Hoofdbedekking

Nieuws

08 oktober 2015 door Jeffrey Schipper

'Hoofdbedekking vrouw geldt niet per se voor deze tijd'

Hoofdbedekking in de kerk is bijzaak, stelt ds. K. van den Geest. "Verschil tussen man en vrouw komt vooral tot uiting bij het bidden en profeteren," schrijft hij in de vragenrubriek van Refoweb.nl. De predikant reageert op een vraag of kledingstijl in de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt). "Op het punt van kleding en hoofdbedekking lijkt dit geen belangrijk punt in de GKv," merkt de vragensteller op.

Van den Geest: "Waar het om gaat is dat Paulus wil dat vrouwen zich bij het bidden en profeteren in de kerk bescheiden opstellen en de man voorrang geven. Met andere woorden: het gaat dus in dit hoofdstuk (1 Korinthe 11, red.) niet zo zeer over de hoofdbedekking, maar over het bidden en profeteren en vooral over de manier waarop vrouwen dat doen, met welke houding of instelling." Hij verwijst naar de uitgave 'Emancipatie en Bijbel' van dr. J. van Bruggen. "De auteur zegt het heel kort en bondig zo: de hoofdtooi is niet de hoofdzaak hier; wel dat de man hoofd dient te zijn, in ieder geval bij het bidden en profeteren in de kerk. En blijkbaar was het toen en daar zo dat het bidden met onbedekt hoofd een teken was om te laten zien dat je net als een man wilde zijn. Daarom zegt Paulus, bijna gekscherend: als je net als een man wilt zijn, knip dan ook je haar kort als een man."
"Het staat vast, dat vrouwen in die tijd vaak een soort omslagdoek droegen, die ze bij koud weer ook over het hoofd konden slaan. Maar het was zeker niet zo dat ze in het openbaar altijd hun hoofd moesten bedekken. En dus was dat ook in de kerk niet de gewoonte of de eis. Maar bij het bidden en profeteren dient er eerbied te zijn en moeten vrouwen zich niet als een man gedragen. Dan getuigt het van erkenning van het verschil in positie tussen man en vrouw, dat zij die omslagdoek wel over haar hoofd heen trekt. Wat Paulus daarover zegt in dit hoofdstuk komt neer op een verschil in positie tussen man en vrouw in de Bijbel. Maar wat dit dan concreet zou moeten betekenen voor vandaag, is weer een heel nieuw onderwerp en het voert nu te ver om daar dieper op in te gaan."
Van den Geest spreekt van "een vrij specifieke situatie" in Korinthe. "Je kunt dit dus niet zo maar veralgemeniseren als algemeen geldig gebod ook voor onze tijd. In de vrijgemaakt-gereformeerde kerken heeft deze uitleg van dr. Van Bruggen invloed gehad, al is dit hele onderwerp in de gereformeerde kerken al vanaf de 19e eeuw nooit echt een issue geweest. In de ‘reformatorische’ kerken ligt dit anders, omdat men daar de Bijbel ‘letterlijker’ leest en er minder openheid is voor de gedachte dat historische situaties en culturele verschijnselen een rol kunnen spelen, zowel in de Bijbel zelf als bij de uitleg ervan."

Hoofdbedekking
- Waarom Chantal met een hoofddoekje naar de kerk gaat
- Dr. M. Klaassen: "Hoofdbedekking geen achterhaald gebruik"
- Wel of geen hoed dragen in de kerk? Dit zijn de voors en tegens! - CIP Podcast
- Als vrouw een hoedje op in de kerk?
- Vrouwen met hoofdbedekking - staat dat écht in de Bijbel?!
Meer over hoofdbedekking »

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify
Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Start je gratis maand!