"Hemelse 'toerisme' krijgt veel aandacht. Christenen zouden minder geobsedeerd moeten zijn door de hemel," vindt Mike Wittmer. Het is hem niet ontgaan dat een christelijke bestseller over een ontmoeting in de hemel verzonnen details bevat. Naar aanleiding daarvan stelde de theoloog en schrijver voor
vier redenen samen om eens wat minder over de hemel te praten.
1. Het was nooit de bedoeling dat we naar de hemel zouden gaan
God schiep Adam en Eva om op aarde te leven. Genesis 2:7 zegt: 'Toen maakte God, de HEER, de mens. Hij vormde hem uit stof, uit aarde, en blies hem levensadem in de neus.' Het Hebreeuwse woord voor 'man' is 'adam' en aarde luidt in het Hebreeuws: 'adama'. God wilde hiermee onze verbinding met de aarde benadrukken. God heeft ons uit het stof van deze wereld gemaakt. We zijn aardbewoners.
Wat gebeurt er als mensen sterven? Hun lichamen en zielen worden van elkaar gescheiden. Hun lichamen blijven hier achter, terwijl hun zielen naar de hemel of de hel verhuizen. Prijs God dat degenen die in Christus sterven naar de hemel gaan, maar vergeet nooit dat dit nooit de bedoeling is geweest. Wanneer iemand naar de hemel gaat, is dat gekoppeld aan de zonde.
2. De Bijbel zegt weinig over de hemel
Slechts één iemand die naar de hemel ging en weer terugkeerde naar de aarde komt in de Bijbel aan de orde. Hij hoorde woorden die 'door geen mens mogen worden uitgesproken' (2 Korinthe 12:2-4). Daarom ben ik sceptisch over hemelse pelgrims die al hun hemelse ervaringen beschrijven, vooral als er geld mee gemoeid is.
In de Schrift lezen we over de hemel in Lukas 23:43 ("Ik verzeker je: nog vandaag zul je met mij in het paradijs zijn"); 2 Korinthe 5:6-8 ('Onze intrek bij de Heere innemen); Filippenzen 1:21-23 ('Sterven en bij Christus zijn'); en 1 Thessalonicenzen 4:14 ('God zal door Jezus de doden naar zich toe leiden').
Wat hebben al deze passages over de hemel te zeggen? Niets meer dan in de aanwezigheid van onze Heer verkeren. Dat is genoeg, want als we bij Jezus zijn, is er al sprake van een hemelse ervaring. Als de hemel daadwerkelijk zo belangrijk was, waarom klaagde Lazarus dan niet toen hij door Hem uit de dood werd opgewekt: 'Ah, ik was in de hemel, waarom ben ik teruggehaald?' Lazarus was in plaats daarvan blij dat hij terugkeerde, omdat Jezus op aarde was.
3. De hemel is niet het einddoel
De Bijbel sluit niet af met de hemel. Jesaja, Petrus en Johannes spraken allemaal over onze definitieve eindbestemming: een nieuwe hemel en een nieuwe aarde (Openbaring 21:1; Jesaja 65:17; 2 Petrus 3;13). De term 'hemel' betekent in dit geval de hemel waar vliegtuigen vliegen. Deze profetieën maken duidelijk dat God Zijn oorspronkelijke schepping zal herstellen: 'In het begin schiep God de hemel en de aarde' (Genesis 1) en uiteindelijk creëert Hij een 'nieuwe hemel en aarde'. Helaas komen veel christenen nooit aan 'de nieuwe aarde' toe. Ze stoppen bij 'de nieuwe hemel', in de veronderstelling dat de hemel Gods woonplaats is. Alsof God ergens boven de wolken verblijft.
We putten een immense troost uit de wetenschap dat onze gestorven geliefden in de hemel zijn. Maar we mogen niet vergeten dat ze nog niet helemaal tevreden zijn. Ze zien uit naar iets veel groters (zie Openbaring 6:10, waar hemelse heiligen "met luide stem roepen: hoe lang nog, Heer?"). Het is geweldig om in de hemel met Jezus te zijn, maar er is iets veel groters: Christus Die zich op aarde ten volle zal openbaren. Dus prijs God, omdat zij die in Christus gestorven zijn in de hemel verblijven. En geef Hem nog meer lof omdat dit slechts een eerste etappe is in een eeuwigdurende reis.
Voel je de spanning? We moeten de heerlijkheid van de hemel niet minimaliseren, maar tegelijkertijd ook de terugkeer van Jezus en onze herrijzenis niet tekort doen.
4. Fixatie op de hemel kan het Evangelie tekort doen
Het christelijk geloof is aards, fysiek en in de beste zin van het woord, materialistisch. Ons verhaal begint in het aardse paradijs en vertelt vervolgens over verlossing van een fysieke slavernij, met het oog op een land dat vol is van melk en honing. Later sterft God fysiek en staat Hij letterlijk op uit de dood. Zijn offer herinneren we door fysieke doop, brood en beker. Dit verhaal gaat door naar een nieuwe aarde, waar we in aanwezigheid van God het bruiloftsmaal zullen vieren met het Lam. Van begin tot het eind gaat het over materiële zaken. Ja, het evangelie is meer dan de schepping, maar ook niet minder. Verlossing en schepping gaan hand in hand.
Praatmee