"In Christus is de overwinning behaald. Maar de goede strijd eindigt pas als de nieuwe hemel en aarde neerdalen," zegt ds. J. van Walsem. In de christelijke gereformeerde kerk in Leerdam houdt hij zich momenteel bezig met een prekenserie over Jozua. De predikant maakt daaruit op dat de geestelijke strijd iets is van alle tijden. "In principe is er, op de komst van Jezus na, vandaag de dag weinig veranderd."
"De Heere had beloofd om Kanaän (het beloofde land, red.) als erfdeel te geven aan Zijn volk. Dit sluit het gebruik van door God gegeven middelen niet uit. Daarom stuurde Jozua twee spionnen erop uit. In het geheim gaan ze op weg om hun geheime missie uit te voeren richting Jericho, een strategische grensplaats. Ze worden gesignaleerd, waarna Rachab hen bescherming biedt. Deze Rachab stond voor een moeilijke beslissing: kies ik voor mijn eigen volk of het volk van God? Ten diepste ging het hier om een geestelijke strijd. Een heilige oorlog waarbij God Israël aan de ene kant de opdracht gaf om het oordeel te voltrekken over de Kanaänieten, en aan de andere kant Zijn erfenis in bezit te nemen."
In eigen kracht zouden ook wij de Jordaan niet over komen en tegen de te dikke muren van Jericho op lopen"
"In principe is er, op de komst van Jezus na, vandaag de dag weinig veranderd," gaat Van Walsem verder. "Ook wij strijden als het goed is de goede strijd des geloofs. Een strijd tegen de duivel, wereldse verleidingen en de zonden in ons eigen hart. Die strijd konden de Israëlieten in eigen kracht niet winnen. Die strijd kunnen wij ook niet in eigen kracht winnen," zegt hij verwijzend naar de geestelijke strijd in Efeze 6. "Ook wij zouden dan de Jordaan niet over komen en tegen de te dikke muren van Jericho op lopen. Terwijl het Joodse volk zag op aanvoerder Jozua, mogen wij zien op onze Aanvoerder: de Heere Jezus, als de overste leidsman en voleinder van het geloof."
"In Efeze 6 zegt God tegen ons dat we niet strijden tegen vlees en bloed, maar tegen boosheden in de lucht. De vraag is of de duivel werkelijk een sterke tegenstander is. In het Nieuwe Testament lezen we over hoe God in Jezus naar de aarde komt. Vaak gaat Hij de strijd aan met mensen die bezeten zijn door demonen. Uit de geschiedenissen komt naar voren dat de demonen machteloos en bang zijn in de ontmoeting met Christus. Dat komt omdat de kop van de slang al is vermorzeld en Jezus de tegenstander heeft overwonnen. Achter zijn masker siddert en beeft satan voor de God tegen wie hij niet is opgewassen. We hebben ten diepste te maken met een moedeloze tegenstander."
"Achter zijn masker siddert en beeft satan voor de God tegen wie hij niet is opgewassen. We hebben ten diepste te maken met een moedeloze tegenstander"
"En toch roept de Heere ons tot de geestelijk strijd. Net als Israël onder leiding van Jozua, voeren ook wij christenen een heilige oorlog. Het mooie aan onze tijd is dat de Heere strategische kennis geeft en ons wijst op een geheim wapen, waarmee Hij ons tot steun wil zijn. Een strijd zonder God is gedoemd om te mislukken. Dan is het onmogelijk om de erfenis in bezit te nemen. 'Ik wil je Medestander zijn en je helpen', zegt de Heere God tot ons. Hij wil voor ons de weg banen. Als Hij het zo duidelijk zegt, hebben we geen excuus meer. We kunnen zeggen: 'Ik wil niet; 'ik kan niet' of 'ik wil niet breken met de zonden'. Maar dan zal de Heere ooit terugzeggen: 'U heeft niet gewild'."
"Ja, God is ook een God die oordeelt. Tegen Abraham zei hij dat de maat nog niet vol was. Maar in de tijd van Jozua was dat wel het geval. Jericho lag in puin. Als we ons niet bekeren en volharden in de zonde, wacht ook ons het oordeel. Door middel van deze geschiedenis worden we opgeroepen om te komen tot Christus. Het oordeel is zeker niet Gods enige boodschap, maar maakt wel onderdeel uit van het evangelie. Wie in de Zoon gelooft wordt niet geoordeeld, maar wie niet geloofd is al geoordeeld. Gelukkig voor ons heeft Christus op Golgotha hét oordeel gedragen. Dat is een extra motivatie om bij Christus te schuilen."
Praatmee