gods oordeel spreken. Door het kruis is er behoud van het oordeel. De geschiedenis van het heil gaat door en ziet uit naar Gods koninkrijk in volmaaktheid. Dit perspectief geeft moed om verder te gaan.”Foto: Peter Leenhouts

Wil je verder lezen?

Als lid krijg je onbeperkt toegang tot cvandaag.nl

Praatmee

Beluister onze podcast

#326 Jeffrey, Herman van Wijngaarden en Joël Boertjens over LHBTI en een vergeten groep
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

GZB-lied 'Here i am, Lord'
Video

GZB vraagt middels nieuw lied 'Here i am, Lord' aandacht voor (uit)zending

Al ruim 100 jaar zendt de GZB mensen uit naar verschillende landen in de wereld. De afgelopen tijd blijven veel ‘zendingsvacatures’ echter onvervuld. Met een Pinkstercampagne hoopt de GZB het zendingsvuur (opnieuw) aan te wakkeren. Speciaal voor deze

Pete Greig
Preekverslag

Volgens Pete Greig maakt Gods aanwezigheid ons anders

Zoals Mozes ervoor koos niet zonder Gods aanwezigheid verder te gaan naar het beloofde land, moeten ook Nederlandse christenen steeds weer kiezen voor Gods nabijheid. Dat is de boodschap van de Britse voorganger en aanjager van de gebedsbeweging 24/7

Ds. M. Klaassen
Video

Ds. Klaassen vertelt over man die uit de homoscene stapte: "Gods Woord was raak"

"Hij is uit de homoscene gestapt en kwam tot geloof in de Heere Jezus. Op scholen vertelt hij nu wat voor grote dingen God in Zijn leven heeft gedaan. Dat is Gods genade, en dat kan ook in uw en jouw leven. Het kan echt voor de slechtsten, omdat God

Ani
Video

Ani's dochter raakte ernstig gewond bij inslag mortiergranaat: "Ik zag een vreselijke hoofdwond"

Tijdens de oorlog in Syrië raakt Maria, de nog jonge dochter van Ani, door een mortiergranaat ernstig gewond aan haar hoofd. Ani gaat samen met haar man en dochter een moeilijke tijd door. Hoewel het beter gaat, komen ze af en toe nog nieuwe probleme

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp legt uit dat eenheid in Christus verschil in leer en beleving overstijgt

"Onze individuele eenheid met Christus vormt de basis van onze gezamenlijke eenheid in Christus, daarom verbindt het avondmaal ons niet alleen met Hem maar ook met elkaar. De band van eenheid die verschil in leer en beleving overstijgt. We zijn broer

Jacques Brunt
Video

Jacques Brunt ziet antisemitisme angstvallig toenemen: "De geschiedenis lijkt zich te herhalen"

"De geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog zijn we misschien niet vergeten, maar de vraag is wel: hebben we onze lessen daaruit getrokken en doen we er vandaag ons voordeel mee? Want ondanks dat heel veel mensen roepen: ‘dat nooit meer’, lijkt de ge

Gods Geest
Verdieping

Vuur van Gods Geest brandt uit: afgoden en zonden gaan in rook op

Met Pasen worden in het oosten en noorden van het land paasvuren ontstoken, een traditie uit de tijd van de Germanen. Het vuur was bij hen een offer aan de god Ostara en een teken van vruchtbaarheid. In de Bijbel komen wij het teken van vuur onder an

Joke Buis
Nieuws

Christelijke zangeres Joke Buis lanceert nieuwe EP: ‘Hoe ik je zie'

Het lijkt een ongeschreven regel: de mooiste (en vaak ook beste) liedjes zijn die waar je iets in herkent. Een gevoel, een beschrijving, een situatie. De christelijke zangeres Joke Buis kent de kracht van wat zo'n lied met je doet maar al te goed. En

Meerartikelen

Jan-Jaap van Peperstraten
Preekverslag

Hoe herken je de Heilige Geest in je leven?

Het is Pinksteren, we vieren de gave van de Geest aan Maria en de Leerlingen. De Kerk wordt op weg gezet om de wereld in te gaan, om te getuigen van het Evangelie. De Geest maakt ons nieuwe mensen, zet ons op een nieuwe weg. We krijgen een bijzondere

Wycliffe Bijbelvertalers
Nieuws

Wycliffe Bijbelvertalers: "Het verlangen naar een Bijbel is ontzettend groot"

Met Pinksteren hoorden velen in Jeruzalem het Evangelie in hun eigen taal. Duizenden kwamen tot geloof en de eerste kerk werd gesticht. Nu, ruim tweeduizend jaar later, ziet Wycliffe Bijbelvertalers nog steeds hoe Gods Woord in de eigen taal mensen v

Marijn Burkunk
Column

Laten we de Heilige Geest weer de allerhoogste autoriteit toekennen

Johannes de Doper was niet zomaar iemand. Hij was Gods heraut om Jezus bij de mensen te introduceren. Hij verkondigde dat Jezus de Zoon van God is, die de zonden van de wereld zou komen wegnemen. Dat hij, Johannes, de mensen doopte met water, maar da

Kees van Helden
Opinie

Wat we kunnen leren van een strafzaak over illegale abortus

Op 18 oktober 2019 werden twee lichamen gevonden in een huis in Diemen. Het waren de Braziliaanse Patricia en het één maand te vroeg geboren kindje van haar en haar vriend Dennis E. Die laatste staat deze week voor de rechter voor een gruwelijk misdr

Anja Haga / Don Ceder
Nieuws

ChristenUnie hamert in Tweede Kamer op komst nieuwe godsdienstgezant

Treuzel niet met benoeming van de nieuwe gezant Godsdienstvrijheid, dat was de oproep afgelopen week van Anja Haga, Europese lijsttrekker voor de ChristenUnie en Don Ceder, Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie, tijdens het debat over de staat van de

Jan Pool-Opwekking-ds. Alfred van de Weg
Nieuws

Christenen betreuren dat SGP niet naar Opwekking komt: "Gemiste kans"

"Een gemiste kans", zo reageren verschillende christenen via sociale media op het besluit van de SGP om het bezoek aan de Pinksterconferentie Opwekking te annuleren.  Vanwege ‘veel kritische reacties uit de achterban’ heeft de SGP op de valreep beslo

Ds. G. van Zanden
Video

Ds. Van Zanden vertelt dat een christen zichzelf niet kan redden: "Alleen Hij maakt zalig"

“Uiteindelijk moet de redding van elders komen. Als christenen zeggen we dan: ‘De redding komt niet van een ander, de redding komt van boven.’ We hebben alles van Hem te verwachten. Als Jezus Zich aan u openbaart als uw Zaligmaker, dan is Hij het die

Sekten
Nieuws

Franse christenen verwelkomen nieuwe wet tegen religieuze sekten

Frankrijk heeft een nieuwe wet om zogeheten schadelijke religieuze sekten te bestrijden. Dat meldt Evangelical Focus. De wet past de eerdere wet uit 2001 aan nieuwe situaties aan waarin groepen proberen de vrijheid van burgers psychologisch of fysiek

Concertgebouw
Nieuws

Joodse muzikanten mogen tóch optreden in Amsterdam; concert via livestream te volgen

Aanstaande zaterdag vindt er in het Amsterdamse Concertgebouw tóch een concert plaats van het Jerusalem Quartet. Eerder besloot het Concertgebouw alle optredens van het strijkkwart te annuleren omdat men de veiligheid niet kon garanderen. Daarop reag

PerspectieF
Nieuws

ChristenUnie-jongeren verafschuwen rechts kabinet: 'Zwarte dag voor Nederlandse democratie'

'Na maanden formeren zijn de partijen die al van begin af aan met elkaar in gesprek zijn eruit. Hoewel het goed is dat er na lange tijd zicht is op een kabinet, betekent dit akkoord wat betreft PerspectieF een zwarte dag voor de Nederlandse democrati

John Robert Hill Jr.
Nieuws

Ex-gevangene komt tot geloof na ontmoeting met God in gevangeniscel

Een voormalige gevangene die op zoek was naar roem, geld, drugs en vrouwen, zegt dat zijn leven radicaal veranderd is na een ontmoeting met de Heilige Geest in zijn gevangeniscel. Dat meldt CBN News.  Het gaat om John Robert Hill Jr., beter bekend al

SGP Opwekking
Nieuws

SGP toch niet naar Opwekking vanwege kritische reacties uit de achterban

De SGP heeft besloten om tijdens het Pinksterfeest geen stand te plaatsen op het drukbezochte evangelische festival Opwekking in Biddinghuizen. Dit besluit volgde na kritische reacties uit de achterban, zo liet een woordvoerder van de partij donderda