God

05 januari 2015 door Jeffrey Schipper

"Onze kerk was één grote oven"

Ds. Arie van der Maas was van plan om vrijdagmiddag familie te bezoeken. Die plannen veranderden toen hij te horen kreeg dat zijn kerk was getroffen door een hevige brand. "Alsof ik in een verkeerde film wakker werd," schreef hij eerder. Afgelopen zondag kwam zijn gemeente in Hoek bijeen in het gebouw van de Gereformeerde Kerk vrijgemaakt (GKv). "Zondag is in honderden kerken voor ons gebeden. Dat doet ons goed."

Twee dagen na de verwoestende brand kwam de gemeente bij elkaar. In het begin van de kerkdienst klonken woorden van de profeet Jesaja: ‘Moet je door het vuur gaan – het zal je niet verteren’.

Predikanten bidden vaak: ‘Dank U dat we bijeen zijn in Uw huis’. Ervoer u de kerk als huis van God?
"Zeker, het thema van de preek was zondag niet voor niets ‘Huis van God en mensen’. Het is natuurlijk zo dat we samenkomen in een godshuis. Maar we mogen niet vergeten dat een kerk een gebouw van steen en hout is. Doordat het Woord van God daar open gaat, het Avondmaal wordt gevierd, gebeuren er heilige dingen. Maar het gebouw zélf wordt er niet heilig van. Daar moet je ook nuchter in blijven en zo wil ik over ons kerkgebouw blijven communiceren."



Zo’n ingrijpend incident in het ‘huis van God’ levert al gauw geloofsvragen op. Hoe moeten we de brand geestelijk duiden?
"God zit hier in ieder geval zeker niet achter. De kans is zeer aannemelijk dat vuurwerk de oorzaak was. Toen ik in de jaren ’90 predikant was, zeiden inwoners van Hoek al tegen elkaar: het gaat een keer mis. Op Oudjaarsdag gaat het er erg heftig aan toe als het om vuurwerk gaat."

Leverde de brand direct geloofsvragen op bij gemeenteleden en wat merkt u in gesprekken met hen?
"Op de middag dat de brand uitbrak, was er vooral plaats voor verbijstering. Een Zeeuw heeft het hart niet op de tong liggen. Spreken over geloof en wat in je hart is, is heel lastig voor een Zeeuw. Vooral als die in nood is. Dat neemt niet weg dat de geloofsteksten die op een andere wijze worden geuit met hart en ziel worden gemeend."

Gelovigen koppelen moeilijke gebeurtenissen ter bemoediging vaak aan bijbelverhalen. Aan welk bijbelgedeelte moest u de afgelopen dag veelvuldig denken?
"Tijdens de laatste dienst in ons verwoeste gebouw sprak ik uit Mattheüs 6. Wanneer ik dit met de kennis van nu opnieuw lees, komt de tekst heel sterk binnen. Met name vers 30: ‘Als God het groen dat vandaag nog op het veld staat en morgen in de oven gegooid wordt al met zo veel zorgt kleedt, met hoeveel meer zorg zal Hij jullie dan niet kleden, kleingelovigen?’ Ik kan je verzekeren: de kerk was vrijdag één grote oven. En een vers verderop staat: ‘Vraag je dus niet bezorgd af: ‘Wat zullen we eten’ of: ‘Wat zullen we drinken?’ of: ‘Waarmee zullen we ons kleden?’.



Die zorg van Boven werd zichtbaar doordat de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt) jullie verwelkomden, kan ik mij voorstellen.
"Dat klopt. En samenwerken met de GKv is niet vanzelfsprekend. Pas sinds 2013 is dit aan het groeien. Toen de GKv-predikant ons belde, zei hij: ‘Voel jullie vrij, maar weet dat jullie zondag bij ons welkom zijn.’ Erg verheugend om dat te horen."

De oorzaak van de brand in Hoek is nog altijd niet bekend. De technische recherche en medewerkers van de verzekering zijn bezig met het zoeken naar een oorzaak. 

Bekijk hier meer foto's op de website van de kerkelijke gemeente.

Klik hier voor de laatste nieuwsupdates op de Facebookpagina van de kerk.

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify