Zo laat God Zijn liefde zien in het dagelijks leven

07-05-2016 door Anne Vader
"Je hoeft alleen maar naar de markt te gaan om te zien hoe rijk Hij de aarde heeft gemaakt met alle soorten vruchten en groenten, vissen en noten en alle verschillende soorten bloemen en planten die je kunt kopen," schrijft Carianne Ros in het boekje Meer van God ervaren. Op CIP.nl een exclusief fragment uit het hoofdstuk over Gods liefde.

De almacht en de liefde van God is alleen al te zien in hoe Hij elke dag de zon laat opkomen. Hij bepaalt het getal van de sterren, Hij roept ze alle bij hun naam. Groot is onze Heer en oppermachtig, zijn inzicht is niet te meten. - Psalm 147:4,5 

Hij vulde de wereld
Al vanaf het prilste begin was God bezig om de wereld te vullen. De aarde was nog woest en doods, maar God koos ervoor om er leven op aan te brengen. Eerst liet Hij allerlei jong groen ontkiemen, wat (fruit)bomen, planten en bloemen zouden worden. Vervolgens vulde Hij de lucht met vogels en de zeeën met vissen en andere zeedieren. En daarna liet Hij ontelbare diersoorten over de aarde lopen, rennen, klimmen, springen en kruipen. En God zag dat het goed was. Maar de aarde was nog niet vol, er was nog ruimte voor meer. 

En Gods hart vloeide over van liefde op het moment dat Hij besloot: ‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn.’ (Genesis 1:26) Mensen die, net als God zelf, een groot hart zouden hebben voor de natuur en voor de dieren. Maar bovenal mensen die in nauwe verbondenheid zouden leven met God, zichzelf en hun naasten.
God houdt van schoonheid en van diversiteit, anders had Hij wel alles grijs gemaakt en aten we de hele dag pap

Hij houdt van leven
De aarde ontving alles wat God haar gaf. En nog steeds is de aarde niet vol, ook al vindt een heel aantal mensen van wel. Maar in Gods hart is er nog zoveel ruimte, en daarom worden er nog steeds elke dag baby’s en dieren geboren en komt er telkens weer nieuw jong groen op uit de aarde. God houdt van het leven. Hij houdt van schoonheid en van diversiteit, anders had Hij wel alles grijs gemaakt en aten we de hele dag pap. Maar dat is niet zo. Je hoeft alleen maar naar de markt te gaan om te zien hoe rijk Hij de aarde heeft gemaakt met alle soorten vruchten en groenten, vissen en noten en alle verschillende soorten bloemen en planten die je kunt kopen. Wat een rijkdom aan zegeningen! 

En God maakt zich kenbaar aan elk mens, doordat Hij in zijn schepping laat zien wie Hij is. (Romeinen 1:19,20) Iedereen kan iets van God ervaren, of je God nu wel of niet kent. Hoe liefdevol is dat! Hij geeft zijn liefde niet alleen aan diegenen die in Hem geloven, maar Hij heeft zijn liefde in het hart van ieder kind meegegeven. Ergens zijn we allemaal op zoek om gezien, gehoord en bevestigd te worden door onze Maker, maar niet iedereen is zich daarvan bewust. 

Hij kent je
Als mens wil je gekend worden. En hoe bijzonder is het dan te weten dat God niet alleen alle sterren bij naam kent, maar dat Hij ook weet wat er in jouw hart leeft. Hij kent niet alleen je naam, maar ook je diepste verlangens, je angsten, je pijn, je verdriet, je hoop. Hij weet waar je blij van wordt en Hij weet hoe jij het beste tot je recht komt. Ook als je daar nu misschien niets van ziet: God heeft jou in liefde geschapen en Hij heeft een mooi plan met jouw leven. (Jeremia 29:11) Als mens wil je ertoe doen en wil je zingeving ervaren in de dingen die je doet. 

Iemand die geen zingeving ervaart, voelt zich al snel depressief en moedeloos. Maar iemand die zich echt onderdeel voelt van Gods schepping en die ervoor kiest om verschil te maken in zijn of haar omgeving, zal vreugde ervaren en vrede. Want God geeft jou zijn overvloedige liefde, voor jouzelf om van te genieten en om het vervolgens te delen met de mensen om je heen.
Hij kent niet alleen je naam, maar ook je diepste verlangens, je angsten, je pijn, je verdriet, je hoop. Hij weet waar je blij van wordt

Hij laat zich zien in de schepping
En omdat God zichzelf laat zien in zijn schepping, is het ook niet verwonderlijk dat veel mensen het gevoel hebben dat ze dicht bij God zijn wanneer ze de natuur in gaan. Herken je dat? Dat je een soort ‘eeuwigheidsgevoel’ kunt ervaren wanneer je luistert naar het geluid van de vogels en naar het ruisen van de wind door de bladeren? Wanneer je de bloemen ruikt en het vers gemaaide gras? Of wanneer je met je blote voeten in het zand loopt en je geniet van de warmte van de zon op je gezicht? 

God heeft ons vele mogelijkheden gegeven om Hem te ervaren en om van zijn zegeningen te genieten. We kunnen horen, zien, proeven, ruiken en voelen. En zelfs als je een van je zintuigen niet kunt gebruiken, bijvoorbeeld omdat je blind bent of doof, dan zullen de andere zintuigen harder werken in een poging het niet functionerende zintuig te compenseren. En dat allemaal omdat God zo’n liefdevolle God is dat Hij wil dat we ten volle kunnen genieten van Hem en van zijn schepping. 


CIP.nl sprak eerder met de auteur, Carianne Ros: Waarom een positief zelfbeeld geen oplossing voor onzekerheid is

De christelijke nieuwsbrief die je ook echt leest!

Daily Newsletter
Weekly Newsletter


Discussie over Zo laat God Zijn liefde zien in het dagelijks leven
Reacties uitzetten op CIP.nl? Klik hier!