Ds. P. J. Visser preekte over vrucht dragen: "Je kunt in Christus zijn zonder vrucht te dragen"
"'Wanneer een mens bekeerd is, draagt hij vanzelf vrucht'. Dat is een vrome leugen van de duivel." Ds. P. J. Visser hield onlangs een preek over 'De ware Wijnstok en de ranken'. Volgens hem is het geen toeval dat de Heere Jezus herhaaldelijk in Johannes 15 zegt: 'Blijf in Mij'. "Als Hij daar zo vaak op terugkomt, zal het vast hard nodig zijn," zei de hervormde predikant eerder in augustus 2015 in de Sint-Joriskerk te Amersfoort.
"Dat Jezus 'blijf in Mij' herhaalt, is geen overbodige luxe," vertelt Visser. "Soms denken we dat we sinds Jezus' opstanding niets meer hoeven te doen. Dat is een leugen van de duivel. Hij behandelt ons niet als kleuters, maar als volgelingen. Indirect zegt Hij in dit bijbelgedeelte: 'Er staat jullie ook wat te doen. Ik ging tot in de dood en nu staat jullie ook wat te doen.' Nee, je kunt niet iedere dag je hart erin leggen, maar volharden kunnen we wel. Je bent geen stok of blok, maar een mensenkind. Blijf in Mij, dan blijf Ik in jou. De Heere Jezus zegt het bewust in die volgorde. Het is aan ons om op te staan in Zijn liefde."
Geen vrome poppenkast
"Nee, met de beste principes en vrome poppenkast gaan we het straks niet redden," vervolgt de predikant. "In vers 6 gaat het over iemand die niet in Jezus' liefde blijft. Op eigen houtje leven is niet leven uit de wijnstok. Dan ben je er zelfs heel ver vandaan. Jezus maakt er korte metten mee. Je ziet het bijvoorbeeld ook in een Franse wijngaard. Een rank die loslaat en verdort wordt bij elkaar geharkt en in brand gestoken. Er zit geen toekomst in. Jezus windt er geen doekjes om. En dat zonder een hel-en-verdoemenis-dominee te worden. Wie niet leeft uit Zijn liefde verdort, wordt bij elkaar geharkt en eindigt in het vuur."
"De Heere Jezus spreekt ook over een rank die 'in Mij geen vrucht draagt'. Je kunt uit Hem leven en toch gewoon je eigen gang gaan. En dan ook nog de schijn van vrucht ophouden, terwijl het ten diepste vruchteloos is. We zijn gewend om te zeggen: 'Als een mens bekeerd is, gaat het vanzelf'. Dat is een vrome leugen van de duivel, waarmee hij je op het verkeerde been zet. Ga maar eens naar Efeze 2. Men is uit genade zalig en een nieuwe schepping geworden. Even verderop in Efeze 4 staat: 'Dit zeg ik dan en getuig ervan in de Heere, dat u niet meer wandelt zoals de andere heidenen wandelen.' De gelovigen in Efeze waren teruggevallen en droegen geen vrucht."
Jezus raapt je op
Visser verwijst naar vers 2: 'Elke rank die in Mij geen vrucht draagt, neemt Hij weg.' Volgens de Amsterdamse predikant is hier sprake van een vertaalfout. "In de grondtekst staat voor 'wegnemen' het Griekse woord: 'opnemen' of 'pakken'. Het kan ook 'wegnemen' betekenen, maar dan moet het Griekse woord 'apo' erbij staan. En dat woordje staat niet in de grondtekst. Dus ik begrijp niet dat het in bijna alle bijbelvertalingen zo vertaald is."
"Bovendien werkt het zo niet bij een wijngaardenier. Weet je wat een wijngaardenier doet als ranken op de grond terechtkomen? Als de rank in de modder ligt, raapt de wijngaardenier het op. Hij wast de rank en hangt hem op, in de hoop dat de rank vrucht gaat dragen. Dat vind ik zo mooi aan het woord van Jezus hier. Dank God dat Hij onze ranken niet afkapt, maar opnieuw oppakt en opbindt in de hoop dat we vrucht gaan dragen. Gereinigd door Zijn bloed leren we de weg van God te gaan."
"Denk niet dat wanneer je meer krijgt van de Geest je minder zondaar wordt. Buiten Hem om ben je alleen maar jezelf. En daar wordt niemand vrolijk van. In Hem zijn we volmaakt. We gaan dus niet zenuwachtig lopen worden. Intussen werkt Hij aan ons door, zolang we in Hem blijven."
Praatmee