God

12 mei 2015 door Dick van den Bos

"Ik daag je uit om moediger te bidden"

“De Bijbel zegt dat we in Christus een nieuwe schepping zijn. Al het oude gaat voorbij en we krijgen een nieuwe transplantatie van God. Dit krijgen we uit genade. Sommige mensen vragen zich af: ik ben nieuw, maar waarom zie ik er nog steeds hetzelfde uit? Waarom is m’n handelen nog hetzelfde? Het antwoord is simpel: je geest is veranderd, maar je ziel is nog hetzelfde”, vertelde Joyce Meyer in haar tweede preek in een uitverkocht Ahoy-stadion in Rotterdam. 

Ze legt het op begrijpelijke wijze uit. “Je bent een geest, je hebt een ziel en het lichaam is het huis waarin we wonen. Allereerst zal ik het lichaam uitleggen. Het lichaam is een tempel van de Heilige Geest. God woont in ons lichaam, dus overal waar we gaan, nemen we God mee. Het lichaam is heel belangrijk, want we kunnen geen andere gebruiken als ons lichaam op is.” Er klinkt – zoals zeer frequent – veel gelach. “We moeten dus goed op onze gezondheid letten.”
"Het lichaam is heel belangrijk, want we kunnen geen andere gebruiken als ons lichaam op is."

“Onze ziel zijn onze emoties, onze wil en ons verstand. Onze wil zegt veel over ons. Als je succes wilt of veel geld, ga je er achteraan. Het feit dat jullie geld en tijd investeren om Gods woord te horen, zegt ook iets over jullie wil.” Volgens Meyer is de ziel het terrein waar veel strijd plaats vindt in het christenleven. Je wil, emoties en verstand moeten getransformeerd worden naar Gods standaarden. Dat is zeker niet onmogelijk, vertelt ze.

“Ik ben na dertig jaar niet meer hetzelfde. Ik ben nog niet wie ik zou moeten zijn, maar ik ben niet meer wie ik was. Ik ben zo veranderd, dat mijn man Dave in 48 jaar met twintig verschillende vrouwen is getrouwd. Hoe komt die verandering? Door het woord. Soms omhels ik de Bijbel of ik kus het, het is zo’n geweldig boek. Er zit kracht in het woord!”
"Soms omhels ik de Bijbel of ik kus het, het is zo’n geweldig boek. Er zit kracht in het woord"

Wedergeboren
Als je wedergeboren bent, ontvang je het geschenk van Christus in je geest, vertelt Meyer. Ze legt het enorme wonder er van uit. “Ik ging trouwen met Dave. Ik had geen geld, maar hij had geld. Dus had ik ook geld. Ik had geen auto, maar Dave had een auto. Dus ik had een auto. Van onszelf hebben we niets, maar in Christus hebben we alles. Als ik alleen met Dave ging daten, zou ik niets krijgen. Hoeveel mensen daten alleen met God? God wil ons op een geweldige reis sturen en alles is er voor beschikbaar, maar wij moeten ook beschikbaar zijn. Dan hebben we deel aan de geweldige genade.”



Meyer legt uit waar we allemaal deel aan hebben bij onze rechtvaardigmaking. “Onze zonden zijn vergeven, onze naam staat in het boek des levens, we gaan niet naar de hel, we zijn verlost van schuld, we zijn geheiligd en er is geen veroordeling in Christus.” Meyer merkt dat mensen niet heel uitbundig reageren – zoals op andere thema’s. “Weet je waarom? Omdat genade moeilijk past in ons denken. We zien onszelf als heel schuldig. We doen ook veel zonden. Maar als we in Christus zijn is er geen veroordeling, Hij ziet het hart aan.”

“Ik schiet altijd tekort. Ik kan goed met mensen als het huis leeg is. Ik begin mijn dag zondeloos, totdat ik de eerste stap naast mijn bed zet. Maar het wonder van de rechtvaardigmaking is dat we in Hem goed en rechtvaardig verklaard worden. Omdat Jezus is gestorven, kunnen we vrij tot de troon van God naderen zonder enige veroordeling. Het is als een blaadje die je in je bijbel stopt. Christus is de Bijbel, het blaadje zijn wij. Hij stierf, wij stierven. Hij is opgestaan, wij zijn opgestaan. Hij is aan de rechterhand van God en ook wij zijn gezeten op de hemelse plaatsen.”
"Ik schiet altijd tekort. Ik kan goed met mensen als het huis leeg is. Ik begin mijn dag zondeloos, totdat ik de eerste stap naast mijn bed zet. Maar het wonder van de rechtvaardigmaking is dat we in Hem goed en rechtvaardig verklaard worden."

Vragen
“Als gerechtvaardigden hebben we ook toegang tot de bronnen van God. Als je vraagt, zal God je geven. Jakobus zegt: ‘Je krijgt niet omdat je niet vraagt.’ Veel mensen vragen een keer iets en ze krijgen het niet, en zeggen: ‘Dan vraag ik het niet meer.’ Of sommigen durven het niet te vragen. Laatst kwam iemand naar me toe die weinig klanten had. Ik zei dat ze er voor moest bidden. Zegt ze: ‘Mag ik dat echt vragen, Joyce?’ Het lijkt me duidelijk dat je dit mag vragen, de Bijbel zegt dat God in alle noden wil voorzien. Ik daag jullie uit moediger te bidden. Efeze 3 zegt dat we meer mogen vragen dan dat we durven of denken.”

“Wat is het allerergste dat kan gebeuren als je vraagt? Dat je niet krijgt.” Wederom klinken veel lachsalvo’s. “Maar je had het al niet. Je kunt beter de helft krijgen van een groot gebed, dan dat je niets vraagt en daar alles van krijgt. God zei tegen Jozua, het land waar je je voet op zet, zal ik je geven. Zie dat ook zo voor je eigen leven. Zet steeds een nieuwe stap. Ik sta hier op het podium en ik zet steeds een nieuwe stap. Op een gegeven moment loop ik op het hele podium. Het is goed om groter te leven!”

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals
Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher