Ds. M. M. van Campen
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

God

24 november 2015 door Jeffrey Schipper

"Doopwater mag christenen niet scheiden"

"Wanneer wederdopers onder censuur staan, vind ik dat verschrikkelijk. Doopwater mag geen scheiding brengen tussen christenen. Het bloed van Christus is belangrijker," zegt ds. M. M. van Campen, hervormd predikant in de Maranathakerk in Rotterdam-Zuid. Onlangs schreef hij de uitgave ‘De Koninkrijksdoop’. Volgens Van Campen zouden christenen moeten beseffen dat jezelf toevertrouwen aan de Heere Jezus hoofdzaak is en de doop niet meer dan een belangrijke bijzaak is.

Van Campen heeft er regelmatig mee te maken. Kerkleden met vragen over de doop. Vaak gaat het over leeftijd: kinder- of volwassendoop of over hoeveelheid: besprenkelen of onderdompelen. De predikant mist in de discussie vaak de kern: waar is de doop voor bedoeld? Hij schreef er niet over om de discussie over kinder- of volwassendoop weer op te laaien. Wel wil de predikant kijken naar de diepe betekenis van de doop als het dragen van het merk- en veldteken van Christus, zoals Van Campen dat verwoordt in de inleiding. Het antwoord vat hij samen met de term ‘koninkrijksdoop’. "De opdracht om te dopen in Mattheüs 28 staat in de context van de totstandkoming van Zijn koninkrijk nu. Door de doop wordt zichtbaar, voor mensen, engelen en demonen, dat je onderdaan wordt van Koning Jezus, die alle macht heeft."

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Krijg onbeperkt toegang tot CIP.nl

Start je gratis maand Inloggen

Doop
- Onrust op Urk: leerkracht mag niet meer voor de klas nadat hij als evangelist bekeerling doopt in IJsselmeer
- Kinderdoop of volwassendoop: wat is de Bijbelse doop?
- Waarom Martijn moeite heeft met christenen die zich laten overdopen
- Tien uitspraken van ds. Van Campen over de doop
- Martijn respecteert volwassendoop: "Toch heb ik mijn kinderen laten dopen"
Meer over Doop »

Klik hier om 'De Koninkrijksdoop' bestellen

Reacties

H
Ook al zegt de heer van Campen de doop niet te zien als vervanging van de besnijdenis, in zijn verdere betoog zegt hij dat het oude verbond ten einde is en overgegaan in het nieuwe verbond. Dit is toch weer het bevestigen van de vervangingsleer. Ook het woord "wederdopers" is misleidend. De doop is het gevolg van geloof, namelijk het gehoorzamen aan Christus en als teken van dit verbond. Dus niks kinderdoop of volwassendoop, maar geloofsdoop. Het dopen van kinderen is niet alleen niet bijbels, maar zelfs onmogelijk.
Pas als je gedoopt bent in Jezus,



mag je gedoopt worden in water!

Dit op basis van Jezus' uitdrukkelijke opdracht: discipelen maken, eerst geloven dus, en pas daarna dopen door onderdompeling.

De doop niet als een bijzaak, maar als symbool/getuigenis van de persoonlijke wedergeboorte. Gedoopt in Hem betekent dan: met Hem één geworden, in zowel dood, begrafenis als ook opstanding. Dat maakt de onderdompeling als beeld prachtig duidelijk!
Toon meer antwoorden (1)
Toon meer reacties (10)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen