Levensverhaal

05 februari 2015 door Jeffrey Schipper

"Ik leerde wat bidden om een wonder inhoudt"

"Als ik mij als zendeling realiseer dat God Zelf de gemeente bouwt, sta ik veel relaxter in het leven. Het hangt niet van mij af." Reinout en Arenda van Heiningen zijn momenteel op verlof in Nederland. Sinds 2004 is Reinout betrokken bij zendingswerk in Thailand. Anderhalf jaar geleden werden de eerste zes mensen uit een nieuw onbereikt gebied gedoopt in een Thais meer. "In Thailand heb ik geleerd wat bidden om een wonder inhoudt."

Reinout was werkzaam in het bedrijfsleven. "Ik dacht op een gegeven moment: ‘Straks sta ik voor God en wat heb ik dan met mijn leven gedaan? Ik kan veel nuttiger zijn dan wat ik nu doe’." Later kwam via OMF het zendingswerk in Thailand op het pad van de familie Van Heiningen. "We hebben gebeden met de vraag: ‘Wat zou een goede plek zijn om aan de slag te gaan?’ Onze focus lag op plekken waar het Evangelie nog niet is verkondigd en waar geen kerken zijn. Uiteindelijk kwamen we uit bij Isaan, een gebied in het noordoosten van Thailand. Daar woont bijna een derde van de Thaise bevolking. Het gaat om het grootste onbereikte gebied van Thailand."

Het gemis van een kerk
"Toen we begin 2013 naar een nieuw gebied verhuisden waar nog nooit een kerk was, kwamen we in contact met iemand die elders tot geloof was gekomen. Die persoon had al jarenlang gebeden voor een kerk dichtbij huis. Via een evangelisatiefietstocht kwamen we met die persoon in aanraking. Hieruit blijkt dat God voor ons uitgaat. Zeker toen we een paar weken later een vrouw tegenkwamen die nog langer had gebeden voor een kerkelijke gemeente. Zelf hadden we het opstarten van huiskerken op het oog. Maar omdat mensen expliciet hun verlangen voor kerkdiensten uitspraken, gingen we daarmee aan de slag."

De eerste dienst was op een zondag in de zomer van 2013. "Een bijzonder moment," zegt Reinout. "In dit gebied was niet eerder een groep bij elkaar gekomen om God te aanbidden." In datzelfde jaar werden zes mensen gedoopt in een meer. Inmiddels bestaat de kerk uit 15 gedoopte leden. "We zien dat een grote groep kinderen ons op zondag weet te vinden. Daarom hebben we een soort ‘zondagsschool’ opgezet, zodat de kids zich tijdens de preek op een andere manier met het Evangelie bezig kunnen houden. De gemeente heeft ons als zendelingen nog hard nodig. Zo zijn we nu veel bezig met discipelschap. De ideale situatie is dat lokale christenen het stokje op een gegeven moment overnemen."



Leren bidden
De zendeling heeft niet alleen mooie lessen uitgedeeld, maar laat zich ook door de Thai inspireren. "Ik herinner mij dat iemand al drie jaar niets van zijn dochter had vernomen. Ze was naar de hoofdstad Bangkok vertrokken. Ik sloeg de vader te hulp door via Facebook lijntjes uit te zetten. Totdat een ouderling van onze gemeente zei: ‘Laten we bidden om een wonder van God’. Dat hebben we gedaan. Drie dagen later belde de man in tranen op: ‘Uit het niets heeft mijn dochter mij opgebeld. God bestaat echt!’ Dat is een wijze les voor een westerling als ik. Geloven betekent ook uitzien naar een wonder."

"Daarnaast gaat het ook aan volharding. Dat zag ik aan één van de Thai die tien jaar lang om de komst van een kerk had gebeden. Het bijzondere is dat er zoveel schakeltjes. Godzijdank waren wij dat ontbrekende schakeltje. Maar ik maak onszelf niet te belangrijk. We zijn een klein onderdeeltje in het grote plan van God. ‘Ik zal mijn gemeente bouwen’, zei Jezus. Die tekst heeft heel erg tot mij gesproken. Als we ons realiseren dat gemeente van Christus is, levert dat bij mij een relaxte houding op. Het hangt niet van mij af. De opbouw van zijn gemeente op aarde, is uiteindelijk Zijn werk. In die afhankelijkheid mogen we volgende maand weer naar Thailand gaan."

De zendelingen vliegen 12 maart weer naar het zendingsgebied. Bezoek hier de website van de familie Van Heiningen

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify
Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Start je gratis maand!