"Maakbaarheidsgeloof staat opwekking in de weg"

21-05-2016 door Jeffrey Schipper

“‘Gaat het niet goed? Oh, dan beginnen we gewoon een nieuwe kerk’. Maakbaarheidsgeloof is een gevaar, zeker in Nederland. Dat staat een opwekking in de weg.” Ds. Jelle de Kok houdt zich bezig met een cursus over opwekking. Op 8 en 15 juni spreekt de predikant in Hoogeveen over dit thema namens het Evangelisch Werkverband.

‘Ik verlang naar een opwekking in Nederland’, hoor ik christenen wel eens zeggen. Wat houdt een opwekking eigenlijk in?
“Dat een geloofsgemeenschap opnieuw wordt bekrachtigd met de Heilige Geest,” antwoordt Jelle. “Een opwekking vindt altijd midden in Gods gemeente plaats en is bijvoorbeeld nodig omdat christenen ‘in slaap’ zijn gevallen of van Gods Woord zijn vervreemd. De Heilige Geest zorgt voor een nieuwe impuls. Dat lezen we ook in het Bijbelboek Handelingen toen de Heilige Geest werd uitgestort. Ook in dat geval ging het om gelovigen die de God van Abraham, Izak en Jakob aanhangen.”

“Ik geloof niet dat we als mensen zelf in staat zijn om een opwekking op gang te brengen. Wel kunnen we erom vragen. Jezus zei tegen Zijn apostelen: ‘bid en de kracht van God zal over jullie komen’. Dit toont aan dat het goed is om ons naar een opwekking uit te strekken. Juist omdat we daar zelf niet toe in staat zijn, mogen we naar Hem toegaan. Daarom noem ik opwekking ‘de bekrachtiging van Gods Geest’. Mensen worden bruikbaar in Gods koninkrijk en dat is altijd een beweging die van bovenaf op gang wordt gebracht.”“De overtuiging dat we het als mensen prima kunnen redden. Het is zelfs mogelijk dat we Jezus als Heer belijden, terwijl we het in eigen kracht denken aan te kunnen. Maakbaarheidsgeloof is een gevaar, zeker in Nederland. ‘Gaat het niet goed? Oh, dan beginnen we gewoon een nieuwe kerk’. Zo’n houding bedoel ik. Enerzijds hebben we als beelddragers van God veel macht en kracht gekregen om creatief te zijn. We hoeven onszelf dus niet weg te poetsen. Tegelijkertijd constateer ik dat we daarin zijn doorgeslagen. Om dat te doorbreken is de werking van Gods Geest nodig. Daarom ben ik zo blij dat onze landelijke kerk (de PKN, red.) terug gaat naar de basis. We zijn geroepen om de weg van verootmoediging te gaan. In die zin is het geen slecht nieuws dat we in een minderheidspositie terecht zijn gekomen.”

Wil je verder lezen?

Dit artikel is speciaal geschreven voor CIP+ leden. Word ook lid en lees gelijk verder!

Start je gratis maand! Inloggen
Exclusieve verhalen
Advertentievrij CIP.nl
CIP+ kortingen voor leden
Ondersteun goede doelen

De christelijke nieuwsbrief die je ook echt leest!

Daily Newsletter
Weekly Newsletter


Discussie over "Maakbaarheidsgeloof staat opwekking in de weg"
Reacties uitzetten op CIP.nl? Klik hier!