“Christenen verwarren het koninkrijk van God vaak met het koninkrijk der hemelen. Maar als je de Bijbel goed bestudeert, zie je dat het twee verschillende zaken zijn. Het koninkrijk der hemelen is een aards koninkrijk, terwijl het koninkrijk van God juist een hemels koninkrijk is. Over het koninkrijk der hemelen staat in Jesaja dat de koe en de berin samen optrekken en dat een kind z’n hand kan steken in het hol van een adder. Dat is iets anders dan het koninkrijk van God, dat hemels is en waar wedergeboren gelovigen naar uit mogen zien. Het is belangrijk om dat verschil in te zien”, vertelt Jules Hollebrandse, die over dit en andere onderwerpen, die over de Bijbelse toekomstverwachting gaan, seminars geeft voor
‘het Zoeklicht’. “Het koninkrijk der hemelen betreft het Messiaanse vrederijk, waarover veel profeten in het Oude Testament hebben geprofeteerd en Israël in het vooruitzicht hebben gesteld. Dit vrederijk komt samen met de komst van Jezus naar de aarde en zal 1000 jaar duren. Jezus zal als Koning plaatsnemen op zijn glorierijke troon en in het volkerengericht de schapen van de bokken scheiden, zoals dat in Mattheus 25 staat. De schapen verkrijgen toegang tot het Vrederijk, de bokken wacht het oordeel.”
“Daarnaast lees je in Mattheus 13 dat de oprichting van dat rijk onderbroken wordt. Jezus vertelde over het koninkrijk der hemelen, maar in Mattheus 12 zie je dat men Jezus beschuldigt dat Hij in de kracht van Beëlzebul wonderen doet. Daar bereikt de verwerping van Jezus een climax. Waar geen plaats voor de koning is, is de tijd nog niet rijp voor het koninkrijk! Vanaf dat moment gaat de Heere Jezus zich tot de wereld wenden. Omdat hij geen vruchten vond op de akker van Israël, gaat Hij zaaien op de akker van de wereld om daar andere en nieuwe vruchten te kunnen oogsten."
"Jezus vertelde over het koninkrijk der hemelen, maar in Mattheus 12 zie je dat men Jezus beschuldigt dat Hij in de kracht van Beëlzebul wonderen doet. Daar bereikt de verwerping van Jezus een climax."
"De mensen om Hem heen begrijpen dat echter (nog) niet, Jezus noemt dit Zelf dan ook ‘het geheimenis van het Koninkrijk der hemelen’. Dat is een soort ingelaste tussenvorm van het koninkrijk om de heilsboodschap uit te doen gaan naar de volkeren.”
“Christenen mogen uitzien naar de ontmoeting met de Here Jezus zelf en een eeuwige toekomst in de hemel. Bij de wederkomst van Jezus vergezellen de gelovigen Hem als ruiters op het witte paard. In Openbaring 20 staat zelfs dat wij in Zijn vrederijk als koningen met Hem zullen regeren. Onvoorstelbaar!”
Het is belangrijk dat christenen leren leven uit de verwachting van het koninkrijk der hemelen, vertelt Hollebrandse. “Ik merk in mijn omgeving dat mensen wel veel met de rechtvaardigmaking en heiligmaking bezig zijn. Ze willen behouden worden, en verlangen er ook naar om ‘heilig’ te leven, maar houden zich nauwelijks bezig met de toekomst die hen wacht. Terwijl het ontzettend actueel is! We zien de voortekenen van de grote verdrukking al. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de toenemende haat en druk op Israël en alle ernstige dingen die op het nieuws voorbij komen.”
“Ik merk in mijn omgeving dat mensen wel veel met de rechtvaardigmaking en heiligmaking bezig zijn. Ze willen behouden worden, en verlangen er ook naar om ‘heilig’ te leven, maar houden zich nauwelijks bezig met de toekomst die hen wacht."
“We kunnen de toekomstverwachting soms te makkelijk van tafel vegen. Dat je met je armen over elkaar zit en zegt: niemand kan weten hoe het precies gaat, alleen God weet het. En soms zelfs: ‘we zullen het wel zien’. Natuurlijk hoef je ook geen pasklaar tijdsschema te hebben, maar het is wel goed om doordrongen te zijn van de voorzegde toekomstige gebeurtenissen en het journaal met de Bijbel open te kijken. Laat Hij voor ons niet als een dief in de nacht komen.”
Het verwachtend uitzien is dus heel belangrijk. “Vergelijk dat eens met een verliefd stel. Als de toekomstige bruid zich steeds maar afvraagt: stel dat ik getrouwd ben, wat gaat het mij opleveren? En ze is alleen maar met zichzelf bezig in plaats van met de ander, of met hen samen, dat is toch niet goed? Het is een goed teken als de bruid spreekt over de tijd dat ze samen zal zijn met de Bruidegom. Wat gaan we doen, wat is je plan, waar gaan we wonen? Het is belangrijk om verlangend uit te zien naar de komst van Christus om voor altijd met Hem samen te mogen zijn!”
Praatmee