Levensverhaal

02 juli 2015 door Jeffrey Schipper

"In België zie ik niemand tot geloof komen"

"Als je zegt dat je christen bent, kijken sommigen je in België aan alsof je van Mars komt. ‘Geloven is toch iets van vroeger’, zie je mensen denken." David van der Steen zet zich namens Trans World Radio (TWR) in voor de verspreiding van het Evangelie in België. Volgens hem is het ontzettend moeilijk om bij onze zuiderburen de boodschap van Christus te verspreiden. "Na meer dan tien jaar heb ik in België nog steeds niemand tot geloof zien komen."

David groeide op in Nederland. Het christelijk geloof nam altijd een belangrijk plek in, in zijn leven. Dat is simpel te verklaren: zijn vader werkte eveneens bij TWR. "Ik vond het, op een paar crisismomentjes na, heerlijk om met het geloof bezig te zijn. Nadat ik mijn vakopleiding had afgerond, ging ik aan het werk in een fabriek. ‘Moet ik dit mijn hele leven gaan doen?’, dacht ik op een gegeven moment." David ging actief op zoek naar mogelijkheden om iets in Gods koninkrijk te betekenen. Via via kwam hij als voorganger in België terecht. "Elf jaar was ik gemeentevoorganger in Oostende. Ik was één van de vele voorgangers die niet uit België komt. Dat typeert het land. Belgen durven te weinig om het heft in handen te nemen. Ook in de kerk."
"Als je zegt dat je christen bent, kijken sommigen je in België aan alsof je van Mars komt. ‘Geloven is toch iets van vroeger’, zie je mensen denken"


Invloed humanisten
"In België belanden evangeliezaadjes op ontzettende, harde grond. Dat heb ik vaak gehoord en met mijn jarenlange ervaring kan ik zeggen dat het ook echt zo is. De geestelijke nood is hier enorm en wordt gevoed vanuit het vrijzinnige humanisme dat hier veel invloed heeft. Bijna iedere stad kent een organisatie met een grote, humanistische beweging. Daar komt nog eens bij dat veel Belgen om verschillende redenen teleurgesteld zijn geraakt in de Rooms-Katholieke Kerk. Die optelsom leidt ertoe dat veel mensen niet op God zitten te wachten." Dit besef heeft David ertoe gebracht om zijn voorgangerschap te beëindigen en iets voor het héle land te betekenen.

"Weet je, als voorganger bereik je wekelijks dertig mensen. Evangelische kerken in België zijn allemaal kleine eilandjes. Het is dankbaar  en belangrijk werk, maar op een gegeven moment ontstond bij mij een ander verlangen. Ik ging als het ware solliciteren bij God door te zeggen: ‘Ik wil nu eens iets voor héél België betekenen’. Op een gegeven moment belde TWR op met de vraag: ‘Zou jij TWR in België willen vertegenwoordigen?’ Dat was de bevestiging die ik nodig had." Per 1 oktober ging hij aan de slag. Onder de naam ‘TWR Dichtbij God’ werden Nederlandse uitzendingen met enkele Vlaamse elementen uitgezonden.

Voorzichtige openheid
"Dit werk doe ik 16 uur per week. Daarnaast ben ik actief als godsdienstleraar. Mijn collega’s hebben allemaal niets met het geloof. Ik kan er nauwelijks met hen over praten, ondanks het feit dat ik een prima relatie met hen heb. Wel merk ik dat ze openstaan voor de bijbelse principes van het christelijk geloof. We praten wel eens over de wél erg open manier waarop sommige jongeren met elkaar omgaan. Er wordt behoorlijk veel met elkaar geflirt. Soms spreek ik indirect over wat de Bijbel zegt over relaties, zonder dit letterlijk zo te verwoorden. Daarnaast hebben veel collega’s gebroken relaties. Door hun behoefte aan stabiliteit en echtheid kan ik die bijbelse principes delen."
"Wanneer je bijvoorbeeld besluit om evangelisch christen te worden, kan dat enorme gevolgen hebben voor de band met je familie. Dat mogen we niet onderschatten"


De voorzichtige manier waarop David over zijn geloof praat, toont aan hoe groot de geestelijke nood in België is. Zelfs de term ‘geheime gelovigen’ valt. "Wanneer je bijvoorbeeld besluit om evangelisch christen te worden, kan dat enorme gevolgen hebben voor de band met je familie. Dat mogen we niet onderschatten. Opeens lijken mensen die de kerk en het geloof vaarwel hebben gezegd toch nog katholiek te zijn. Men spreekt soms over ‘sekten’ en hebben geen goed woord voor je over. Er zijn mensen die om die reden niet naar een kerkelijke gemeente gaan en inderdaad in het ‘geheim’ geloven. Daarom moet er geïnvesteerd worden in ons radiowerk. Juist voor deze mensen."

"Ik kan mij niet herinneren dat ik hier mensen tot geloof heb zien komen. Het voordeel is dat je als voorganger leert om van God afhankelijk te zijn. Ik ben hier extra afhankelijk van de Heere God. Ik heb mij in gebed moeten toewijden aan Hem. Daardoor ben ik niet verbitterd geraakt en werd ik op Hem teruggeworpen. In die zin heeft mijn periode in België mijn geloof verrijkt."

Bezoek hier de website van Trans World Radio

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher