Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

God

18 maart 2015 door Rik Bokelman

Zo stierven de 12 apostelen

Het is de lijdenstijd, waarbij wordt stilgestaan bij het lijden en sterven van Jezus. Vaak wordt er niet of weinig stilgestaan bij het lijden van de 12 apostelen en Paulus. Die kwamen volgens de overleveringen bijna allemaal op een brute manier om het leven. 

We zetten ze hier op een rijtje: 
- Petrus: onderging de kruisdood volgens de meeste bronnen. Hij zou met het hoofd naar beneden zijn gekruisigd, omdat hij niet op dezelfde manier als Jezus Christus om het leven wilde komen. 
- Andreas: zou zijn gestorven aan een x-vormig kruis. Wilde net als Petrus niet op de 'normale' manier worden gekruisigd. 
- Paulus: stierf door het zwaard in Rome. 
- Bartholomeüs zou zijn om het leven gekomen zijn nadat hij werd mishandeld, gevild, ondersteboven gekruisigd en onthoofd. 
- Filippus: zou zijn gedood in Hiërapolis, het huidige Turkije.
- Jakobus: werd onthoofd door Herodes.
- Mattias: volgens de overlevering werd hij gestenigd.  
- Thomas: werkte in India en ging fel tekeer tegen de afgoderij. Afgodspriesters lieten hem hierop doden. Hij zou zijn op gloeiende platen zijn gepijnigd waarna hij in een oven werd gegooid, waarna hij ook nog eens werd doorstoken. 
- Mattheus: was actief in Ethiopië. Werd onthoofd door een koning die weinig moest hebben van het Evangelie. 
- Judas: niet te verwarren met de andere Judas die Jezus verraadde: stierf in Perzië een marteldood. 
- Simon Zelotes: stierf in Perzië een marteldood. 

Zover het na te trekken is lijkt het er in ieder geval op dat alleen Jakobus (zoon van Alfeüs) en Johannes geen marteldood stierven. 

Reacties

Zij zullen eeuwig worden geëerd, want hun namen zullen worden geschreven op de 12 fundamenten van het nieuwe Jeruzalem.

Op.21:10"En hij voerde mij weg in de geest op een grote en hoge berg en toonde mij de heilige stad, Jeruzalem, nederdalende uit de hemel, van God; 14En de muur der stad had twaalf fundamenten en daarop de twaalf namen van de twaalf apostelen des Lams".
We zullen hen niet vereren, maar hulde is voorzeker op z'n plaats. Zullen wij hun geloofsmoed hebben als het straks misschien onze beurt is? Wat mezelf betreft, hoop ik "op kracht naar kruis". " Want het leven is mij Christus, en het sterven is mij gewin" (Fil. 1:21 SV), ook als het niet bij de theorie blijft.
B
Het grappige aan dit artikel is dat het allemaal "traditie" is die iets heeft overgeleverd. Er zijn nergens bronnen van dat ze ook daadwerkelijk zo aan het einde zijn gekomen. Het is in elkaar geflanst in een tijd dat veel christenen de martelaarsdood verkozen, omdat ze dachten zo sneller in de hemel te komen. Door Eusebius, de man met de grootste duim van alle christelijke schrijvers.
Toon meer antwoorden (1)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Bekijk onze abonnementen.