Rond mijn twintigste kende ik IKEA slechts van de catalogus en de reclames langs de weg. Totdat een vriendin me uitnodigde om een keer mee te gaan. Volgens haar was het altijd leuk. Ook als ik niks nodig had. Ze had gelijk. Ik keek mijn ogen uit. De parkeerplaats was vele malen groter dan de gemiddelde parkeerplaats in mijn woonplaats. Dat beloofde wat. Bij de ingang las ik de aantallen bezoekers per week. Daar was ik er nu een van. We keken, informeerden, hingen in banken, probeerden bedden uit, dronken thee en gingen naar huis met een pakket om in elkaar te zetten. Daarna volgden nog vele bezoeken.
Het klinkt bijna als een getuigenis :):
‘Een vriendin nodigde me een keer uit om naar de kerk te gaan. Door de ontspannen sfeer voelde ik me meteen op mijn gemak. Ik kreeg een boodschap mee waar ik thuis mee verder kon. Na die ene keer volgden nog vele bezoeken.’
Ik droom van getuigenissen dankzij kerken die een beetje op IKEA lijken, omdat …
1. IKEA alle lagen van de bevolking weet te bereiken. Bijna iedere Nederlander heeft wel iets in huis van de meubelgigant.
Wat zou het wervend werken als de kerk goed bekend staat, omdat we aansluiten bij de vragen en de behoeften van rijk en arm.
2. IKEA gelooft in haar producten. Ze wil in zoveel mogelijk landen vertegenwoordigd zijn.
Wat zou het aanstekelijk zijn als iedere spreker ervan droomt dat zijn boodschap doorverteld wordt, omdat hij erin gelooft dat de hele wereld zijn Zijn boodschap nodig heeft.
3. de handleidingen praktisch genoeg zijn om te volgen (voor de meeste mensen tenminste;)
Wat zou het levensveranderend zijn als iedere spreker voldoende handvatten geeft om de boodschap in de praktijk te brengen.
4. IKEA ruimte biedt voor kinderen om te spelen.
Wat is het een feest als kinderen graag naar de kerk gaan, omdat ze…
op hun eigen niveau aangesproken worden
meesters en juffen hebben die investeren in hun groei
meesters en juffen hebben die ervan genieten om van kinderen te leren.
Praatmee